Wg mnie to będą zupełnie różne mechanizmy, sposoby levelowania, questów itd itp - utrzymane w klimacie "vanadielowym" (rasy, profesje), ale z całym bagażem doświadczenia z FF11. Nie będzie żadnych transferów postaci, itemów czegokolwiek - to będą zupełnie osobne światy. Być może dla aktualnych graczy FF11 będą jakieś bonusowe itemy - ale that's it.
Kto jak kto - ale SE potrafi robić gry, dzięki czemu są jednym z kilku głównych graczy w tym biznesie. W końcu wszystko to jest robione po to, żeby zarabiać kasę (a nie po to by nam było przyjemnie) - więc na pewno model biznesowy odnośnie FFXIV SquareEnix przemyślało dobrze.
Jeżeli popatrzymy w raporty inwestorskie - to sam Final (Y2Y) rocznie generuje 10,6 mld jenów czyli trochę ponad 110 mln USD.
(
http://www.square-enix.com/eng/pdf/news ... 9_01en.pdf )
Nikt nie wyciągnie tam wtyczki i powie - wszyscy przechodzą do FFXIV. NCSoft dzięki kolejnym wersjom Lineage zwiększyło łączne przychody i bazę użytkowników prawie dwukrotnie. Jeżeli popatrzycie na wykres z poprzedniej strony to widać WoWa-killera, ale dzięki L1 i nowemu L2 NCSoft (już wyłączając ich inne produkcje) utrzymało bazę userów na poziomie 2 mln. Widać wyraźnie ile ludzi przeszło do L2 pod koniec 2004, ale po upływie kolejnych 4 lat ilość graczy L1 i L2 jest podobna.
Reasumując - SE zrobi to tak, żeby hardkorowcy byli zadowoleni (np dodając kolejne rzeczy w FFXI PŁATNE (vide: płatne scenario) i jakoś rozwijając endgame rzeczy PLUS rozwijając FFXIV dla nowych graczy, którzy mają duże wymagania odnośnie grafiki (PS3, PC only), gameplaya i aspektów online'owych.