Moje opinie:
Blue Mage - wg mnie to zajebisty nowy job - robi naprawdę niezły dmg i jest "w miarę wytrzymały" (szczególnie po ostatnim updacie). Używa zdolności, które używają inne moby i ich się uczy. Większość z nich zastępuje spelle używane przez inne profesje - ale dzięki temu posiada arsenał spelli z wszystkich jobów (damage'owe, leczące, buffujące)
A poza tym jest "trendi".
Summoner - bardzo rozchwytywany job, który robi dużo dmgu - po ostatnim updacie może robić jeszcze więcej (chyba obecnie najlepszy mag, który może dużo przetrwać - jak się umie nim grać). Korzysta z pomocy "avatarów" - każdy avatar reprezentuje jeden element (ziemia, powietrze, piorun, woda, światło, mrok, wiatr, świt) i posiada własne, specyficzne umiejętności (każdy jednak robi jakiś damage - jeden avatar większy, drugi mniejszy - ale zwykle podczas walki Summoner używa kilka avatarów - buffuje nimi ludzi, robi nimi damage, czy używa ich do leczenia)
Black Mage - czyli popularny "murzyn", który może zadawać bardzo dużo dmgu, ale ma małą odporność na ciosy. Kiedyś bardziej efektywny - teraz po "nerfie" BLMowym już trochę mniej, ale ciągle w ścisłej czołówce Damage Dealerów. Korzysta z czarów "żywiołów" - ogień, woda, ziemia, piorun, powietrze - w wielu odmianach (np Fire I, II, III, IV, V lub obszarowe - Firaga I, II, III). Ma możliwość buffowania - ale głównie skupia sie na zadawaniu damagu i na tym by nie zginąć. Może zatrzymać mobka (Bind, Sleep), ale lepszy w tym jest Red Mage.
Red Mage - najbardziej solo job magowy (podobnie jak Blue), pół wojak/pół mag, główny debuffer w grze + buffowanie innych ludzi, podobno jeden RDM zsolował Jezusa. W grze znany jest głównie z rzucania Refresh - czaru na odnawianie many u innych magów (jako jedyny mag to ma). Ma potężny arsenał buffowania siebie (Stoneskin, Phalanx, Protect, Shell itd) i debuffowania mobów (Paralyze, Slow, Poison, Dia, Bio etc)
White Mage - dupa a nie damage dealer - po prostu lekarz polowy. Skupia się głównie na leczeniu (Cure I, II, III, IV, V i obszarowe - Curaga I, II, III, IV, V), buffowaniu (Protect, Shell), wskrzeszaniu trupów (jako jedyny ma Raise II i III), zdejmowaniu statusów z ludzi (typu Poison, Slow itd). Może ginąć w sytuacji gdy mob się na niego rzuci za częste leczenie ludzi.