MMORPG.pl
https://mmorpg.pl/

Pozyskiwanie inwestora
https://mmorpg.pl/viewtopic.php?f=18&t=42637
Strona 1 z 2

Autor:  coldzik [ 19 mar 2013, 19:54 ]
Tytuł:  Pozyskiwanie inwestora

Wiem, że tutaj na forum parę osób ma własne firmy, więc może ktoś orientuje się w jaki sposób najlepiej próbować pozyskać inwestora? Razem z trzema znajomymi z branży gamedevowej ze sporym doświadczeniem komercyjnym (Techland, City Interactive - piszę o tym dlatego, żebyście nie odebrali mnie jako dzieciaka chcącego zrobić kolejne wyjebane w kosmos mmo), chcielibyśmy otworzyć własne małe studio i zrealizować pomysł jaki nam się zrodził w głowach.
Wiem, że jest kickstarter - problem w tym, że nikt z nas nie ma na tyle zaufanych osób w USA czy UK, żeby stworzyć projekt na kickstarterze.
Wiem, że jest IndieGoGo - wydaje mi się jednak, że dużo mniejsze szanse są powodzenia niż na kickstarterze.
Wiem, że istnieje coś takiego jak Biznes Angels - problem w tym, że w większości wypadków nie spełnimy warunków preinkubacji, gdyż prototypem musimy pokazać, że to co robimy się sprzeda - przy grach to jest ciężkie.
Wiem, że są takie strony jak http://www.szukam-inwestora.com/ - pytanie czy to w ogóle działa? Czy ludzie którzy operują takimi pieniędzmi mają czas na to, żeby przeglądać sobie takie stronki?
Wiem, że są fundusze europejskie - nikt z nas nie ma pojęcia jak to działa i w jaki sposób pozyskać taką dotację. Widzieliśmy sporo zajebistych projektów, którym nie przyznano dotacji oraz wielki ogrom takich, które są całkowicie ulepione z gówna a pozyskiwały dużą kasę.
Czy macie jakieś pomysły jak i gdzie można się udać, żeby spróbować pozyskać inwestora? Powiem, że chodzi o ok. 350 tyś zł.

Autor:  White Trox [ 19 mar 2013, 20:14 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

jak przegłosują budżet ue to dotacje? Niby są jakieś startup weekendy, sama idea tego przedsięwzięcia itd to niezła ściema, ale może tam się pojawiają inwestorzy to można stracić 50 euro żeby pogadać niekoniecznie w Polsce, ale może w Niemczech czy UK, jak was stać to wysłać jednego delegeta do doliny krzemowej i tam prawie codziennie są spotkanie ala startupowe z inwestorami, którzy nie wiedzą co z kasą robić, ale "w szajs" i na ładne oczy nie wtopią. Tak robią ludzie z startupami, ale nie wiem jak to się ma do branży gier.

Autor:  coldzik [ 19 mar 2013, 20:38 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Z dotacjami to jest jakiś jeden wielki przekręt i nie mam pojęcia jak ugryźć temat, żeby coś pozyskać. Przykładem z branży jest Bloober team - firma, która od zawsze jedzie na dotacjach (bodajże 6 dotacji mieli na łączną kwotę paru baniek), która jednocześnie nie płaci swoim pracownikom i robi takie gnioty, że łącznie wszystkie ich ukończone projekty można by zrobić za jakieś 500 tyś złotych. To firma, która np. otworzyła spółkę - córkę, dostali dofinansowanie na projekt prawie 1.5 mln złotych i nawet chyba nic nie zaczęli robić od 2009 r. (http://www.ifun4all.com). To mistrzowie podpierdalania unijnych pieniędzy...

Autor:  shp [ 19 mar 2013, 21:18 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Dotacje to kwestia znajomości (bądź szczęścia, w drugim etapie kwalifikacji) i w moim przypadku lepsze warunki dawał Urząd Pracy niż UE.

Autor:  coldzik [ 19 mar 2013, 21:22 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Niestety nie mam co startowac do UP o taką sumę :)

Autor:  kamilus [ 19 mar 2013, 21:42 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Inwestorów chętnych wrzucić hajs jest sporo, ale..
Potrzebny jest biznesplan, portfolio i jakikolwiek prototyp.

Dotacje ot przekręt, ale nie tak jak pisze shp. Po znajomości się załatwić nie da. Trzeba nająć firmę do odpowiedniego opisania wniosku i wtedy ten przejdzie. Bo nawet z genialnym pomysłem, rewelacyjnym wykonaniem, ale jakimkolwiek potknięciem we wniosku - dotacji nie dostaniesz. A dają na taki syf, że to się w głowie nie mieści.
No i... 400mln euro dostają 350mln... złotych rozdają (na poig 8.2 czy poig 8.1 - podobny rząd kwot i wałka). Jak widać zmiana waluty na złotówki sporo kosztuje w tych gmachach za pieniądze podatników.

Autor:  coldzik [ 19 mar 2013, 22:01 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

tczewiak - powiedz jak dotrzeć do tych inwestorów. Biznesplan jest, portfolio jest, prototypu jeszcze nie ma, ale jak znajdzie się ktoś chętny rozmawiać to i będzie można prototyp zrobić...

Autor:  kamilus [ 19 mar 2013, 22:10 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Nikt nie pogada bez prototypu. Kolesi z pomysłem jest masa. Zazwyczaj na takim spotkaniu masz 10 minut na zrobienie wrażenia. Pozostałe 50 minut to już negocjacje.
Jak dotrzeć? Musisz znać kogoś kto za Ciebie poręczy.

Autor:  coldzik [ 19 mar 2013, 22:21 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

No i tutaj jest problem. Chcemy uderzyć typowo w rynek indie, a co za tym idzie stawiamy na gameplay/mechanikę, a nie grafę. Taki prototyp dla kogoś kto nie jest obeznany w grach i na rynku gier automatycznie wyda się mało atrakcyjny, bo będzie porównywany do gier AAA...
Wydaje mi sie, że w takim wypadku jedyny inwestor, który mógłby widzieć atrakcyjność produktu po mechanice, to ktoś z branży, a tutaj nie mamy wielkiego pola do manewru. Z liczących się firm:
Techland inwestuje tylko w ukończone/prawie ukończone projekty
CI nie inwestuje w zewnętrzne projekty
CDP nie inwestuje w zewnętrzen projekty
Vivid nie inwestuje
Reszta mniejszych firm albo nie inwestuje, albo inwestuje wyłącznie takie kwoty, które ledwo wystarczają na przeżycie studentom i najlepiej jak są to projekty na tyle małe i gówniane, że można je ukończyć w 3 miesiące. A My mówimy o projekcie na 1.5 roku.

Autor:  kamilus [ 19 mar 2013, 22:37 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Wiesz, że w biznesplanie musisz uwzględnić konkurencję i zagrożenia? Czyli pokazujesz projekty z kickstartera, którym się udało.

Autor:  Vorten [ 20 mar 2013, 09:15 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Ciężka sprawa, ale generalnie co wam szkodzi spróbować wyrwać kasę z POIG 8.1 czy innego programu? Tylko trzeba pamiętać, że tutaj trzeba mieć trochę na start, bo oni ni są zbyt skorzy do wypłacania zaliczek i generalnie najpierw musisz trochę wyłożyć, żeby później ci oddali (i to nie całość ale część wydatku). Oczywiście żonglowanie budżetem, zawyżanie kosztów i przepływ kasy pod stołem w spółkach, które dostały dofinansowanie jest normą, ale próbować zawsze można. Z tego co pamiętam to w którejś z poprzednich edycji ktoś dostał 700tys na portal o kotach postawiony na wordpressie, więc wiesz... A i nie podniecałbym się profesjonalizmem firm piszących wnioski, miałem okazję w jeden przez bardzo krótką chwile pracować i serio, te wnioski są pisane przez ludzi z ulicy i delikatnie sprawdzane przez jedną albo dwie bardziej doświadczone osoby w firmie.

Co do innych opcji to większość finansowania z joint venture wygląda tak, że nawet jeśli kogoś przekonasz to jest zakładana spółka, gdzie inwestor ma przynajmniej 51% udziałów, więc musisz się też zastanowić czy taki model współpracy ci odpowiada, bo tam w późniejszych fazach też bywa różnie.

A odnośnie kickstartera, to czy nie możecie po prostu założyć firmy w UK tylko na tel cel? Ja bym chyba próbował właśnie w taki sposób to rozwiązać.

Autor:  coldzik [ 20 mar 2013, 10:06 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Samo otworzenie firmy na terenie UK nie wystarczy niestety. Aby przejść weryfikację należy po pierwsze posiadać tam fizyczny adres filii/siedziby co jeszcze jest wykonalne, a po drugie musisz mieć dowód osobisty/prawo jazdy Angielskie, co już jest mniej wykonalne o ile nie siedzisz tam na stałe rok czy dwa lata (albo i więcej).

Co do POIG 8.1 - aktualnie skończyły się pieniążki na to (nie ma żadnych konkursów) i trzeba czekać aż rozpocznie się kolejny etap. Tutaj oczywiście dochodzi brak naszej wiary w to, że bez znajomości można zdobyć jakieś dofinansowanie, ale pewnie będziemy próbowali jak tylko pojawi się taka możliwość.

Autor:  Lokken [ 20 mar 2013, 10:32 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Kolejny etap 8.1 jest w maju więc jeśli chcie spróbowac to trzeba się śpieszyć. Projekt do 700 tyś, z czego 30 % musi być wasze (czyli max dostaniecie 490k). Zaliczkę dostajesz na start (będzie ok. miesięczne opóźnienie), zwrot dostajesz po rozliczeniu każdego etapu, więc trzeba mieć też kasę na pokrycie wydatków (bez kredytu może być trudno). Liczy się dobrze napisany wniosek a nie znajomości.

Pytanie tylko czy będziecie w stanie przedstawić wasz produkt jako e-usługa.

Autor:  coldzik [ 20 mar 2013, 10:39 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Jeżeli chodzi o samą grę to narazie rozpatrujemy dwa warianty wydania. Pierwszy to normalna dystrybucja cyfrowa z ceną na poziomie 5-8 ojro, a druga to F2P z item shopem nie wpływającym na rozgrywkę. Czyli jakieś itemki jak w POE czy Docie - pytanie czy to można podpiąć pod e-usługę?

A jako, że platformy docelowe to Pc oraz iOS/Android to wariant z F2P wydaje nam się dużo bardziej opłacalny.

A tak btw. skąd informacja, że kolejny nabór wniosków w ramach 8.1 rozpoczyna się w maju? Nigdzie nie potrafię znaleźć takiego infa, na stronie http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl w harmonogramie również nic takiego nie występuje.
Ok. znalazłem infor na http://poig.parp.gov.pl ...

Autor:  Quetzacotl [ 20 mar 2013, 16:08 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Co to za bzdury, że do 8.1 trzeba miec znajomości? Problem z 8.1 to w chuj papierów, które trzeba wiedziec jak wypełnić i wiedzieć jak napisać wniosek. Są firmy, które się tym zajmuja profesjonalnie i wiedzą za co sie dostaje dodatkowe punkty itp. Np. osoby zameldowane na wsi mają automatycznie większe szanse na dotacje, bo to dodatkowe punkty. Inna sprawa, że gry ciężko podpiąć pod innowacje, nie widziałem chyba jeszcze gier finansowanych z 8.1.

Na inwestorów, bez jakiejś alfy, bym nie liczył. Wystarczy się zorientować na tym forum, żeby zobaczyć ile gier okazuje się klapą.

BTW możesz opisać mniej więcej jaki gameplay planujecie? Tylko nie pisz, że nie, bo Ci ktoś ukradnie pomysł. To jeden z podstawowych błędów w startupach.

Autor:  White Trox [ 20 mar 2013, 16:19 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Zuckerberg też tak mówił hehe.

Autor:  Lokken [ 20 mar 2013, 17:42 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Gra pudełkowa nie może być e-usługą. Ale gra online nią jest. Nie wiem jak z grą offline, dostępną jedynie do ściągnięcia z netu.

http://www.web.gov.pl/informacje-o-euslugach/40_14.html

Możecie spróbować zadzwonić do RIF`u i się spytać. http://www.parp.gov.pl/index/more/131

Autor:  Teo [ 20 mar 2013, 18:35 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

Inkubator Przedsiębiorczości

Autor:  White Trox [ 20 mar 2013, 18:40 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

ale co niby da inkubator przedsiębiorczosci prócz biura, księgowej i innych pierdół, jak oni muszą grafików zatrudnić itd..

Autor:  Teo [ 20 mar 2013, 18:47 ]
Tytuł:  Re: Pozyskiwanie inwestora

fundusze

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Copyright © 2001-2012 MMORPG.pl Team