Teraz kurna ten post, przez cala drame, urosl do monumentalnej rangi
a to w sumie nic takiego hehehe
pewnie sie rozczarujecie
===
W VG dopiero co zaczalem grac i konkretniejsze recenzje to za miesiac czy dwa moglbym dopiero napisac
ale moge sie podzielic to czym od samego poczatku VG zwraca na siebie uwage
Malo co widzialem malo co doswiadczylem, zwiedzilem moze 3% ladu heh.
Po pierwsze grafika
Na screenach wyglada srednio ale jak sie odpali to naprawde robi wrazenie
Super krajobrazy, ciekawe mapy, w ktorych naprawde wykorzystano 3D - sa naprawde strome zbocza, doliny w ktorych plynie rzeka, krete drozki, jeziora, strzeliste gory, bogata roslinnosc, wielkie konstrukcje, mosty, tamy, piekne drzewa, trawa wygladajaca jak owlosienie gigantow z "shadow of the collosus"
itd itp Do tego kazdy kontynent ma inny charakter, inna roslinnosc, rasy, mobki itd... a nie tylko jakies mini pagorki i dolinki, co prawda w FFie w niektorych lokacjach z addonow (np movapolis czy ) SE sie juz postaralo ale poza tym mapy sa w wiekszosci totalnie uproszczone i biedne. (wiadomo gra ma swoje lata)
Wszedzie cos sie dzieje, poza duzymi miastami sa mniejsze wioski i male outposty, "beastmani" tak samo maja mniejsze i wieksze obozowiska, jaskinie, patrole, kopalnie itp itd do tego np miejsca zamieszkane przez "oswojone" zwierzaki np wspiansz sie na wzniesienie a tam dookola gniazda w ktorych gryfy wysiaduja swoje jaja, a nad nimi wznosi sie jakis wielki gryfowy protektor atakuajcy wszelkich beastmanow ktorzy sie zbliza. Takich miejsc jest zapewne mnostwo ale oczywiscie nie mialem okazji ich widziec heh
Mozna sie czepiac - ciezsze amrorki czesto wygladaja plastykowo a lekkie jak rajstopy heh. Ze animacja jest srednia, ze abilitiesy nie maja takich wodotryskow jak np w FF (ale to juz kwestia gustu, dla mnie sa ok choc wolalbym wodotryski
) no i oczywiscie ze wymagania sa koszmarne i ze nawet na super sprzecie gra nie pojdzie gladko bo nie jest jeszcze dopracowana... nawet specjalnie wylaczone jest czesc efektow graficznych jak np helmy czy maski (tak maja one osobny slot w inventory
) Wodospady tez wygladaja.... slabo...
Po drugie levelowanie
Mozna levelowac solo, wiadomo jednymi klasami szybcije innymi wolniej ale kazda sie da
Sa questy do robienia solo z ktorych mozna poki co niezla kase, sprzet i exp wyciagnac i sa questy do robienia w grupach.
Mobki poza okreslonym lv maja dodatkowy wspolczynnik trudnosci okreslony dotami (doslownie kropkami przy nazwie mobka)
1-2 doty to solo mobki
3-4 to duo
5+ to juz party
I tak jesli mamy ochote/mozliwosc pogrania tylko solo to robimy questy wktorych walczy sie z mobkami 1-3 dotowymi
Jesli mamy kumpla/kochanke itp z kim lubimy sie wloczyc to mozna robic questy, znalesc miejsca (glownie juz dungeony), w ktorych tlucze sie mobki 3-4 dotowe na naszym lv. Bardziej w duo oplaca sie bic mobki 4dotowe na tym samym lv co my niz mobki 2dotowe 5leveli mocniejsze.
Jesli uzbieramy wieksza ekipe na cieze questy lub na ostrzejsze expowanie to wtedy zapuszczamy sie glebiej w dungeony, robimy najtrudniejsze questy, rozwalamy bossow itd.
Generalnie nie expuje sie grindujac tylko wlasnie przemierzajac dungeony i robiac questy grupowe. Napewno wiecej expa wyciagneloby sie grindujac ale nie jest to KONIECZNE by przyzwoicie levelowac tak jak w praktyce wychodzi to w FFie...
Questy niestety nie sa tak fajnie zrobione jak w FFie, pelne fajnych cutscenek i ciekawych dialogow... no ale znajdzie sie tez chainquesty ktore chce sie czytac a nei tylko klikac accept
(zwlaszcza te dot dyplomacji o czym za chwile
) Jak w kazdej grze i nie przeczcie ze w FF jest inaczej, sprowadzaja siena ogol do ubicia okreslonych mobkow w okreslonym miejscu.
Crating!
Za to sie jeszcze nei zabralem bo to temat rzeka i pozeracz czasum, nrazie chcialbym podlevelowac by moc chodzic na eventy z OB, potem sie tym zajme, ale juz samo zrobienie uqestow tutorialowych poakzuje co drzemei w craftingu VG
Podobno zrobiony na wzor EQ ale ze nie gralem w toto to sie nei wypowiem.
Powiem ino ze rzecz jest skomplikowana
Jesli ktos chcialby sie ciut wczytac to tu daje link do guida ktory stara sie to jakso ogarnac ale wiadomo ze to tylko ogolniki
jeszcze duzo do odkrycia i napewno sporo developerzy maja w zanadrzu. Polecam zajrzec
http://www.eve.mpm.net.pl/vg/Crafting.pdf
Np. robimy mieczyk (pomine juz to ze pierw trzeba zrobic jego elementy i poznac styl craftowania obowiazujacy na danym kontynencie itp pierdolki
) Wybieramy materialy ktore do niego potrzebujemy plus takie ktorymi chcemy podniesc jego wartosc. Ubieramy sie w ubranko ktore pozwoli nam na wykonanie lepszej jakosci miecza. Wybeiramy narzedzia ktore beda nam potrzebne do danego itamku. Teraz zaczynamy craftowac.
Mamy np 2500 punkow AP. Craftowanie sklada sie z kilku kolejnych krokow w ktorych wykorzystujemy okreslone narzedzia i materialy. Przy kazdym etapie mamy wybor w jaki sposob chcemy wykonywac czynnosc, rozne czynnosci maja rozny wplyw na przedmiot, mozemy np bardziej przylozyc sie do polerowania tego naszego miecza co kosztuje nas wiecej punktow AP i podniesie jego ostateczna jakosc lub wybrac inne czynnosci by postarac sie jak najszybciej ukonczyc miecz. W trakcie craftowania mozemy dokladac jakies rare materialy czy proszki dzieki ktorym miecz moze dostac unikalne wlasciwosci pza swoimi standartowymi (super dmg, dodatkowe bonusy do atrybotow itd) ale to tez kosztuej nas dodatkowo AP. W czasie craftowania zdarzaja sie rownierzkomplikacje, np naciagniemy sobie miesnie, wtedy trzeba poswiecic AP by miesnie rozluznic aby nie zpartolic roboty. Tak trzeba operowac materialami, narzedziami, czynnosciami, przewidywac mozliwosci komplikacji by ukonczyc proces craftowania znaim zuzyjemy wszystkei AP a jednoczesnie osiagneimy jak najwyzsza jakosc przedmiotu (oceny od D do A) To oczywiscie taki ogolny zarys, bo jak mowie sam sie w to nie bawilem poza tutorialowymi questami
Jak sami widzicie jest ciekawie
Do tego nietypowy harvesting
Im wiecej osob polaczy sie w druzyne i bedzie scinac jedno drzewo, kopac jedna skalke, tym wieksza ilosc surowca zdobedizemy i wieksza nasza szansa na znaleznienie rare materialow. Koniec z chorym wyscigiem do mining pointa
Tworzy sie tutaj nie tylko druzyny expujace ale i druzyny harvestujace!
Dyplomacja
Calkiem fajna sprawa
Rzecz polega na grze w karcianke
w tutorialu dostajemy pierwsze kilka kart a naspene zdobywa sie w roznych questach. Np chainquest *SPOILER* (ktory zajmuje kilka godzin) ktory robi sie zaraz po tutorialu grajac Dark Elfem zaczyna sie od rozmow z roznymi politykami i legionistami, z poczatku wyglada to jak tylko znalezienei sposobu na zdobycie kasy ale pozniej intryga tak sie zakreca, tyle postaci jest w nia wplatanych, tyle roznych stron, tyle roznych watkow ze ciezko sie polapac, w rezulatacie doprowadzamy do proby zamachu stanu ktora, rowniez dzieki nam sie nie udaje, wszystko po to by zyskac sobie sojusznikow w rzadzie, a przy okazji wyeliminowac wszyskich ktorzy wiedza cos na temat defraudowania panstwowych pieniedzy ktore chcemy zagarnac dla siebie. Przez cala historie nie brudzimy sobei rak, kazdego swiadka odciagamy na bok a nastepnie zajmuja sie nim klan zabojcow. Na koniec nasz mentor postanawia sie pozbyc ostatneigo swiadka czyli nas samych i nasyla mordercow na nas. Teraz musimy uzyc wszystkich zdolnosci by przekonac ich iz bardziej oplaca sie nas zostawic przy zyciu
Wszystkei te rozmowy poelgaja na grze w karty. By "wygrac" rozmowe nalezy utrzymywac wskaznik rozmowy po naszej stronie. Wskazniki przesowamy uzywajac kart oznaczajacych jakies zagrania slowne, ripost, grozb, pochlebstw itd. Czesc kart zagrywa sie "za darmo" a czesc wymaga oplaty w jednym z 4 "surowcow" ktore maja tam jakas swoja nazwe
mniejsza z nia
W roznych dyskusjach mozna uzywac tylko okreslonych kolorow kart, wykorzystujace okreslone "surowce". Do tego kazda rasa specjalizuje sie w innym kolorze. Grajac z npcami mozna na podstawieich rasy i zawodu (zolnierz, kupiec, polityk) domyslic sie jakimi kolorami bedzie gral. Hehe jak widzicie tez calkiem fajna sprawa
Poza questami dajacymi nam kase karty ubranka mozna urpawiac tzw civic diplomacy. Mozna rozmawiac prawie z kazdym npcem w kazdym miescie. Wybieramy rodzaj rozmowy np plotki lub zarty itp. Kazda wygrana rozmowa podnosi przyporzadkwoany sobei wskaznik. Jezeli w jednym miescie bedzie wspolpracowac kilku dyplomatow pornaszacych okreslony wskaznik moze wywolac efekt obejmujacy cale miasto. I tak np zagrzewajac zolneirzy do walki, mozna wywolac efekt dzieki ktoremu kazdy gracz odwiedzajacy to miasto dostanie na 1h 10% bonus do ataku, jak sie bedzie zagadywac crafterow mozna wywolac buff dajacy lepsza efektywnosc wszysktich crafterow w miesice itp. Z czasem wskazniki opadaja i dlatego potrzebna jest nieustanna praca dyplomatow
do tego podnoszenie jednego wskaznika powoduje spadek innego
domyslacie sie o co biega
Do tego kazda wygrana rozmowa daje nam kwitki ktore mozemy u npcow wymieniac na przedmioty
Z takich innych rzeczy o ktorych warto wspomniec....
Ciekawe joby, naprawde fajnie pomyslane. Np blood mage uzywajac czarow niezaleznie czy to na ofierze czy kogos z party podnosi wiez krwi z dana osoba. Wraz ze wzrostem wiezi krwi czary uzysuja lepszy efekt, a niektore mozemy uzyc dopiero po osiagneiciu okreslonego poziomu
Albo np paladyn moze uzywac poteznych specjalnych zdolnosci ktore kosztuja go punkty cnoty
ktore moze regenerowac z czasem lub uzywajac innych specjalnych zdolnosci odwracajacych uwage mobkow od kogos z druzyny i kierujace agrro na niego
Ranger tym celniej i "mocniej" strzela im dluzej obserwuje swoja ofiare itd...
Mounty mozna juz uzywac od 10lv (a rownie latwo go zdobyc jak w FFie) choc na pcozatku daja bardzo maly bonus do speeda ale pozniej mozna kupowac lepsze konie, zakladac im podkowy, zbroje, torby w ktorych nosza nam itemki. na 40lv beda flying mounty ale nie ma ich jeszcze w grze hyh.
Mamy kilka paper dolli ktore automatycznie przelaczaja sie w zaleznosci co robimy i nie musiamy recznei zmieniac sprzetu. Kiedy walczymy mamy adventuring set, kiedy scinamy drzewa automatycznie przebeiramy sie w stroj drwala, kiedy prowadzimy dyplomacje automatycznie przebeira nas w szpanerskie ciuchy i to samo przy craftowaniu. Do tego specjalne worki na skladniki, narzedzia itp by nie zabeiraly nam miejsca w glownym plecaku.
Dungeony nie sa instancjowane i mozna w nich spotkac inne grupy, ale repop mobkow jest na tyle czesty ze nie ma raczej problemu typu kampienie NMka.
Endgamowego kontentu z tego co wiem jeszcze niema, docelowo maja byc bodajze raidy na max 40 osob, najszybciej to krzyku o tym opowie
jak zwykle wystrzelil ponad wszystkich
To co najbardziej boli to masa mniejszych i wiekszych bugow. Od kosmetycznych do prowadzacych do prowadzacych do crashow systemow wlacznie. Ale mimo ich gra sie przyjemnie i zdecydowanie rekompensuje je bycie pionierem
Poki co nie ma uberow, nie ma map, nie ma tutoriali, nie ma solucji, itd itp. Wszystko co sie robi jest nowe i nikt nie zespoiluje ci zabawy, nikt nie zpowerleveluje itd. Nie ma poki co tez gold farmerow a charakter gry raczej odstraszy smarkaczy
Hmmm narazie tyle mi do glowy przychodzi jak macie jakies pytania to jesli bede umial to odpowiem
Naprawde zycie zbyt krotkie by zbyt dlugo w jednym mmogu je spedzic
a nawet ciezko sobie wyborazic jak super mozna rozwiazac wiele spraw poki samemu sie nie doswiadczy
cheers ^_^/
====
postaram sie dorzucic do tego jakies screeny jeszcze, jesli macie pytania to smialo
choc jak mowie wiedze na temat gry mam poki co znikoma