"Prawa Anime" to rosnšca lista zjawisk natury fizycznej, ogólnej bšd przyrodniczej, które zdajš się pojawiać w różnych formach we wszystkich rodzajach anime. Pierwotnym zamierzeniem była próba ich klasyfikacji w postaci listy "praw" wyjaniajšcych w jaki sposób fizyka anime różni się od tej z naszego (prawdziwego?) wiata. Ze względu na dynamicznš naturę "animelogii", teorie i paradygmaty podlegajš w zasadzie cišgłym transformacjom, zmieniajšc się często z przypływami fantazji. Bez pretensji do wyjanienia czegokolwiek (a czasami w ogóle nic nie wyjaniajšc) przedstawiamy poniżej ponumerowanš listę semi-empirycznych wysepek na oceanie domysłów. Żywimy nadzieję, że będš one przydatne przy analizowaniu anime albo przynajmniej wywołajš umiech.
#1 - Prawo metafizycznej nieregularnoci
Normalne prawa fizyki nie majš zastosowania.
#2 - Prawo zróżnicowanej grawitacji
Kiedy kto lub co skacze, jest rzucane albo z innych przyczyn znajduje się w powietrzu, siła grawitacji jest redukowana czterokrotnie.
#3 - Prawo amplifikacji sonicznej, pierwsze prawo akustyki w anime
W przestrzeni kosmicznej głone dwięki, np. eksplozje, sš jeszcze głoniejsze ponieważ nie ma tam powietrza, które przeszkadzałoby w ich rozchodzeniu się.
#4 - Prawo stałego przyspieszenia, pierwsze prawo ruchu w anime
W przestrzeni kosmicznej stałe przyspieszenie jest równe stałej prędkoci.
#5 - Prawo mechanicznej mobilnoci, drugie prawo ruchu w anime
Im większy obiekt mechaniczny, tym szybciej się porusza. Opancerzone mechy sš najszybszymi obiektami znanymi ludzkiej nauce.
#6 - Prawo względnoci czasu
Czas nie jest stały. Czas zatrzymuje się dla bohatera, kiedy robi co super-widowiskowego. Czas zwalnia swój bieg podczas mierci przyjaciół bšd kochanków i przyspiesza podczas walki.
#7 - Pierwsze temporalne prawo miertelnoci
"Dobrzy gocie" i "li gocie" umierajš na jeden z dwóch sposobów: albo tak szybko, że nie zdšżš tego nawet zauważyć, albo w rozwlekłych scenach, w których bohater uwiadamia sobie zasady funkcjonowania społeczeństwa, ludzkiej egzystencji i powody, dla których kanapki zawsze spadajš masłem do dołu.
#8 - Drugie temporalne prawo miertelnoci
Umieranie zabiera czarnym charakterom trochę czasu... niezależnie od rodzaju odniesionych ran. Nawet jeli "li gocie" ginš tak szybko, że nie zdšżš nawet zauważyć przyczyny, uwiadomienie sobie własnej mierci zajmuje im nieco czasu. Przypisuje się to przekonaniu, że bycie złym powoduje uszkodzenie płata mózgowego odpowiedzialnego za postrzeganie rzeczywistoci.
#9 - Prawo emfazy dramatycznej
Sceny ze szczególnie dużš dozš akcji sš przedstawiane albo w postaci nieruchomych ujęć albo czarnego ekranu z błyskami jasnego koloru (zwykle czerwonego albo białego).
#10 - Prawo multiplikacji dramatycznej
Sceny, które zdarzajš się tylko raz, np. "dobry facet" kopišcy facjatę "złego faceta", sš pokazywane przynajmniej 3 razy z 3 różnych kštów.
#11 - Prawo inherentnej niestabilnoci
Wszystko wybucha. Wszystko.
Wniosek pierwszy -
Wszystko co wybucha, wpierw się nadyma.
Wniosek drugi -
Wielkie miasta sš najbardziej wybuchowymi substancjami znanymi ludzkiej nauce. W szczególnoci Tokio zdaje się być najbardziej niestabilnym z tych miast, czasami okrelanym jako "miasto rozrywki".
#12 - Prawo emisji flogistatycznej
Prawie wszystkie obiekty emitujš wiatło ze miertelnych ran.
#13 - Prawo emisji energetycznej
Bronie umieszczone na mechach lub statkach kosmicznych przed strzałem wytwarzajš energię (zwykle okrelanš mianem "bšbla" energii). Z powodu wybuchowych właciwoci broni uważa się, że jest to zwišzane z prawem inherentnej niestabilnoci.
#14 - Prawo mierciononoci odwrotnej do wielkoci
Potencjał destrukcyjny dowolnego obiektu/organizmu jest odwrotnie proporcjonalny do jego masy.
Wniosek pierwszy -
Małe i słodkie jest zawsze groniejsze od wielkiego i strasznego (tzw. fenomen A-ko).
#15 - Prawo niewyczerpywalnoci
Amunicja NIGDY się nie kończy. Oczywicie, nie dotyczy to sytuacji, w których jest się otoczonym, w obliczu przewagi liczebnej i technicznej oraz nieprzytomnym.
#16 - Prawo odwrotnej celnoci
Celnoć ognia "dobrych facetów" posługujšcych się dowolnym rodzajem broni strzeleckiej jest wprost proporcjonalna do trudnoci strzału. Celnoć ognia "złych facetów" zmniejsza się wraz ze spadkiem trudnoci strzału (tzw. efekt szturmowców). Przykład: pozytywny bohater po pijaku, zawieszony do góry nogami w poruszajšcym się pojedzie zawsze trafia, a kilkanacie batalionów "złych facetów" strzelajšcych do bohatera stojšcego samotnie na rodku pustego pola zawsze pudłuje.
Wniosek pierwszy -
Im więcej "złych facetów" tym mniejsze prawdopodobieństwo, że w co trafiš albo spowodujš poważniejsze uszkodzenia.
Wniosek drugi -
Zawsze kiedy pozytywny bohater staje w obliczu przytłaczajšcej przewagi liczebnej wroga, "li faceci" ustawiajš się w równym rzędach, pozwalajšc bohaterowi na wykoszenie ich jednš seriš z automatu i ucieczkę.
Wniosek trzeci -
Zawsze, kiedy "dobry facet" zostaje trafiony przez wroga, dzieje się to w obrębie "specjalnego obszaru trafienia", którym zwykle jest bark lub ramię. Zraniony bohater nie jest w stanie wykonywać żadnych czynnoci bardziej męczšcych od kierowania pojazdami, strzelania, fechtowania, obsługi ciężkiego sprzętu i wykonywania skomplikowanych ciosów.
#17 - Prawo periodycznej romantycznej nieprzydatnoci
Minmei jest naiwna.
#18 - Prawo pojemnoci hemoglobiny
Ludzkie ciało zawiera 50 litrów krwi, czasem więcej, pod wysokim cinieniem.
#19 - Prawo demonicznej konsekwencji
Demony i inne nadprzyrodzone potwory majš przynajmniej 3 oczy, garnitur kłów i zwykle sš żółtozielone albo bršzowe, choć trafiajš się i czarne. Można je zranić tylko mieczem.
#20 - Prawo militarnej nieprzydatnoci
Olbrzymie galaktyczne armady, całe armie i wielkie maszyny wojenne pełne okrutnych, bezlitosnych i żšdnych krwi wojowników mogš zostać zatrzymane i pokonane przez jeden drobny przykład troski/miłoci bšd piosenkę.
Wniosek pierwszy - (Adam Barnes)
Kiedy pojedyncza maszyna bojowa (mech, statek kosmiczny, itp.) stawia czoła całej armii, armia zawsze przegrywa.
#21 - Prawo taktycznej nieprzydatnoci
Taktyczni geniusze nie sš...
#22 - Prawo niekonsekwentnej spostrzegawczoci
Ludzie nigdy nie dostrzegajš drobiazgów... np. brakujšcych częci ciała czy ran wielkoci Pałacu Kultury.
#23 - Prawo dziecięcego intelektu
Dzieci sš mšdrzejsze od dorosłych. I prawie zawsze dwa razy bardziej wkurzajšce.
#24 - Prawo amerykanotropomorfizmu
Amerykanie w Anime pojawiajš się w dwóch typowych rolach: albo jako wredni, mizerni "li gocie" albo jako wielcy, głupi "dobrzy gocie".
Wniosek pierwszy -
Jedyni ludzie głupsi od wielkich głupich Amerykanów to amerykańscy tłumacze (tzw. efekt zielonej linii).
Wniosek drugi -
Jedyni ludzie głupsi od amerykańskich tłumaczy to amerykańscy redaktorzy i cenzorzy.
#25 - Prawo proporcjonalnoci szczękowej (A. Hicks, U. Williams, Ben Leinweber)
Rozmiar ust jest wprost proporcjonalny do głonoci mówienia albo jedzenia.
#26 - Prawo kocich mutacji (A. Hicks)
Każda mutacja pół-kot/pół-człowiek niezawodnie:
będzie rodzaju żeńskiego,
będzie posiadać uszy i czasem ogon jako mutację genetycznš,
będzie nosić możliwie mało ubrań, jeli w ogóle jakie.
#27 - Prawo oszczędzania siły ognia (U. Williams)
Każda potężna broń zdolna zniszczyć/pokonać przeciwnika jednym strzałem na pewno zostanie zostawiona na póniej i użyta tylko w ostatecznoci.
#28 - Prawo technologicznej przyjaznoci dla użytkownika
Czas szkolenia teoretycznego potrzebnego do obsługi statku kosmicznego albo mecha jest odwrotnie proporcjonalny do jego złożonoci.
#29 - Prawo luminescencji bojowej
Każdy byt demonstrujšcy ekstremalnie wysoki poziom wyszkolenia w sztukach walki i/lub gwałtowne emocje emituje wiatło w formie błyszczšcej powiaty. Ta powiata jest zwykle niebieska w przypadku dobrych i czerwona w przypadku złych goci. Przyczynš jest pozycja Dobra w widmie elektromagnetycznym (wyższa niż Zła).
#30 - Prawo nieantropomorficznego antagonizmu
Wszystkie wstrętne, niehumanoidalne rasy obcych sš wrogo nastawione i zwykle dšżš do zniszczenia ludzkoci z bliżej nieznanych powodów.
#31 - Prawo chromatycznej różnorodnoci (Spellweaver)
Każdy kolor w widzialnym zakresie fal elekromagnetycznych uważa się za naturalny kolor włosów. Kolor ten może się zmieniać bez ostrzeżenia i przyczyny.
#32 - Prawo fryzurowej permanencji
Włosy w anime sš niezniszczalne i mogš się oprzeć dowolnym warunkom meteorologicznym, emisjom energii, działaniom fizycznym albo efektom wybuchów, zachowujšc wietny wyglšd. Jedyny sposób na uszkodzenie czyjej fryzury jest taki sam jak przy spotkaniach z demonami... mieczem!
#33 - Prawo topologicznej aerodynamiki, pierwsze prawo aerodynamiki w anime
KAŻDY kształt, nieważne jak pokręcony i dziwny, jest automatycznie aerodynamiczny.
#34 - Prawo prawdopodobnego stroju (różne ródła)
Ubrania w anime okrela kilku łatwych do sformułowania zasad.
Postacie żeńskie noszš tak mało ubrań jak to możliwe, bez względu na to, czy jest to społecznie bšd meteorologicznie uzasadnione. Nadmierna iloć kobiecych ubrań zostanie niezawodnie pocięta na strzępy albo podarta w taki czy inny sposób. Jeli nie ma okazji do zdarcia wspomnianego ubrania z postaci żeńskiej, wtedy wemie ona prysznic bez żadnego szczególnego powodu (tzw. Bonusowa Scena Prysznicowa).
Postacie męskie poruszajšce się pod wiatr bez wyjštku noszš nie krępujšce ruchów i dramatycznie powiewajšce długie peleryny.
Wniosek pierwszy -
Wszyscy bohaterowie anime sš odporni na ekstremalnie niskie temperatury i nie muszš nosić grubych i ciepłych ubrań na niegu.
Wniosek drugi -
Bikini czyni swojš posiadaczkę niewrażliwš na wszelkie formy ataku.
#36 - Prawo muzycznej omnipotencji
Każda postać posiadajšca talent muzyczny (piewanie, granie na instrumencie, itp.) automatycznie potrafi wykonywać więcej "prostych" czynnoci, jak: pilotowanie mechów, walkę z przestępczociš, powstrzymywanie wojen intergalaktycznych, itd., w szczególnoci jeli nigdy wczeniej nawet nie próbowała tego robić.
#36 - Prawo pentaaglutynacji (Daniel Mikula)
Zwane także "regułš pięciu". Dobrzy zwykle zbierajš się razem w grupach pięcioosobowych. Istnieje pięć podstawowych pozycji w grupie:
bohater/przywódca,
jego dziewczyna,
jego najlepszy przyjaciel/rywal,
wielki brutal,
krasnolud/dziecko.
Pomiędzy te pięć pozycji rozdzielona jest pewna liczba atrybutów, a wród nich:
ektremalna "fajnoć",
oszałamiajšca inteligencja,
niewiarygodna "wkurzalnoć"
#37 - Prawo nadprzestrzennej ładownoci
Wszystkie żeńskie postacie w anime posiadajš gdzie na swoim ciele podręczne magazyny nadprzestrzenne różnej wielkoci, skšd mogš w jednej chwili wycišgnšć dowolny obiekt.
Wniosek pierwszy (tzw. reguła młotka) -
Najczęciej spotykanym obiektem jest ciężki młotek, używany z zastraszajšcš celnociš na zasługujšcych na to postaciach męskich. Inne popularne obiekty: kostiumy/mundury, kombinezony/zbroje, wielkie bazooki.
Szczególny przypadek prawa nadprzestrzennej ładownoci - pierwszy aksjomat balistyki wysokich mas - (Geldeinwedd)
Odpowiedni efekt ostrzału gwarantuje tylko broń ręczna o rozmiarach od lodówki do nieskończonoci, zwyczajowo noszona przy sobie i obsługiwana jednš rękš.
#38 - Prawo emisji hydrostatycznej
Oczy w anime sš zwykle duże, dlatego że zawierajš kilkadziesišt litrów wody, która może zostać błyskawicznie wyzwolona pod wysokim cinieniem przez wielkie kanały łzowe. Faktyczna objętoć wody zawartej w oczach jest nieznana, ponieważ nie ma dowodów sugerujšcych, że te rezerwy kiedykolwiek się wyczerpujš. Powodem, dla którego woda zbiera się w oczach jest fakt, że postacie w anime posiadajš tylko jeden wielki gruczoł potowy, umieszczony z tyłu głowy. W czasie ekstremalnie wielkiego stresu, zawstydzenia czy zmartwienia, gruczoł ten wydziela jednš, ale za to bardzo dużš kroplę potu.
#39 - Prawo odwrotnej atrakcyjnoci
Prawdopodobieństwo sukcesu w odnalezieniu odpowiedniego partnera jest odwrotnie proporcjonalne do desperacji poszukiwań. Im bardziej chcesz, tym mniej dostajesz i vice versa.
Wniosek pierwszy -
Niestety, to prawo zdaje się także odnosić do otaku w rzeczywistym wiecie.
#40 - Prawo krwotoku nosowego (Marty Ryan i Jason Aylen)
Pobudzenie seksualne postaci męskiej w anime nie powoduje erekcji, ale krwotok z nosa. Nikt nie jest do końca pewien, dlaczego tak się dzieje, ale najnowsza teoria sugeruje, że większe oczy oznaczajš mniejsze zatoki i cieńszš tkankę zatok (patrz prawo #38). Postacie żeńskie nie dostajš krwotoków z nosa, ale rumieniš się silnie wzdłuż policzków i nosa, co sugeruje silny przepływ krwi w tym rejonie.
#41 - Prawo ksylolaceracji (Lyndon Harris)
Drewniane lub bambusowe miecze sš równie ostre co metalowe, jeli nie ostrzejsze.
#42 - Prawo młodzieńczej omnipotencji (Erin Alia)
Zawsze wylij chłopca żeby wykonał zadanie mężczyzny. Zrobi to dwa razy szybciej i z dwukrotnie większym zapałem.
#43 - Prawo triscaquadrodekofobii
Nie ma prawa #43.
#44 - Prawo nominalnej wokalizacji (Luiko-Ysabeth i Adrian Hsiah)
W sztukach walki, prawdopodobieństwo udanego ataku jest wprost proporcjonalne do siły głosu, z jakim wykrzykuje się pełnš nazwę tego ataku.
#45 - Prawo nieprzerywalnej metamorfozy (R.A. Hubby)
Bez względu na to jak długo trwa scena transformacji i jak wiele razy już jš wczeniej widzieli, "li gocie" będšcy wiadkami transformacji mecha/bohatera/bohaterki zawsze sš zbyt ogłupieni żeby jš w jakikolwiek sposób przerwać.
#46 - Prawo minimalnej identyfikowalnoci (Conrad Knauer)
Prosta zmiana kostiumu albo założenie niewielkiej maski uczyniš cię całkowicie nierozpoznawalnym(š) nawet dla najbliższych przyjaciół i rodziny.
#47 - Prawo inercji odwodów (zasada zachowania opónienia dramatycznego) (Geldeinwedd)
Odsiecz ZAWSZE przybywa w ostatniej chwili (toteż niezrozumałe jest oczekiwanie na niš zanim Ostatnia Chwila nadejdzie).
_________________ Jestem fanem PiS (Piachów i Szutrów)
|