MMORPG.pl
https://mmorpg.pl/

Stare poradniki
https://mmorpg.pl/viewtopic.php?f=43&t=45215
Strona 1 z 5

Autor:  mrynar [ 8 gru 2004, 15:04 ]
Tytuł:  !!!!! *** Poradnik dla nowy graczy - v1.03 *** !!!!!!

Jak przetrwać w Vanadiel trudne początki - v 1.03

Na poczatek polecam obejrzenie filmiku w skrocie prezentujacego FFXI wraz z wszystkim dodatkami (ok. 300 MB):

http://www.gametrailers.com/player/24493.html

A. Gdzie kupić Final Fantasy XI

Aby zacząć grę w FF XI trzeba kupić grę lub ewentualnie kupić cd-keye, a samą grę ściągnąć z internetu, albo przegrać od kogoś.
Nie ma żadnych pirackich serwerów FF XI, nie działają też żadne cd-keye, key generatory i inne cudowne programy znalezione w internecie. W ten sposób można sobie jedynie ściągnąć jakiegoś wirusa.
Istnieją dwie anglojęzyczne wersje gry: amerykańska (NA) i europejska (EU), wprawdzie nie różnią się one od siebie, ale nie są ze sobą kompatybilne tzn. np. dodatku NA nie można zainstalować na wersji EU, cd-key EU nie będzie działał w grze zainstalowanej z wersji EU.

Wersja EU od jakiegoś czasu dostępna jest w Polsce, dystrybuuje ją m.in. Empik, więc najprościej iść do najbliższego i kupić, albo poprosić o sprowadzenie jeśli nie ma.
Można też zamówić grę w jednym z internetowych sklepów:

http://www.cenega.pl/gra_opis.php?ID=2681

http://www.ultima.pl/itemnfo.php?id=2204

http://www.timsoft.pl/index.php?opis=50 ... /index.php

http://maxgame.pl/x_C_I__P_1112346-1110001.html

http://www.play.com.pl/index.php?go=opis&&id=2696

Warto też poszukać na allegro, można tam kupić FF XI taniej niż w sklepie.

Jeszcze inna możliwość to kupno gry od kogoś kto już przestał grać, plusem jest to, że zazwyczaj kupuje się gotową postać z dobytkiem, który można przsłać na swoją własną, albo grać już tą stworzoną przez kogoś, minus to brak darmowego miesiąca wliczonego w cenę nowej gry.

Jeśli jest się za granicą, albo ma się rodzinę w Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii można ściągnąć stamtąd grę i nawet jak np. będzie miała niemiecką instrukcję to gra na 100% będzie po angielsku.

Wersję NA najlepiej kupić w naszym sprawdzonym sklepie, który sprzedaje też same cd-keye:

http://www.interactcd.com/

Ważna informacja:

FF XI tak jak każdy porządny mmorpg wymaga opłacania comiesiecznego abonamentu, ktory w zależności od kursu dolara wynosi ok. 50 zl miesiecznie.

B. Potrzebny sprzęt

Aby zacząć grę potrzebne jest średnie łącze (neostrada jest idealna), średni komputer i karta kredytowa (albo karta do płatności w internecie np. E-KARTA mBanku DZIALA z FFXI na 100%) potrzebna nawet do tego, aby pograć w darmowy miesiąc. Niestety nie wystarczy np. Visa Electron.

W FF XI dobrze sprawdza się pad (najlepiej z gałkami i duża ilością przycisków), ale may też w LSie zażartych fanów gry na klawiaturze. Wszystko jest kwestią gustu i trochę przyzwyczajeń.

Minimalne łącze:
da się grać nawet na modemie, ale nie jest to z wielu względów najlepszy pomysł. Tak naprawdę już każde dobre łącze 128 Kb (ważny jest stabilne wysyłanie i odbieranie danych) powinno wystarczyć.

Minimalna konfiguracja komputera:
najsłabszy sprawdzony komputer pozwalający na w miarę płynną grę przy maksymalnych ustawieniach i rozdzielczości 1024 x 768 to Duron 700, 512 RAM i GeForce Ti 4200. Wystarczy, że jeden z tych elementów będzie słabszy i gra może dość solidnie przycinać.

------------------------------------------------------------------------------------

Zakładam, że przebrneliście przez proces instalacji, rejestracji i patchowania i wybraliście jedyny słuszny serwer czyli Ramuh i najwspanialsze z miast czyli Bastok. Aby trafić na Ramuh musicie, albo do skutku próbować, aż wylosujecie ten serwer, albo, co jest o wiele prostrze, użyć WorldPass (WP) zazwyczaj dostępny w podpiętym poście na forum.

C. Konfiguracje

Do podstawowych ustawień służy Final Fantasy XI config (który jest "na zewnątrz" gry, nie można nic tu zmieniać z poziomu samej gry. W configu można przede wszystkim ustawić rozdzielczość, jakość takstur (oczywiście lepsze są nieskompresowane) i skonfigurować pada.

Warto też poeksperymentować z ustawieniami w samej grze. Podstawa to filtry i macra.. Standardowo wszystkie filtry są wyłaczone i w czasie walki jesteśmy bombardowani masą niepotrzebnych informacji (np. dmg jaki zadaje party obok). Niektóre informacje są istotne dla DD, inne dla magów. Nie ma jakiejś prostej formuły w tym względzie.
Jeśli chodzi o macra to najlepiej gotowe poszukać w internecie i wpisać. Z czasem znając ich budowę i skróty (np. ja to Job Ability) można samemu pisać macra na potrzeby danej chwili (np. wsa używanego w renkei).
Czasami przydaje się funkcja ukrywająca job i lvl postaci, innym razem dobrze wyłaczyć auto-targetowanie. ogólnie zachęcam do pogrzebania w opcjach i sprawdzenia jak co działa.

0. Wybór rasy i profesji.

Nad wyborem rasy warto dobrze się zastanowić. Jeśli jesteście pewni, że będziecie grać magiem najlepiej wybrać Taru albo Mithrę, jeśli melee Monka albo Galkę. Jeśli kompletnie nie wiecie kim będziesz grać wybierzcie Hume - jest najbardziej uniwersalny, może być i dobrym magiem i dobrym melee.

To jaki wybierzecie job nie ma wielkiego znaczenia, bo w każdej chwili możecie go zmienić, do tego nie tracąc nabytego doświadczenia i skilli.

Na starcie jest do wyboru 6 jobów:

Warrior (WAR) - jego głowne skille to Axe, Great Axe, Sword, Great Sword, Shield, Evasion i Parrying

Monk (MNK) - Hand-to-Hand, Guard, Club, Staff (choć trudno spotkać monka z tymi dwoma ostatnimi broniami)

Thief (THF) - Dagger, Sword, Parrying, Evasion, Archery, Marksmanship

Red Mage (RDM) - Dagger, Sword, Club, Healing Magic, Enhancing Magic, Enfeebling Magic, Elemental Magic, Dark Magic

White Mage (WHM) - Club, Staff, Divine Magic, Healing Magic, Enhancing Magic, Enfeebling Magic

Black Mage (BLM) - Staff, Club, Elemental Magic, Dark Magic, Enfeebling Magic

Po 18 lvl można zrobić quest na subjob i np. zamiast WHM mozna być WHM/BLM.

Po 30 lvl można zrobić questy na tzw. advanced joby: Paladin (PLD). Dark Knight (DRK), Ranger (RNG), Bard (BRD). Beastmaster (BST), Samuraj (SAM), Ninja (NIN), Summoner (SMN), Dragoon (DRG).


1. Pierwsze kroki.

Gdy już wylądujecie w Bastok skontaktujcie się z jedną osób posiadającą perlsack (Stokrotka, Saitou, Xavery, Hucksterthief, Zetoriush, Nimloth, Opiekun i pewnie jeszcze parę osób o których zapomniałem) wpisując /t nick text lub używając klawiszy ctrl + t i wpisują nick i text. Jak już dostaniecie perełkę i załozycie ją to do komunkacji z Linkshellem używacie skrótu ctrl + l lub pisząc /l .

Na początek warto poznać topografię miasta, zobaczyć gdzie jest moghouse, AH, bramy, gildie, sklepy, kopalnia itp. Bastok składa się z czterech dzielnic: Mines (AH, gildia Alchemy, wyjście do Zeruhn Mines i South Gustaberg), Market (AH, gildia Goldsmithing i wyjście do South Gustaberg), Port (wyjście do North Gustaberg) i Metalworks (siedziba Prezydenta i gildia Smithing).

2. Walka

Jak już przestaniecie się bezwładnie obijać o ściany czas na nieuchronne czyli walkę z mobami. Możecie je spotkać wychodząc jedną z bram albo wchodząc do koplani. Wcześniej przy bramie weźcie od strażnika signet (dzięki niemu będziecie dostawać kryształy i Conquest Pointy (CP), które potem można zamieniać na całkiem fajny sprzęt i np. instant warpy).
Warto przyzwyczaić się do sprawdzania siły każdego przeciwnika (ctrl + c), żeby w przyszłosci uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i niepotrzebnych śmierci.
Moby dzielą się na:

- too weak, zbyt słabe aby dały exp i kryształy;

- easy prey, dają skromny exp, ale też zazwyczaj pokonanie ich nie sprawia większego problemu;

- decent chellenge, srednio trudne, exp całkiem przyzwoity, ale nie warto porywać się na nie z małym HP albo MP;

- even match niektóre joby mogą mieć spory problem aby je pokonać, melee raczej da sobie radę gdy ma full HP i TP minimum 100;

- tough , solo lepiej unikać, choć oczywiście są możliwe do pokonania, szczególnie przez niektóre joby, wyposarzone w dobry sprzęt;

- very tough i incredibly tough, solo praktycznie bez szans, czasami IT potrafi też rozwalić całe party;

- impossible to gauge, oznacza Named/Notorious Monster (odpowiednik Bossów w innych grach), niezależnie od jego siły, może to oznaczać moba łatwego do pokonania solo ale też takiego z którym może sobie nie poradzić full alliance.

Pamiętajcie, aby używać WSy (gdy TP przekroczy 100%) i Job Ability - JA. jedno z JA można użyć tylko raz na 2 godziny, trzymajcie je na sytuacje krytyczne.

Generalnie do 10 lvlu warto expować solo (wszystkie dropy są dla was, wbraw pozorom najłatwiej wtedy o kasę z expa), ja osobiście niektórymi jobami polecałbym nawet solować do 14 czy 16 poziomu szczególnie jak już będziecie mieli suba, ale od 11 lvl już możecie zacząć rozglądać się za party przez wywieszenie flagi (looking for party).

W grze w party istnieje ścisły podział ról: puller - ściągą moba na spot, tank - trzyma hate moba na sobie, damage dealer (DD) pozbawia moba HP, healer - leczy party i suporter - dba o zmniejszania albo zwiększanie różnych statsów.
Jeśli jesteście DD musicie zainteresować się skillchainami (renkei):

http://www.adennak.com/renkei.html

Polegają one na ściśle określonej kolejności odpalanie WSów, dobrze jak renkei kończy jakiś czar ofensywny (magic burst). Często dodatkowy dmg z skillchaina i magic bursta pozwala pokonać moby nie do pokonania w zwykłej walce.

Inna sprawa to expchainy, gra wynagradza szybkie zabijanie mobów bonusowym expem. Jeśli czas między zabiciem jednego a drugiego stwora nie jest zbyt długi to wychodzi wam expchain od 1 do 5. Można dzięki temu dostać w dobrym party, aż 300 expa za jednego moba.

W czasie walki wraz z expem i przechodzeniem kolejnych lvli zapełniać się też będzie wasz plecak. Warto mieć we krwi ciągłe jego porządkowanie (ctrl + i, + na numerycznej i auto). Większość przedmiotów stackuje się po 12, niektóre po 99, są też takie które wcale się nie stackują.

Zbierajcie Beastmen Seale - są potrzebne do BCNM - na wyższych lvlach można je wymienić na orby potrzebne do wejścia na specjalne areny, gdzie party walczy z kilkoma NMami. Po zwycięstwie otwiera się skrzynia, gdzie można często znaleźć drogie i rzadkie przedmioty

3. Handel

Gdy już będziecie mieli plecak pełen łupów czas wracać do miasta. Są trzy sposoby na upłynnienie towaru: sprzedaż do NPCa w jednym ze sklepów, wystawienie na Auction House - AH i wystawienie na bazar (czyli zrobienie z siebie chodzącego sklepu). Generalnie najbardziej opłaca się wystawiać towary na AH, choć trzeba sprawdzać czy przypadkiem NPC nie daje wyższej ceny. Niektore itemy są na tyle cenne, że można je sprzedawać na sztuki, jednak w większości przypadków lepiej uzbierać stack.

Na AH są następujące działy:

WEAPONS - poza broniami można tu znaleźć sprzęt potrzebny dołowienia ryb i żarcie dla petów BST.

ARMOR - zbroje od hełmów i czapek do pierścionków i kolczyków.

SCROLLS - czary, piosenki, ninjutsu i spirity dla SMN.

MEDICINES - potiony, antidota i inne produkty alchemików

FURNISHINGS - meble, doniczki

MATERIALS - składniki do poszczególnych craftów

FOOD - wszystko do jedzenia, gotowe dania i półprodukty

CRYSTALS - kryształy potrzebne do craftingu, są tu też clustery - po ich użyciu otrzymuje się stack kryształów

OTHERS - wszystko co nie zmieściło się w innych działach m.in. częsci zbroi beastmenów, beastcoiny, nasiona, prochy dla NIN.

Jak coś kupujecie i sprzedajecie na AH zawsze sprawdzajcie ceny, one naprawdę potrafią wariować, poznanie pewnych prawidłowości rynku to klucz do bogactwa w grze.

4. Zarabianie kasy

O gile w FF XI nie jest łatwo, w pewnym momencie okazuje się, że zyski ze sprzedanych przedmiotów z expowania nie starczają na wszystko. Jeśli się nie chce być gimpem to trzeba znaleźć swój sposób na kasę. Na szczęscie jest w czym wybierać:

- farmowanie - polega na biciu w kółko tych samych mobów dla określonych dropów np. pszczół dla beehive chipów i miodu.
Na początek to zdecydowanie najlepszy sposób na zdobycie kasy. Osobiście polecam zbierać wszystko co się stackuje: nawet na głupich owadzich skrzydełkach można zarobić 1000gil. Ze stackowalnych dropów występujących w okolicach Bastok zdecydowanie najbardziej dochodowe są Wind i Fire Crystals, Beehive Chip, Bird Feathers, Lizard skins, rózne nasiona, bat wings, wind onions.
Jeśli chodzi oprzedmioty które się nie stackują to najlepiej samemu rozpoznać rynek. W ciemno można polecić: Zinc Ore, Quadav Backplate, Quadav Helm, Goblin Armor, Goblin Mail, Goblin Mask.

Celowo nie podaje cen, bo te potrafią się zmieniać w zastraszającym tempie.

- campienie NMów - znając miejsce respawnu danego NMa można się na niego zaczaić i bić kilka - kilkadziesiąt razy aż nie dropnie cennego przedmiotu.

- fishing - do łowienia ryb potrzeba wędki (rod), przynęty (fishing tackle) i wody gdzie można zarzucić wędkę. Aby zostać zawodowym wędkarzem prędzej czy później trzeba się zapisać do gildii w Windurst.

mining - do kopania potrzebne są kilofy (najlepiej je kupić w sklepie w Bastok Mines na mapie oznaczonym woreczkiem) i mining point. Po przekopaniu mining point znika i trzeba szukać następny. Na identycznej zasadzie działa Harvesting i Logging, ale w okolicy Bastok nie ma gdzie się nimi zajmować.

- crafting - Bastok to stolica Smithingu, Goldsmithingu i Alchemy. Niestety na początku często zamiast zysku trzeba do craftu dołożyć. To inwestycje zdecydowanie długoterminowa.

- digging - aby kopać na kurze trzeba mieć minimum 18 lvl i zrobiony quest na prawo jazdy. Na początku nie ma co liczyć na to, że kura znajdzie coś wartościowego.

http://ffxi.somepage.com/chocobo/

- gardening - roślinki choduje się w moghousie, potrzebne do tego są doniczki i nasiona, aby coś urosło sensownego trzeba je użyźniać kryształami. Najlepiej zdobyć konkretne przepisy i się ich trzymać, inaczej zazwyczaj wyrastają rzeczy niewiele warte.

http://www.swapsonian.com/pikko/index.html

- spekulowanie - polega na kupowaniu taniej i sprzedawaniu drożej, nie jest to może zbyt elegancki sposób zarobku, szczególnie jak np. czar kupiony w sklepie obok sprzedajemy na AH dwa razy drożej, ale można w ten sposób zarobić niezłą kasę.

5. Misje

Misje bierze się od strażników, zaliczanie ich pozwala osiągnąć kolejne RANKi do 10 maksymalnie. Poza zwykłymi misjami są jeszcze Zilarty i misje z Promathi.

Wklejki z allakhazam:

1. Speak with the NPC Cleades near the west gate in Bastok Markets. Then head to the Zeruhn Mines and enter the mines and find the NPC Makarim.

Makarim asks you to deliver the report to Naji at the president's office. You can find the president's office in the Metalworks zone.

-----------------------------------------------------------------------------------

2. Walk up to Cleades by the West Gate in Bastok Market and speak to him after having completed the rank 1-2. Accept the mission. Head back over to Metalworks.

Now look for Cid in Cid's lab. Get the item from cid. Visit Dangruf Wadi area check the item to see if it turned Red. You stand on a gush of water that will take you from one ledge to another ledge to get it change colors. When it turns red, return back to Cid.

------------------------------------------------------------------------------------

3. Speak to Cleades by the West Gate in Basok Market once again. Accept the mission. You will need to goto the Palborough Mines east of North Gustaberg. Keep killing thoes Quadavs until you get a Fetich Head, Arms, Body, and Legs. After getting the 4 parts go back to Cleades and trade the 4 parts. You will be Rank 2 after the mission is completed.

You can also buy the parts from people who are selling them from Bazzar or Auctions as well.

------------------------------------------------------------------------------------

4. Speak with Cleades again in the Bastok Market, He will then ask you to head over to speak with Cid in his lab in the Metalworks.

Cid will give you a crystal Now head to the Crag of Dem in Highlands and trade the crystal with one of the Telepoints and return it back to Cid.

Then across from Cid in the Metalworks is Ayame go speak with her to comeplete this mission.

------------------------------------------------------------------------------------

5. Speak with the NPC Cleades again by the Western Gate which he will then ask you to retreive a lizard egg.

Head to Dangruf Wadi and slay lizards until you get an egg then return to Bastok to the Metalworks area and speak with Aloise near the President's Office and you will be awarded next step up in your rank.

------------------------------------------------------------------------------------

6. Speak with NPC Malduc and Naji by the President's Office, a cutscene will play and they will escort you to President Karst.

You will then be able to ask him questions about various topics and once you are done he will ask you to head to San d'Oria or Windurst.

--SAN D'ORIA VERSION--

Once in San d'Oria head to Northen part of the city to the Consulate of Bastok and speak with Helaku.

Also speak with Halver in the Chateau d'Oraguille at the stairs inside.

Also make sure you have gotten the Gheisba Outpost Map so you can find the outpost easier. and then head there.

Once at outpost head up the ramp near section I-6 and enter the cave that is there.
Once in the cave head forward then make all right turns and eventually you wil lexit the cave and head forward and up the mountain.

Once you reach the bridge at the top of the mountain cross it and slay Warchief Vatgit.

Now return to the Consulate of Bastok in San d'Oria and speak agian with Helaku. He will ask you to head now to Windurst.

Head to Port Windurst and speak with Melek there who represents the Conulsate of Bastok. You will be instructed to head to the Windurst Woods. Travel to the woods and head east once you are there then head north and till you come to Windurst Walls.

Once in Windurst Walls enter Heavens Tower(use the teleport there)

Once inside enter the Clerical Chamber and speak with the NPC Kupipi and you will be give the key to Giddeus. Also while you are there speak with Rakano-Marukano.

Now you are instructed to head to West Sarutabaruta where you will find the entrance to the Giddeus.

Once inside Giddeus head to the Burning Circle area where you will find the dragon and you need to slay him.

Once the dragon has been slain head back to Port Windurst and speak once again with the Consulate of Bastok he will give you an item which you will need to then take with you make to Bastok to the Metalworks and speak with Naji and he will then speak with you and reward you with Rank 3 and 3000 Gil.

--WINDURST VERSION--

The first half of the mission from the Windhurst side is to make a peace offering to the Yagudo at the Tresure Room in Giddeus. Seeing Kupipi in Windhurst (Heaven's Tower, in the Clerical Chamber), she will give you a magic sword (key item) to offer. You must go to the consulate of Bastok (Port Windurst) to speak with GoldSkull, a galka, located in the 2nd room to your right. He will exchange the "Sword offering" for a "Dull blade".

The Treasure Room is located in the tunnels of Giddeus, and once finding it, you will see it is guarded by an NPC Yagudo. Speaking to him, he says the weapon you have is not good enough to offer, and that he'd rather have the blade used by Eyy, a named monster Yagudo that spawn not far away. The battle with Eyy is fairly simple, and the weapon drop is an Aspir Dagger, which is hardly worth the effort, but neccesary. Once obtaining the Aspir Dagger, speak to the Yagudo at the door to the treasure room again, and this part of the mission is complete.

Note: Please remeber to speak to everyone in the Consulate after completing each part of this mission, as it's a long walk back if you forget to, and you can't advance or complete the mission if you don't. You mUST speak to the consulate to get the dull sword in order to continue the mission.

While no one can give you the best or easiest tactic to defeat the 'Horrible Beast', there is one piece of advice which is extremely pertinent. Even though the 'Horrible Beast' fight is on a burning circle, and normally as long as one person opens the circle any member of the party can enter, but they must be of Rank 3 or higher, but they will suffer a Lvl 25 cap on helping you out. People from different nations can also help out as long as their dragon is in the same burning circle and they have completed all the things neccessary for them to enter the burning circle. They may need to on the circle when you activate it to be able to help out (Unconfirmed).

Fot the second part of the mission, head to to the Bastok Consolate in Northern San D'oria, and he will tell you to talk to Lord Halver in the Chateau. He will tell you only to head to Yughott Grotto deep inside Ghelsba Outpost. You will need to head to the burning circle to complete this mission, and it is recommended to have a solid party with you. To get to the burning circle, follow the walls to the right to the top portion of the Outpost and go into the tunnel behind an orc building, which will take you into Fort Ghelsba.
Head all the way to the top of Fort Ghelsba, and go into a tunnel behind another orc building to get to Yughott Grotto. You will see two exits other than the one you just entered: the southern one is to the hot springs on Horlois Peak, and the NE one is to the burning circle on Horlois Peak. Head to the burning circle and enter the battlefield, defeating the Dread Dragon and The Seeker. Head back to the consolate in San D'oria, and finally back to Bastok to complete the mission.

6. Questy

Questy na niższych lvlach nie przynoszą wiekich profitów, ale za to uczą zasad rządzących światem Vanadiel. Każdy quest podnosi też fame, wysokie fame to niskie ceny w sklepach i możliwość otrzymania zaawansowanych questów.

Parę sensowniejszych questów na niskie lvle (wklejka z Alla):

1. Speak with Gudav (H-5)in the construction area, on the line of up on a platform, in Port Bastok. He tells you that the boss of the construction has been missing. Apparantly, the boss disappeared with the a dog. Get a dog collar from the Black Wolf in North Gustberg which spawns at night time, and bring it back to Gudav.

For your reward, you will receive the map of the Gusgen Mines

-----------------------------------------------------------------------------------

2. Talk to Valah Molkot, the young Mithra, in front of the residential area in Port Bastok. She mumbles something about a red flower. What she wants you to give her is an Amaryllis. You can buy it at the shop in Upper Jueno, or at any auction house.

Your reward is to be able to exit from the residential area to whichever area you want in Bastok.

------------------------------------------------------------------------------------

3. Speak with Degenhard in the Bastok market, on the Galkan bridge side. He ask's you to Bring him the item that is the secret of his healthy life, which is the bone chip.

As a reward, you will receive the map of the Dangruf Wadi.

------------------------------------------------------------------------------------

4. Izabele has a new business idea and wants you to test it out. Form a party of 6 people level 5 and under and head out the east gate to Southern Gustaberg. Then head west until you get to the entrance to Northern Gustaberg. Then head northeast until you get to a bridge. That is where the NPC is waiting for you to complete the quest. The reward is 500 Gil for each group member who reaches the NPC when he is hailed.

------------------------------------------------------------------------------------

5. Speak with the NPC Gerbaum in the Bastok Mines area, he will speak of creatures in the Zeruhn Mines and needs help with some of them being slain.

He will ask you to bring him proof of this which will be 3 Zeruhn Soots.

Head to Zeruhn Mines and slay the creatures within till you get 3 Zeruhn Soot.

Tunnel Worms,Ding Bats and Mouse Bats seem to drop the soot.

Return with the proof to Gerbaum and receive your reward of 150 gil

This Quest is Repeatable

-------------------------------------------------------------------------------------

6. Yazan is located on Port Street at H-6 on your map. He can't get through on his usual route to Selbina because of the bats. Go kill Sand Bats and return with back a Sand Bat Fang.

This Quest is Repeatable

-------------------------------------------------------------------------------------

7. Goraow will reward you for every Quadav helm you return to him.

This Quest is Repeatable


7. Kalendarz

W świecie Vanadiel wiele rzeczy zależy od dnia i fazy księzyca. Trzeba na to zwracać szczególną uwagę jeśli zajmuje się craftem.
Oto kolejność dni:

- light

- dark

- fire

- earth

- water

- wind

- ice

- lighting

Jeden dzień w Vanadiel to jedna godzina w RL.



8. Poprawianie jakości tekstur

Step 1:go to your Run command and type REGEDIT and click OK.

Step 2: Go to HKEY_LOCAL_MACHINE, then click on Software.

Step 3: Click PlayOnlineUS and Square Enix folder, then the FinalFantasyXI tab.

Step 4: You should see 2 "strings", 003 and 004. Double click to open them, and change the value on 003 to 800, then change 004 to 800. You will notice the values to the right after you click OK will change to the corresponding resolution.

2048 x 2048 = 800 and 800
1600 x 1600 = 640 and 640
1280 x 1280 = 500 and 500

9. Przydatne linki

Istnieje ogromna liczba stron na temat FF XI, ciekawe rzeczy można znaleźć i na oficjalnych stronach i na prywatnych stronach małych LSów. Wymienię tylko te kilka, które są naprawdę potężnym bazami danych na temat naszej kochane gry:

http://ffxi.allakhazam.com/

http://mysterytour.web.infoseek.co.jp/f ... index.html

http://ffxi.killvoid.com/

http://ffxi.somepage.com/

i trochę zapomniana strona naszego LinkShella:

http://www.crazychocobos.webpark.pl/

10. Skróty

Podobnie jak w innych mmorpgach w FF XI skraca się wszystko co się da, niektóre ze skrótów są oczywiście wspólne dla wszystkich gier.

AF - artifact, sprzęt dla poszczególnych jobów możliwy do zdobycia dzięki specyficznym questom.

RSE - Rase Specific Equipment - set ubrań dla poszczególnych jobów, do zdobycia po otwarciu skrzyń w ściśle określonym miejscu q ściśle określonych czasie.

NM - Named/Notorious Monster

BCNM - Burning Circle Notorious Monsters, walka party z kilkoma NMami na scejalnej arenie, gdzie wejść można dzięki orbom, które się wymienia za beastmens albo kindreds seale.

MP - MagicPoints - mana.

HP- HealingPoints - życie.

TP - TacticalPoints - za każde trafienie otrzymuj się kilka % TP, max to 300%.

WS - WeaponSkill - specjalny atak z broni, dostępny po uzyskaniu 100 TP.

SC - SkillChain - dmg z połączenia dwóch lub trzech wsów.

CP -ConquestPoints - punkty, który otrzymujemy za zabijanie mobów, które można potem wymieniać na różne przedmioty.

Opiekun z Bastok
-------------------------------------------------------------------------------------
v 1.3 (17.01.2005) dodałem dział Konfiguracje, rozszerzyłem opis minimalnej konfiguracji sprzętowej i tego co warto farmować.

Autor:  Huckster [ 2 lut 2006, 15:13 ]
Tytuł:  *** Przydatne linki ***

Kilka linków, z którymi warto się zapoznać:

---------------------------------------------
Ogólne informacje na temat gry
---------------------------------------------


Oficjalne::
Strona domowa FF XI (NA)
Strona domowa FF XI (EU)

Bazy wiedzy o Final Fantasy XI 11:
FFXIclopedia - super baza wiedzy, bardzo dużo szczegółowych informacji o questach, misjach itd
FFXIAuction House - poczatkowo tylko info o transakcjach z Jeuno/Aht Urgan, teraz takze baza wiedzy, na biezaco aktualizowny guild pattern i ranking graczy! Jedna z przydatniejszych stron o FFXI.
FF XI Allakhazam - Olbrzymia baza informacji o przedmiotach, questach, zonach itd.
Killing Ifrit - obszerny serwis z poradnikami, informacjami i bardzo rozbudowanym i odwiedzanym forum
MysteryTour - baza wiedzy prowadzona przez Japończyka, po angielsku - dużo ciekawych informacji
Elemen (JP) - główna baza wiedzy nt finala Japończyków
Creative Uncut - info o roznych aspektach FFXI w przejrzystej formie: merity, skill capy itp
FFXI Online Welten - strona o FFXI po niemiecku (moze ktos zna ten jezyk lepiej niz angielski).

Skille i skillchainy (renkei):
Schemat skill-chainów - graficzne przedstawienie zależności między skillchainami
Tabele capów skilli - sprawdzenie jaki cap można mieć na danym levelu przy wybranym jobie + lista wszystkich weapon skilli.
Skillchain Calculator - mini-narzędzie do generowania możliwych skillchainów
Aden's Renkei Chart - najlepszy i najbardziej aktualny poradnik do skillchainów
Oficjalne dane nt Skillchainów - info od Square Enix nt skillchainów
Weapon Skill Damage Analysis - analiza WSow i ich atrybutow.

Experience:
Experience table - czyli ile punktów doświadczenie dostaniemy walcząc na danym poziomie.
Experience loss - tabela pokazująca stratę expa na danych levelach (przy różnych Raise'ach)
Camp Sites - czyli informacja gdzie expować na danym levelu
Campsitarus - jeszcze jedna lista campow.

Poradniki:
Begginer Guide - poradnik dla poczatkujacych (po angielsku).
Paladyn - Xavery radzi jak grac paladynem.
[Summoner - strona z poradami dla wszystkich Summonerów
Red Mage - porady dla Red Mage (z subem BLM)

Sky / Dynamis / Limbus / Sea / Misje:
SKY przewodnik - przewodnik po SKY (trzeba poczekac az sie zaladuje).
SKY FAQ - super przewodnik po Sky napisany przez Saitou
Sea Gods - przewodnik po Lumorii i godach Sea
Limbus Database - bardzo fajna baza danych Limbusów
On Vanadiel - poradniki nt. misji CoP, ToAU i WotG i paru innych rzeczy.

Mapy:
Vana'diel Zone Map - wielka mapa Vana'Diel z połączeniami między krainami
Vana'diel Atlas - najlepsza obecnie strona z wszystkimi mapami dla poszczególnych stref
Blue Elephant - alternatywne mapy dla poszczególnych stref


Inne:
Latent effect - informacja o Latent Effectach poszczególnych itemów
Ninja Tools - informacje na temat nazw Ninja Tools i ich pochodzenia z japońskiego
World Time - konwerter stref czasowych
NPC Guide - wszystko na temat Adventuring Fellowa
Title List - lista tytulow.
Virtual Vanadiel Timer - Vanadiel zegar.
Pimp My Char - szukanie najlpeszego ekwipunku dla siebie pod katem okreslonych statsow.


---------------------------------------------
Crafting + Mining/Fishing/Gardening
---------------------------------------------


Crafting (linki) - linki do wszystkich poradników na Allakhazam dotyczących craftingu
Daily Guild Item Tool - informacja o AKTUALNYCH itemach na guild pointy w poszczególnych gildiach
Craft Timer - informacja w jakim terminie najlepiej craftować i jakie mamy szanse na gainy

Fishing:
Fishing Database - strona dla ffxiwedkarzy.
Fishing Guide 1-100 - poradnik o fishingu.

Gardening:
Pikko Pots - najlepsza strona opisująca jak radzić sobie z hodowaniem roślinek

Goldsmithing:
Saitou Guide - poradnik Saitou jak skillować goldsmithing

---------------------------------------------
Legalny software
---------------------------------------------


SFFXI Finder - bardzo fajny addon do FireFoxa.
DVSParse - program liczacy rozne rzeczy w czasie naszej gry w FFXI.
POL Vista - PlayOnline EU Vista Version.
FFXI Downloads - WotG do sciagniecia.

Autor:  kamilus [ 12 kwi 2006, 17:04 ]
Tytuł:  Nowicjusz nowicjuszom (Bastok) v.0.4

Aktualne informacje o polskich i polskawych LSach na Ramuhu

Ponieważ poradnik dla noobów, który już jest tutaj przyklejony nie spełnił moich oczekiwań - postanowiłem napisać własny.
Niestety zbyt wiele w przeciągu trzech dni grania poznać nie mogłem, ale informacje te są świeże i aktualne. Mam nadzieję, iż pisząc o swoich doświadczeniach w tym temacie rozszerzęgo do rozmiarów przyzwoitego poradnika, który zasłuży na przyklejenie. W chwili obecnej jest to kompletna alpha =P.
Poradnik tworzony jest jako zlepek informacji zaczerpniętych na tym forum, na allkhazanie oraz w grze.

Wstęp
Wymagane są słowa wstępu. Poradnik dotyczy osób rozpoczynających swoją przygodę w Bastok. Na chwilę obecną nie wiem jak wygląda pierwszy exp w innych miastach. Może kiedyś, kiedy będę mieć już alta wybiorę się tam.

Skoro to czytasz, to albo temat jest świeży (i ktoś go bumpował), albo jest już w takim stadium rozwoju, iż zasłużył sobie na przyklejenie. Być może nie trafiłeś do innego tematu dla nowicjuszy i śliniąc się, trzymając w drżących, spoconych z zniecierpliwienia doniach świeżo otrzymane pudełeczko z przepiękną zawartością - Final Fantasy XI.
Istnieją dwie wersje anglojęzyczne - NA (North America) i EU (Europe). Nie ma znaczenia, którą kupiłeś/dostałeś - różnica jest tylko w tym skąd będziesz musiał kupować dodatki. Serwery są wspólne.
Kolejną sprawą jest platforma sprzętowa. Dotąd istniały dwie - PC i PS2. Za kilka dni FFXI trafi także do posiadaczy XBOX360. Swoje doświadczenia opisuję na przykładzie PC, grając myszką i klawiaturą (można także grać na padzie - co niebawem wypróbuję). Opiszę kwestię ustawień, jednak ktoś może zechcieć grać na innych - więc nie wszystko będzie się wówczas zgadzać.

Instalacja
No dobrze - posiadasz już FFXI, posiadasz PC, posiadasz wystarczający sprzęt (potrzebujesz 8GB wolnego miejsca na dysku dla FFXI z dodatkami RotZ i CoP). Instalacje jest banalnie prosta - najpierw instalujemy PlayOnline Viewer, później podstawową grę, dodatek RotZ, a na końcu CoP.
Kolejnym krokiem jest uruchomienie POL (playonline) Viewera, który pobierze sobie niezbędne aktualizacje (dla siebie, jeszcze nie dla gry!).
Teraz musisz się zarejestrować. W tym celu najpierw podajesz swoje dane. Stworzone zostanie konto z losowym loginem (ID) o wzorze AAAA1111 (cztery DUŻE litery i 4 cyfry). Koniecznie go sobie zapisz. W trakcie tego procesu rejestrator poprosi o kod playonline viewer - wielkość liter MA znaczenie.
Oprócz Twoich danych poprosi także o dane właściciela karty płatniczej.
Tutaj pojawia się często jakie karty są przyjmowane. Na pewno działają eKarty mbanku i karta visa electron z Inteligo. Bardzo ważne jest, aby na karcie były jakieś środki (powyżej równowartości 1$). Około 50 centów zostanie z niej pobrane (mimo, iż teoretycznie rejestracja jest gratis - to są to chyba środki manipulacyjne w polskich bankach)...
Dostaniesz także adres email w domenie @pol.com. Możesz albo pozostawić losowy, albo stworzyć własny.
Po utworzeniu konta POL czas na aktywację zakupionych produktów. Z menu wybieramy Games -> Final Fantasy XI.
Pojawi się nam nowa plansza i melodyjka w tle typowa dla serii. Ciebie interesuje w chwili obecnej pozycja Content ID. Dalej należy wybrać "Register Content ID" z lewego okienka i podać numer jaki otrzymałeś z FFXI (rozpoczynający się na FFWE).
Po zapisaniu tego numeru z prawego okienka wybierz rejestrowanie dodatków i analogicznie podaj numery przypisane do nic (rozpoczynające się na FFAE i FFBE). I teraz uwaga. Jest pewien haczyk, na który sam się nadziałem. W trakcie rejestracji tych numerów może wystąpić błąd połączenia (błędy są sygnalizowane komunikatem POL-XXXX, gdzie XXXX to cztery cyfry). W takim wypadku gra niby jest zarejestrowana, ale się nie aktywuje (po naciśnięciu Play pojawi się komunikat, że nie kupiliśmy gry). Nie pozostaje nic innego jak cancelować ten ID i zarejestrować go ponownie. I tu jest właśnie kot pogrzebany - na chwilę obecną mam jeden CID cancelowany, drugi aktywny (takie same numery) i na ekranie wyboru postaci wypisuje, iż mam dwa aktywne ID, mogę stworzyć dwie postacie. Należy to zgłosić do supportu, aby w przyszłości przez przypadek swojej postaci nie stracić, a także po to, aby nie pobrali po 30 dniach podwojonej opłaty.

Tworzenie postaci
Zakładam, że wszystko poszło po naszej myśli i gra została prawidłowo i bezproblemowo zarejestrowana. Możesz poczytać newsy ze świata FFXI, ale prawdopodobnie jak każdy normalny (zniecierpliwiony) człowiek wybierzesz Play... No to jeszcze trochę poczekasz. Przyszedł czas na aktualizację. Mi w wypadku zestawu Vana'diel Collection i łączu 512kbps gra aktualizowała się 2 godziny i 40 minut.

Po aktualizacji stworzysz długo wyczekiwaną postać. Tutaj mała uwaga odnośnie serwerów i World Pass. Od pewnego czasu istnieje Gold World Pass. Jest to wersja lojalnościowa World Pass, która oprócz możliwości zaproszenia kolegi daje profity i zaproszonemu, i zapraszającemu. Zarówno WP jak i GWP znajdziesz na tym forum w odpowiednich tematach (temat z WP jest przyklejony). Serwer na jakim grają Polacy to Ramuh. Jeśli chcesz otrzymać profity z GWP to nie twórz postaci z niecierpliwości na innym serwerze, nie używaj zwykłego WP. Po stworzeniu już bowiem postaci, późniejszym jej skasowaniu i stworzeniu od nowa - GWP zadziała jak zwykłe WP! Najlepiej poprosić kogoś na PW o GWP na dzień przed planowanym dołączeniem do świata FFXI.

Najpierw wybierasz rasę, potem wygląd (niestety w porównaniu do innych MMORPG wybór ten jest bardzo ubogi), zawód podstawowy (można później zmienić w domku), na końcu imię, serwer (wpisujesz Ramuh) i WP/GWP.
Teraz trzeba jeszcze wybrać nację. Na chwilę obecną Polacy zdecydowali się na Bastok i takiej wersji dotyczy poradnik.

Tym oto sposobem pojawiasz się w Bastok Port. Nie przeraź się grafiką - w standardowych ustawieniach wygląda ona rzeczywiście okropnie. Wystarczy wyłączyć grę i używając FFXI Config poustawiać wszystko na odpowiednie wartości (włącz MIP Mapping i ustaw rozmiar tekstur na 1024x1024) w miarę możliwości Twojego sprzętu.

Pierwsze kroki
No tak - pojawiłeś się w mieście, ale nie wiesz co, gdzie się znajduje. Przede wszystkim musisz znać lokalizację Mog House. To Twoje mieszkanie, w którym odbierasz przesyłki, przechowujesz przedmioty (50 u Moogle, dodatkowe w meblach) i zmieniasz zawody. Na mapie oznaczony jest ikoną wyglądającą jak trzy złączone klucze. Na początku posiadasz przy sobie 10 gil i podstawowy ekwipunek. Ciekawi Cię jak się steruje? No cóż. Jest to nie lada problem, gdyż standardowe sterowanie jest BARDZO nietypowe. Wykorzystuje się klawiaturę numeryczną (już widzę płacz grających na laptopach). Nie załamujcie jednak rąk. Do menu mamy dwie drogi - klawisz - (minus) na numerycznej lub środkowy przycisk myszy. Menu jest podwójne - aby przejść do drugiej części kliknij przycisk wywołujący ponownie. Wejdź w Config, Misc 2 i wybierz klawiaturę Compact. O tak - teraz możesz chodzić korzystając z kombinacji WSAD.
Podstawowa klawiszologia
W- do przodu
S - do tyłu
A - w lewo
D - w prawo
Z - chodzenie/bieganie
H - odpoczynek
V - widok TPP/FPP
F - szczegóły danego okna (to samo co plus na klawiaturze numerycznej)
CTRL + I - plecak
CTRL + E - ekwipunek
CTRL + C - sprawdzanie (check) celu
CTRL + A - atak celu

Rozmowy:
CTRL+L - linkshell
CTRL+P - party
CTRL+T - prywatna wiatomość (składnia /tell nick wiadomosc)
CTRL+R - odpowiedź na prywatną wiadomość (od razu podaje nick)
CTRL+S - zwykła wypowiedź

Na południowy zachód znajduje się dzielnica Bastok Market. Piękna niezwykle - można tam spotkać ludzi handlujących na bazarze, Auction House (AH) oraz zwykłe sklepy. Póki co jednak omijamy to szerokim łukiem, gdyż nasz stan posiadanej gotówki nie wystarczy nawet na to, aby dostać po mordzie (nawet na tanie winko nie styknie =P).
Biegniemy więc znowy na południowy zachód. Przy bramie wyjściowej stoi Galka, który nałoży na nas Signet, co zezwoli na zbieranie punktów CP (Conquest Points). Wychodzimy na zewnątrz i...

Pierwsze doświadczenie
Widzimy osy, robaczki i jeśli jest zmierzch to także nietoperze. Uważajcie, gdyż macie puste dłonie. Wciśnąć należy CTRL+E i wyposażyć się w swoją broń (dla magów jest to onion staff). CTRL+C sprawdza siłę zaznaczonego mobka. Do lvl2 walczcie tylko z robaczkami (tylko na bliski dystans - z odległości rzucają czar stone!). Doradzam odpocząć gdy nasze zdrowie spadnie poniżej połowy. Od lvl2 spokojnie można już walczyć z osami. Od lvl4 nawet z nietoperzami. Nie warto rzucać się na silniejsze moby aż do lvl7. Walcie te małe paskudy. Zbierać należy Wind Crystal (wypadają z os i nietoperzy), Earth Crystal (wypadają z robali), Bat Wing (zgadnijcie z czego ;) ) i Fling Stone (z robali). Nasz plecak mieści do 30 przedmiotów. Przy sortowaniu niektóre z przedmiotów się grupują - dlatego pamiętajcie, aby co jakiś czas posortować to co zdobyliśmy (cudowna opcja auto). Wyrzucajcie (kliknięcie na przedmiocie w inventory i opcja drop) insect wing (wyjątkiem jest pierwsza wyprawa zanim zarobimy coś na AH) - tylko zajmuje miejsce.

Porady Glizdusa
podstawowa informacja. trzymajcie zawsze Signet! Signet otrzymuje się od strażnika z inicjałami przy imieniu. Signet oprócz tego, że zamienia umierające mobki w kryształki powoduje, że za każdego zabitego mobka otrzymuje się Conquest Points (CP), za które po awansowaniu na kolejne National Rank można kupic użyteczne przedmioty. za pierwszy tysiąc CP KONIECZNIE zakupcie u strażnika Empress Band. pierścień ten po użyciu na sobie dodaje 50% expa z zabitego mobka (czyli zamiast 100 bez pierścienia dostaniesz 150). działa 3h albo do 1 000expa. można go użyć raz na 16h. nie rozstawajcie się z nim nigdy. bardzo przyspiesza kolejne levelowanie. EB ma tzw. ładunki (7) po których zużyciu należy go naładować na nowo. robi się to u strażnika poprzez opcję Trade. kosztuje to 700CP.

warto dodać, że po osiągnięciu levelu 6 dobrym sposobem jest udanie się na zwaną przez nas "górkę", Womp Hill, na którą można dostać się po ścieżce niedaleko małego budyneczku blisko wejścia/wyjścia z Bastok. na górce są już mocniejsze mobki. zacznijcie od bicia Maneating Hornetów. tutaj też uwaga co do zarabiania pierszego miliona. Te osy upuszczają Beehive Chip, którego stack w Jeuno dochodzi do 25k. z wiadomego powodu nie będziecie mieli dostępu do Jeuno od początku gry (oczywiście są szaleńcy, którzy na levelu 1 dotarli do miasta ) ale zawsze można poprosić wyższego levelem kolegę o wystawienie tego na AH jesli ceny w Bastok są niższe. choć nie powinny gdyż znajduje się tam gildia Alchemików. wracając do expowania. można już sobie odpuścić robaki ponieważ na tym levelu szkoda na nie czasu jeśli zwrócicie uwagę, że osy również zaczęły dawać mało exp, powiedzmy 30, zacznijcie ostrożnie zabijać pierwsze gobliny oraz owce. w nocy popują też nietoperze, kościotrupy i wilki (te dwa ostatnie mogą być dość niebezpieczne). przy odrobinie samozaparcia i cierpliwości na górce można expować do levelu 10, ale tym odważniejszym około levelu 8-9 polecam wybranie się w dalszą drogę ku North Gustaberg zabijając po drodze Quadavy i Lizardy. bądźcie ostrożni bijąc Lizadry gdyż mają paskudny zwyczaj używania umiejętności otruwania, który trwa bardzo długo i niejednokrotnie doprowadził mnie do zgonu . niedaleko Dangraf Wadi znajduje się spot, gdzie w dyżych ilościach na małym terenie popują Maneating Hornety, które można zabijać dla Beehive Chipów. o expowaniu możnaby było pisać bardzo długo prowadząc was przez kolejne levele, ale to jest poradnik dla początkujących więc zatrzymam się na tym etapie


Pierwszy milion trzeba ukraść, a pierwszy tysiąc to jednak zarobić
Gdy zbierzecie już, któregoś z przedmiotów 12 sztuk (najlepiej fling stone lub wind crystal, bo na bat wing na tym poziomie bym nie liczył) to wracamy do miasta (wracamy także jeśli skończy się nam status Signet). Biegniemy do AH i sprzedajemy stack (12 sztuk) tego co zdobyliśmy. Najpierw należy jednak poznać cenę.
W tym celu klikamy Bid i znajdujemy nasz przedmiot, wybieramy opcję Price History. Tutaj ponowna uwaga. Ceny w godzinach europejskich (czyli nasze 10-22) są zaniżone w stosunku do godzin amerykańskich (23-6). Dla przykładu Zinc Ore o 16 kosztuje 3000, o 2 - 5500 Gil. Rożnica spora. Podobnie jest z Wind Crystal - ceny wahają się od 3000 do 4500. Wyjątkiem jest Earth Crystal - zawsze 1000 Gil. Aby coś sprzedać wybieramy opcję Sell, potem przedmiot, a na końcu ustalamy jego cenę. I tutaj UWAGA! Wystawienie przedmiotu kosztuje. 10 Gil to za mało aby wystawić przedmiot za 3000. Trzeba coś sprzedać wcześniej w zwykłym sklepie (ceny są żałosne). Dlatego na pierwszej wyprawie warto gromadzić nawet insect wings.
Trzecią opcją na AH jest Sales Status. Widzimy tam czy nasze przedmioty zostały już sprzedane. Zielony kolor - nie, Żółty - tak. Zapłatę odbieramy w Mog House - opcja Delivery.

Ceny podałem tylko informacyjnie - zmieniają się one niesamowicie szybko.

Dalszy exp
Do lvlu 12-14 expimy solo. Potem czas wybrać się na wydmy, gdzie nauczycie się grać w drużynie. W tym celu zaopatrzcie się w mapę obszaru San d'Oria w Bastok Market lub Port.
Dotrzecie tam następującą trasą:
South Gutasberg >(zachodnio-północne przejście)> North Gustaberg >> Konschtat Highlands >> Valuurm Dunes >> Selbina

Potrzebujecie jednak odpowiedniego wyposażenia.
Klasy melee: meat mitchkabob (2 stacki)
Klasy magiczne: ginger cookie (2 stacki)

Weźcie też zapas broni na wyższe levele. THF powinien zabrać ze sobą łuk.

Radzę poprosić kogoś o pomoc w przeprowadzeniu Was przez trzy ostatnie obszary - sporo tam silnych, agresywnych mobów.

Na miejscu trzeba poszukać drużyny. Na solowanie nie macie już szans.
Menu >> Party >> Seek Part. Na wydmach zostajecie do lvl20.
Zbierajcie następujące itemy (na lvl18 czeka Was quest): Crab Apron (wypada ze sniperów), Damselfly Worm (wypada z Damselfly) oraz Magicked Skull (wypada z Ghouli).
Mając te przedmioty na lvl18 porozmawiajcie w Selbini z Isacio. Da on Wam quest na subjoba. Po kolei dawajcie mu przedmioty (trade), o które poprosi.
Subjoba weźmiecie po powrocie do Bastok. Póki co jednak dobijcie do lvl20 (i postarajcie się o mały zapas expa w razie wpadki).

Mam nadzieję, iż czytacie cały poradniczek, zanim wyruszycie, albowiem teraz napiszę o ...


Makrach
Brzmi to strasznie, jednak w rzeczywistości jest banalnie proste.
Makra układamy zależnie od klasy, którą gramy. Wypiszę podstawowe, najważniejsze. Resztę znajdziecie w sieci lub sami wymyślicie.

Pulling (ściąganie moba)
/p <t> Sighted @ <pos>. Get ready <call2>
/wait 2
/ra <t>

TP (informacja o aktualnym stanie TP)
/p <me> (klasa) TP: <tp>

Weapon Skill (użyjesz WS - przygotowanie do skillchaina)
/p <me> (klasa) use (nazwa WS) on <t> in 3sec. Get ready <call1>
/wait 3
/ws "Nazwa WS" <t>

Protectra (przygotowanie do rzucenia czarów ochronnych na drużynę)
/p <me> Gather for protect spells in 5 sec. <call3>
/wait 5
/ma "Protectra" <me>
/wait 3
/ma "Shellra" <me>

Assist (jedno z najważniejszych makr dla melee przy walce z więcej niż jednym mobem jednocześnie)
/assist ~nick tanka~
/wait 1
/p <me> Assisting ~nick tanka~ on <t>

Więcej informacji o tym znajdziesz na stronie GameFaqs. Może ktoś kiedyś pokusi się tutaj o rozpisanie makr przydatnych na wyższych lvlach.

Uwagi przedkońcowe
Pamiętaj o najważniejszym. Inni gracze są żywi. Za postacią Tarutaru/Mithry/Galki/Elvaana/Hume siedzi żywy człowiek. Obrażając go, używając słów nieparlamentarnych okazujesz się zwykłym chamem i jesteś na najlepszej drodze by trafić na blacklistę tych ludzi. Pamiętaj, iż później przez to inni mogę nie chcieć Ci pomóc. Ludzie mają to do siebie, iż posiadają uczucia i emocje. NPC nigdy nie obrazisz - PC owszem.

Pamiętaj także o życiu realnym, fizjonomii, fizjologii. Czasami musisz zjeść, napić się, umyć, wypróżnić. Obowiązki wobec rodziny i bliskich muszązawsze stać ponad obowiązkami w grze. Jeśli jednak takowe posiadasz to w miarę możliwości staraj się uprzejmie poinformować o niemożności ich wypełnienia. Jeśli ktoś nie potrafi tego w prosty sposób przyjąć do wiadomości to istnieje piękna komenda:
/blacklist add <nick buraka>

Dla przykładu:
/blacklist add kamilus

Pamiętajcie, iż gra ma bawić, a nie być dodatkowym w życiu stresem. Jeśli gra staje się Twoim życiem - odstaw ją na kilka dni. Wyjedź nad morze, w góry, nad jeziorko, spędź czas z rodziną, dziewczyną, przyjaciółmi. Gra znudzi się za miesiąc, rok, 5 lat. Kupicie nową. Rodziny nie odzyskacie, jeśli ją utracicie.


Uwagi końcowe
Nigdy nie jedz pizzy z ketchupem. To grzech. Ketchup psuje całą frajdę i smak. Do pizzy winno używać się sosów, a nie ketchupu. Sosów bez octu!
Polecam sos czosnkowy lub też pomidorowy z dodatkiem tabasco. Nie pij więcej niż litr coli dziennie. To szkodzi. Staraj się przynajmniej dwa razy w tygodniu jeść normalne posiłki. Nikt nie chce, aby ich kolega/koleżanka ze świata Vana'diel trafiła na pierwsze strony gazet jako pierwszy zmarły obywatel Polski wskutek wycieńczenia przy grze. Wystarczy już, iż gracz Tibii pobił matkę krzesłem.

Tryb okienkowy
1. W FFXI nie ma trybu okienkowego.
2. Istnieje program, który umożliwia włączenie takiego trybu.
3. Korzystanie z programu jest niedozwolone z punktu widzenia licencji EULA.
4. SE przymyka na to oko, gdyż program ten sam w sobie jest nieszkodliwy.
5. Ściągasz i używasz go na własną odpowiedzialność - pamiętaj, iż możesz w skrajnych przypadkach otrzymać za to bana.

http://ffxi.archbell.com/

Aby uruchomić go w wersji europejskiej musisz wyedytować plik windower.ini i zamienić Language=NA na Language=EU

Zasady dodatkowe: nie korzystaj z pluginów do Windowera - są złe, dają przewagę nad innymi graczami. Graj uczciwie.


Dziękuję za pomoc w wyjaśnianiu mechaniki i świata gry: Kasseiowi, Canto, Krzyskowi, Glizdusowi;
Dziękuję za motywację do dalszego działania Torelowi i wszystkim, którzy to czytają;

Do zobaczenia w Vana'diel.


Na chwilę obecną to wszystko - czas wracać do pracy. Gdy tylko się oderwę, dopiszę kolejne rozdziały podróży początkującego Tarutaru =]

Autor:  Gli2duS [ 12 kwi 2006, 19:07 ]
Tytuł: 

bardzo ładny, ale powiem ci, że dla mnie wszystko było jasne po przeczytaniu poradnika dla noobków który był tu pierwszy.

btw. twój raczej nie ma szans na przyklejenie :P

Autor:  Kassei [ 12 kwi 2006, 19:10 ]
Tytuł: 

Good Job :) Najlepsze poradniki dla początkujących, są pisane przez innych początkujących :) Ja już gram ponad miesiąc więc niektóre rzeczy są w tej chwili dla mnie po prostu zbyt oczywiste...więc dla kogoś kto gra ponad dwa lata jest niepojęte, że ktoś może nie wiedzieć jak się sprawdza cenęna AH i automatycznie następuje wyśmiewanie albo kompletne ignore :]

Gli2du5 napisał(a):
btw. twój raczej nie ma szans na przyklejenie

Po co przyklejać...wystarczy dać odnośnik to tematu w "Przydatnych Linkach" i jush... :)

Autor:  Krzysiek2099 [ 12 kwi 2006, 20:30 ]
Tytuł: 

Drobny szczegół. Jak zdobyć stack Bat Wings na 1-2 levelach: trzeba iść do Zeruhn Mines (wejście w Bastok Mines), bić Ding Bats i mieć kupę szczęścia. Jak mamy go mniej to powinniśmy zrobic stack na 3 pierwszych levelach. Ja siedziałem tam 3 jobami do 8 levelu (raz do 10 ale to już katorga) i na levelach 1-8 można zrobić jakieś 6-8 stacków skrzydełek.

Po drugie: na początku gry dostajemy Adventures Coupon. Jak oddamy go odpowiedniej osobie to dostaniemy za niego 50g. To już wystarczy do wystawienia stacku Earth Crystali.

Po trzecie: cenę na AH nie dyktuje system (gra) a sami gracze. Także doszukiwanie się zależności między porami dnia mija się z celem.

Po czwarte: Na AH na liście przedmiotów wystawionych na sprzedaż możemy tez spotkać kolor czerwony. Oznacza on, że nasz przedmiot sie nie sprzedał i został odesłany do Moga. Czas wystawiania przedmiotu na AH to 9 tygodni Vanadiel. Po tym właśnie czasie item jest odsyłany.

Po piąte: w Gustaberg to właśnie pszczółki się bije na 1 levelu. Tunnel Worm są troszkę silniejsze od pszczółek.

Autor:  Prince [ 12 kwi 2006, 20:37 ]
Tytuł: 

Mylisz sie Krzychu :) jest duza roznica miedzy cenami np. o 2 : 00 am,a 2 : 00 pm! Czasami jest niewielka a nieraz wieksza! :P

Autor:  Krzysiek2099 [ 12 kwi 2006, 20:51 ]
Tytuł: 

Prince napisał(a):
Mylisz sie Krzychu :) jest duza roznica miedzy cenami np. o 2 : 00 am,a 2 : 00 pm! Czasami jest niewielka a nieraz wieksza! :P


Ale nie zależy to od gry jak to jest sugerowane. Przecież to gracze wystawiają na AH i sugerują minimalną cenę. Jakby tak na to patrzeć to też jest różnica między cenami w środę i sobotę, 24 czerwca i 24 grudnia. Wszystko to zależy od nas a nie od pory dnia czy roku.

Autor:  kamilus [ 12 kwi 2006, 21:18 ]
Tytuł: 

Krzysiek2099 napisał(a):
Po trzecie: cenę na AH nie dyktuje system (gra) a sami gracze. Także doszukiwanie się zależności między porami dnia mija się z celem.

Nigdzie tak nie napisałem...

Cytuj:
Ceny w godzinach europejskich (czyli nasze 10-22) są zaniżone w stosunku do godzin amerykańskich (23-6).


HP wormów = 20
HP os = 25

Autor:  Prince [ 12 kwi 2006, 21:52 ]
Tytuł: 

Krzysiek2099 napisał(a):
Prince napisał(a):
Mylisz sie Krzychu :) jest duza roznica miedzy cenami np. o 2 : 00 am,a 2 : 00 pm! Czasami jest niewielka a nieraz wieksza! :P


Ale nie zależy to od gry jak to jest sugerowane. Przecież to gracze wystawiają na AH i sugerują minimalną cenę. Jakby tak na to patrzeć to też jest różnica między cenami w środę i sobotę, 24 czerwca i 24 grudnia. Wszystko to zależy od nas a nie od pory dnia czy roku.



No tak :) to my decydujemy co jak stoi na rynku ^^;

Autor:  mrynar [ 12 kwi 2006, 22:42 ]
Tytuł: 

Nie zawsze laduje sie w Porcie.

Te 50 centow to nie sa zadne srodki manipulacyjne. System sprawdza tylko czy moze pobrac kase z danego konta. O ile mnie pamiec nie myli to je zwraca potem.

Co do cen to nie ma zadnych prostych regul, jesli chdzi o wzrosty i spadki w roznych porach dnia. Zinci mozna czesto kupic za 500 gli (jak jest ich duzo i nikt akurat nie robi tenshodo fame) i to o roznych porach dnia. Earthy tez nie zawsze kosztuja 1k. Generalnie bym unikal podawania cen. Zbyt mocno to sie zmienia.

Autor:  Kyuubi [ 13 kwi 2006, 06:52 ]
Tytuł: 

Aha mała uwaga: żeby zestakować (złorzyc na kupke) przedmioty w menu Items naciskamy klawisz "+" a potem wybieramy "auto".
"manual" pozwala przestawiac przedmioty recznie.
Niby oczywiste ale troche ludzi nie kojarzy na poczatku :)

Autor:  Krzysiek2099 [ 13 kwi 2006, 08:12 ]
Tytuł: 

tczewiak napisał(a):
HP wormów = 20
HP os = 25


Tyle, że robak mocniej bije i częściej trafia. Poza tym może walnąć ze Stone.

Autor:  kamilus [ 13 kwi 2006, 09:01 ]
Tytuł: 

Tylko z dystansu - dlatego napisałem, że należy walczyć z nim w styku. Z moich autopsji wynika, iż robaczki łatwiej się zabijało niż osy na 1lvlu...

Autor:  mrynar [ 13 kwi 2006, 09:07 ]
Tytuł: 

Wszystko zalezy od jobu jakim sie walczy.

Autor:  Gli2duS [ 13 kwi 2006, 09:44 ]
Tytuł: 

w końcu zmusiłem się przeczytać do końca. bardzo fajnie zrobione. oczywiście należy uzupełnić informacje na bierząco :)

Cytuj:
Pierwsze doświadczenie


podstawowa informacja. trzymajcie zawsze Signet! Signet otrzymuje się od strażnika z inicjałami przy imieniu. Signet oprócz tego, że zamienia umierające mobki w kryształki powoduje, że za każdego zabitego mobka otrzymuje się Conquest Points (CP), za które po awansowaniu na kolejne National Rank można kupic użyteczne przedmioty. za pierwszy tysiąc CP KONIECZNIE zakupcie u strażnika Empress Band. pierścień ten po użyciu na sobie dodaje 50% expa z zabitego mobka (czyli zamiast 100 bez pierścienia dostaniesz 150). działa 3h albo do 1 000expa. można go użyć raz na 16h. nie rozstawajcie się z nim nigdy. bardzo przyspiesza kolejne levelowanie. EB ma tzw. ładunki (7) po których zużyciu należy go naładować na nowo. robi się to u strażnika poprzez opcję Trade. kosztuje to 700CP.

warto dodać, że po osiągnięciu levelu 6 dobrym sposobem jest udanie się na zwaną przez nas "górkę", Womp Hill, na którą można dostać się po ścieżce niedaleko małego budyneczku blisko wejścia/wyjścia z Bastok. na górce są już mocniejsze mobki. zacznijcie od bicia Maneating Hornetów. tutaj też uwaga co do zarabiania pierszego miliona. Te osy upuszczają Beehive Chip, którego stack w Jeuno dochodzi do 25k. z wiadomego powodu nie będziecie mieli dostępu do Jeuno od początku gry (oczywiście są szaleńcy, którzy na levelu 1 dotarli do miasta ;) ) ale zawsze można poprosić wyższego levelem kolegę o wystawienie tego na AH jesli ceny w Bastok są niższe. choć nie powinny gdyż znajduje się tam gildia Alchemików. wracając do expowania. można już sobie odpuścić robaki ponieważ na tym levelu szkoda na nie czasu :) jeśli zwrócicie uwagę, że osy również zaczęły dawać mało exp, powiedzmy 30, zacznijcie ostrożnie zabijać pierwsze gobliny oraz owce. w nocy popują też nietoperze, kościotrupy i wilki (te dwa ostatnie mogą być dość niebezpieczne). przy odrobinie samozaparcia i cierpliwości na górce można expować do levelu 10, ale tym odważniejszym około levelu 8-9 polecam wybranie się w dalszą drogę ku North Gustaberg zabijając po drodze Quadavy i Lizardy. bądźcie ostrożni bijąc Lizadry gdyż mają paskudny zwyczaj używania umiejętności otruwania, który trwa bardzo długo i niejednokrotnie doprowadził mnie do zgonu :). niedaleko Dangraf Wadi znajduje się spot, gdzie w dyżych ilościach na małym terenie popują Maneating Hornety, które można zabijać dla Beehive Chipów. o expowaniu możnaby było pisać bardzo długo prowadząc was przez kolejne levele, ale to jest poradnik dla początkujących więc zatrzymam się na tym etapie :)

Cytuj:
Pierwszy milion trzeba ukraść, a pierwszy tysiąc to jednak zarobić


Dodam tylko:

jeśli na początkowych levelach z farmowania chcecie uczynić sposób na zarabianie, to polecam zrobienie zawodu Thief do levelu 15, kiedy to THF otrzymuje umiejętność Treasure Hunter, który może bardzo pomóc.

na levelu 6 można bić już osy na Womp Hill dla Beehive Chip - stack 25k na AH w Jeuno. dla chcących spróbować craftingu Alchemy: Fire Crystal (Gobliny)+ 3x Beechive Chip (Maneating Hornet) >> 1x Beeswax. za czasów, kiedy Beehive kosztowało 10k za stack, stack Beeswax kosztował 30k więc warto się tym zainteresować. składniki można farmować na bierząco :)

dobrym zarobkiem jest też ubijanie Lizardów na Lizadr Skiny oraz Strolling Sapling dla Grain Seeds (stack 20k?). jesli się myle poprawcie. dawno tego nie sprawdzałem :)


Cytuj:
trzecią opcją na AH jest Sales Status...Zielony kolor - nie, Żółty - tak...


czerwony - przedmiot nie sprzedał się przez kolejny tydzień czasu Vana'diel (trzy dni RL)

możesz śmiało skopiować moje uwagi do swojego poradnika, żeby uczynić go bardziej kompletnym. napiszemy ogromny poradnik dla noobków ;)

zapewne To Be Continued bo znając mnie zaraz mi się coś przypomni :)

Autor:  kamilus [ 30 kwi 2006, 22:05 ]
Tytuł: 

*bump parapam pam*

Tarutaru rulez =]

Autor:  Krzysiek2099 [ 30 kwi 2006, 23:23 ]
Tytuł: 

Makra są fajne ale:

Przy pullowaniu nie jest potrzebne /wait. Chyba, że się boimy, że nie to pullniemy, wtedy /wait umożliwi cancelnięcie pulla poprzez zwykłe poruszanie postacią.

Ogólnie każdy komentarz poprzedzony /p to informacja dla party. Jeżeli solujemy to też makra się przydają ale komentarz nie jest potrzebny, gdyż po pierwsze: nie jesteśmy w party, po drugie: chyba sami wiemy co robimy. Ja na przykład do Utsusemi: Ichi mam taki "/p My shadows will protect me". I każdy chyba się domyśli, że castuję cienie. Do pullowania mam takie "/p <t> come to papa". Niepamiętam kto ale ktoś z naszych miał fajne na Dynamisie. Rha, Xav? Niepamiętam ale miałem ubaw jak to później czytałem :D Także to co napiszemy (i czy to ogólnie zrobimy) zależy tylko od nas. Makra zadziałają i bez tego.

Autor:  kamilus [ 30 kwi 2006, 23:27 ]
Tytuł: 

Wait się przydaje z tego względu, iż drużyna może krzyknąć w takim momencie, aby nie pullować. Inna kwestia to np. spawnujący się Bogy ;)

Autor:  Kostek [ 30 kwi 2006, 23:42 ]
Tytuł: 

Naprawdę swietny poradnik dla kazde nowego gracza, po jego przeczytaniu czlowiek wie co ma robic, " You're doing a fat job ,keep up the good work" jak mawia moj supervisor :]

BTW Moj pierwszy wypad na wydmy byl malo udany ale sie nie poddaje :wink:

Strona 1 z 5 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Copyright © 2001-2012 MMORPG.pl Team