Trochę tu pusto więc postanowiłem przykleić tekst mojego autorstwa z forum gildiowego. Może komuś się przypadkiem przyda.
SORCERESS - OPIS/PORADNIK
WSTĘP:
Warto by zacząć od tego, jaką klasą jest sorc. Jest to ranged dps, co oznacza tyle, iż stoi ona z dala od wroga i obraca ich w perzynę z w miarę bezpiecznej odległości. Sorcę wyróżnia parę rzeczy. Po pierwsze jest to najmocniej bijąca klasa RDPS po stronie destruction. Częste krytyki, dużo liczb, mocny focus fire, świetne aoe. Za te wszystkie rarytasy płaci tym, iż jest najsłabsza ze wszystkich jeśli chodzi o przeżywalność. Dobry Witch Hunter potrafi zabić sorce w 3 sekundy. Coś za coś.
MECHANIKA:
Sorc korzysta z mechaniki zwanej Dark Magic. Sprowadza się to do tego, iż każdy z naszych czarów damgeujących buduje nam wspomniane dark magic. Od 0 do 100. Poszczególne stopnie "naładowania" znacznie zwiększają zarówno naszą szansę na czar krytyczny jak i bonus do tegoż. Ceną za to jest coraz większa szansa na zadanie sobie samemu obrażeń (backlash). Im mocniej chcemy bić tym większa szansa na to, że sami sobie zrobimy sobie krzywdę (lub nawet zabijemy).
1-10 - +4% do kryta, +10% bonusu do krytyka, 4% szans na backlash
11-30 - +8% do kryta, +20% bonusu do krytyka, 8% szans na backlash
31-70 - +15% do kryta, +40% bonusu do krytyka, 15% szans na backlash
71-90 - +25% do kryta, +80% bonusu do krytyka, 25% szans na backlash
91-100 - +35% do kryta, +100% bonusu do krytyka, 35% szans na backlash
ROLA KLASY:
Rola Sorcy jest banalna. Zabijanie wrogów. Jak najszybciej, jak najwięcej. Praktycznie wszystkie czary i skille służą do bicia przeciwnika. Mało crowd control, mało skilli buffujacych. Prawie czysty damage. Tak ma być.
STATY:
Co rozwijamy? Najważniejszym czynnikiem jest % do kryta. Ma być go przynajmniej dodatkowe 15% (by mieć na pełnym DM 50%). Nieważne jak go uzbieramy, ma być i już :). Wbrw pozorom jest to dosyć proste. Potem mamy Intelect i Wounds. Te dwa w zależności od wybranego stylu gry (o czym niżej).
SKILLE:
Krótki opis arsenału dostępnego bez względu na obraną ścieżkę rozwoju.
Dhar Wind (lv 1) - Podstawowy czar, który mamy od samego początku. Zrzuca z nas cały uzbierany zapas Dark Magic. W praktyce prawie zupełnie nieprzydatny z racji, iż jest castowany i usuwa całe DM.
Doombolt (lv 1) - Kolejny z podstawowych czarów. Ma dosyć długi cast ale czasem warto go wpleść w sekwencje którą zadajemy damage. Bije dosyć mocno. Genialny w połączeniu z morale rank 2 "Focused Mind".
Chillwind (lv 1) - Trzeci z podstawowych czarów. DoT. Zadaje całkiem przyjemny damage i korzysta się z niego dosyć często.
Gloomburst (lv 2) Pierwszy burstowy czar jaki dostajemy. Szybki cast, dobry damage.
Shroud Of Darkness (lv 3) - Shield. Bardzo przydatny, zwłaszcza gdy walczymy z Bright Wizardem. Zwiększa nasze resisty o całkiem pokaźną sumę.
Dread Aspect (lv 4) - Jeden za naszych niewielu sposobów na przeżycie. Obniża damage jaki otrzymujemy od targetu do czasu aż go zaatakujemy (UWAGA: doty wrzucone wcześniej nie przerwą działania czaru). Gdy ktoś nas dopadnie to i tak mamy małe szanse na przeżycie, jednak ten skill może stać się naszym "żyć lub nie żyć".
Surging Pain (lv 5) - Pierwsze AoE jakie dostajemy. W walce bardzo mało przydatne z racji małego damageu i zasięgu. Wygodne jednak do ładowania dark magic poza combatem.
Frozen Touch (lv 6) - Nasz pierwszy buff. Z początku dosyć nieprzydatny, z czasem jednak staje się bardzo potężnym atutem (który ma wpływ na parę innych umiejętności). Działa na AoE. Od patcha 1.2 krytuje.
Word Of Pain (lv 7) - Bomba zegarowa. Bardzo mocny czar, często ignorowany przez przeciwnika. Zadaje damage prawie równy Doomboltowi, do tego obniża Willpower na celu.
Shattered Shadows (lv 8) - Pierwsze AoE z dużym zasięgiem. We wczesnym stadium gry bardzo przydatne, później mniej. Najmocniejszy damageowo czar AoE. Niestety castuje się aż 3 sekundy co zmniejsza jego przydatność w późnej grze. Podobnie jak Doombolt, świetny w połączeniu z morale rank 2 "Focused Mind"
Obsesive Focus (lv 9) - Debuff zwiększający damage na celu. Osobiście używam tylko i wyłącznie w PvE. Sporo Calamity sorców jednak bardzo sobie chwali ten czar w połączeniu z wszelkimi dotami.
Arctic Blast (lv 10) - Czar porażka. Kiepski damage, długi cast i by spowolnić nasz cel pierw musimy go zDoTować. Nieporozumienie według mnie.
Grip Of Fear (lv 12) - Swoista frost nova. Zatrzymuje w miejscu wszystkich wrogów dookoła. Czar we wczesnych stadiach genialny. Im dalej w grę tym rzadziej się go używa gdyż każda klasa meele dps ma umiejętność, która ją z niego wypuści. Podobnie jak przy detanucie jednak, potrafi uratować skórę.
Ice Spikes (lv 14) - AoE DoT o działaniu stożkowym. Czar ryzykowny gdyż zmusza nas do podejścia do grupy przeciwnika. Warto jednak, gdyż damage jest całkiem zadowalający.
Infernal Wave (lv 16) - Kolejny strożkowy czar AoE. Przyzwoity damage. Używa się najczęściej z "Ice Spikes". Świetnie działa z taktyką "Triuphant Blasting".
Daemonic Chill (lv 18) - Drugi i ostatni buff. Dla nas samych praktycznie nieprzydatny (z racji, iż podstawowo odbija tylko meele damage), dla tanków w naszym party trochę bardziej. Lepiej go wrzucić, niż nie. Bez szału.
Frostbite (lv 20) - Disarm. Genialny nawet mimo 1o sekundowego casta. Podstawa podczas walki z klasami meele. Daje czas na zaczęcie bursta lub moze uratować kogoś z party przed wrogim meele.
Pit Of Shades (lv 25) - Najlepsze AoE jakie ma sorc. Świetny damage, genialny zasięg, super użyteczność. Podstawa przy obronie keepów i fortec.
Reckless Gathering (lv 30) - Odnawia nam zapas AP. Świetne w PvE, średnie w RvR. W pierwszym przywraca nam cały pasek, w drugim pozwala najczęściej tylko na jeden tick (więcej ryzykuje knockdownem). Można użyć jako instant by dostać pierwszy tick AP (np. po "Flee").
Vision Of Torment (lv 35) - Druga bomba zegarowa. Słaby damage, przywraca mało AP. Osobiście nie używam. Bez taktyki "Vision Of Domination" nie ma sensu imo. Nie ma CD wiec można przyspamować na parę targetów naraz.
Stricken Voices (lv 40) - AoE silence. Czar, który pozwoli nam na 5 sekund wyłączyć wszystkich casterów i healerów po stronie przeciwnej. Rzucony w dobrym momencie pozwoli nam zniszczyć prawie dowolnego healera.
TAKTYKI:
Opiszę tylko te co ciekawsze (i dostępne u trenera).
Bathing In Blood - Ciekawa taktyka do farmowania mobow. Leczy nas po każdym killu.
Close Quarters - Świetna w PvE, niezła w PvP. Zwiększa nam damage na bliskim dystansie, zmniejsza zaś na dalekim. Warto wypróbować z Disastrous Cascade.
Devour Energy - Daje szanse odnowy AP. Dobra taktyka (zwłaszcza w PvE).
Endless Knowledge - Podstawa. Daje 160 inta.
Frozen Fury - Podstawa. Zwiększa proc Frozen Touch do 75%. dodaje MASĘ damageu. Zwłaszcza do Aoe.
Glorious Carnage - Bardzo ciekawa taktyka, która pozwala nam bardzo szybko używać wysoko rangowych morale. Przydatna zwłaszcza do rank 3 morale ze stunem.
Infernal Gift - Taktyka dla ludzi z dobrym serem, którzy chcą dawać 10% większy damage swoim towarzyszom (lecz nie sobie). Jako egoistyczna sorceretka, nie używam.
Sleight Of Hand - Mus w PvE. Robimy 50% mniejsze aggro.
Triuphant Blasting - Moja ukochana taktyka :D. Dodaje knobkack do każdego kryta e skilli destruction. Świetna w buildzie Agony. W destruction odpada, z racji, iż wyrzucalibyśmy swoje cele z AoE. Niezastąpiona na keepach i fortecach. Daje też masę frajdy :P.
MORALE:
Też tylko co ciekawsze (morale niewymienione, nie są warte uwagi).
Mage Bolt (rank 1) - Dobry, szybki damage. Dostajemy ją też dosyć szybko podczas levelowania.
Misdirection (rank 1) - Świetna taktyka jeśli chcesz popsuć jakiemuś Bright Wizardowi dzień. Normalny slot przy używaniu Glorious Carnage (z racji, że jako damage morale błyskawicznie ładuje sie rank 3)
Focused Mind (rank 2) - Najlepsze morale sorcy. Pozwala zrobic arabin maszynowy, którego nuke'a praktycznie nikt nie wytrzyma. Do tego pozwala biegać po lawie :D.
Wind-Woven Shell (rank 2) - Genialna w PvE, średnia w RvR. W tym pierwszym dla każdego, w tym drugim raczej tylko dla destruction buildu (jako, że Focused Mind jest im średnio przydatny).
Scintillating Energy (rank 3) - Drugie najlepsze morale jakie mamy. Damage jak bolt + 7 sekund stuna.
Unleash The Winds (rank 4) - Jak na darmowe rank 4 morale... ujdzie :P. Zadaje 1800 dmg i knobkackuje wszystkich w koło. W 95% przypadków lepiej użyć po prostu niższego rangą morale gdy tylko się naładuje.
DROGI ROZWOJU:
Sorca ma trzy możliwości rozwoju (które można ze sobą łączyć do woli).
Path of Agony - Drzewko skupione na zadawaniu szybkiego damageu w jeden cel. Pozwala zabić szybko i skutecznie (zarówno przeciwnika jak i siebie). Bardzo wygodne w small scale RvR i na scenariach. Średnio przydatne w zergach i na keepach. Czary podstawowe podpadające pod drzewko Agony: Gloomburst, Frozen Touch, Arctic Blast, Frostbite, Doombolt.
Recover Energy (poziom 3) - TAKTYKA. Podobna do Devour Energy. Zupełnie nieprzydatna i nie warta marnowania punktu.
Echo Of Power (poziom 5) - Czar bardzo przydatny podczas levelowania (z racji na dużą ilość Disruptów). Na r40 jego wydajność spada. Disrupty wtedy są dosyć rzadko spotykane. Dobre na Witch Hunterów ze skillem niewrażliwości na czary. Imo nie warto brać skilla na jedną klasa z konkretnym buildem.
Tapping The Dark (poziom 7) - TAKTYKA. Jedna z najlepszych taktyk jakie ma sorc. W połączeniu z innną (Frozen Fury) zapewnia nam shield przed każdym damagem po prawie każdym czarze. Świetnie działą z AoE zapewniając nam dodatkową obronę.
Impending Doom (poziom 9) - Najlepszy czar w drzewku. Świetny damage, krótki cooldown. Do tego buduje nam bardzo szybko dark magic.
Swell Of Gloom (poziom 11) - TAKTYKA. Zarazem świetna jak i niebezpieczna. Dodaje spory nuke do Gloombursta za cenę dodatkowego (i PEWNEGO) backlasha.
Shades Of Death (poziom 13) - Czar dobry, lecz nie genialny. Imo zdecydowanie za słaby ja kna 13 punktów jakie trzeba dać w drzewko oby go odblokować. Swoją skuteczność objawia w konkretnym łancuchu rzucanych skilli. Czar nie skaluje się z intwligencją i nie krytuje (od patcha 1.2).
Soul Stealer (15) - MORALE. Syf. Nieważne co robi. Nie bierzcie tego.
Przykłady buildów Agony:
-
http://www.wardb.com/career.aspx?id=24#13:...670:674:671:672
-
http://www.wardb.com/career.aspx?id=24#11:...670:674:671:672
Jak grać:
Build ma tę zaletę, że umożliwia nam zabicie praktycznie każdego celu (włączając w to tanków). Najpopularniejsza sekwencja wygląda tak: Word Of Pain => Chillwind => Shades Of Death => Vision Of Torment => Gloomburst => Impending Doom => Hand Of Ruin (1 tick). Ja osobiście korzystam z tej: Word Of Pain => Shades Of Death => Chillwind => Doombolt => Gloomburst => Impending Doom => Hand Of Ruin (przynajmniej 2 ticki). Jeśli walczymy z Bright Wizardem, zaczynamy walkę od Stricken Voices, jeśli z meele, od Frostbite. W przypadku healera, Stricken Voices rzucamy na ok 40% hp celu.
Jak rozwijać:
Agony sorc bardzo mocno bije sam w siebie. Dlatego też warto stackować głównie talismany Wounds (19tki gdzie się tylko da). Powinno to dać ponad 7k hp co da nam dodatkową przeżywalność w RvR jak i zmityguje otrzymywane Backlashe. Przesadzać, nie trzeba. Można dać tez po połowie.
Path of Calamity - Ścieżka DoTów. Skupia się na zadawaniu damageu w dłuższym odstępie czasu. Podobnie jak Agony, naraża nas na na dużą ilość Backlashu z racji, iż ma prawie same instanty. Wyjątkowo uniwersalne drzewko. Jego największym wrogiem jest Warrior Priest po stronie orderu, który z dużą łatwością może usuwać nasze debuffy (o czym warto pamiętać). Czary podstawowe podpadające pod drzewko Calamity: Daemonic Chill, Word OF Pain, Vision Of Torment, Icy Spikes, Chillwind.
Vision Of Torment (poziom 3) - TAKTYKA. Po zmianach w patchu 1.2 genialna taktyka. Podwaja damage Word Of Pain i sprawia, że Vision Of Torment nie jest takie beznadziejne . Mus w Calamity.
Gloom Of Night (poziom 5) - Kolejne DoT AoE. Świetne we wszystkich buildach. Warto (mimo 2 sekund casta).
Shadow Of Disatster (poziom 7) - TAKTYKA. Zwiększa odrobinę użyteczność Daemonic Chill. Nie warto.
Hand Of Ruin (poziom 9) - Jeden z lepszych czarów sorcy. Dobry do bursta i do sustained dps. Można używać zarówno jako instant jak i pełen channeling z 4ema tickami.
Chilling Guts (poziom 11) - TAKTYKA. Podkręca Icy Spikes. Można się pobawić ale sa zdecydowanie lpsze taktyki do slotowania.
Absorb Vitality (poziom 13) - Świetny dot, który leczy nas za tyle damageu ile go zadamy. Krytyczne ticki spowodują krytyczny heal. Leczy nie tylko backlash ale pozwala na całkiem efektywne solo pvp. Super czar.
Crippling Terror (15) - MORALE. Syf nr 2. Nieważne co robi. Nie bierzcie tego.
Przykłady buildów Calamity:
-
http://www.wardb.com/career.aspx?id=24#9:6...670:674:671:672
-
http://www.wardb.com/career.aspx?id=24#7:1...70:9537:671:672
Jak grać:
Styl grania Calamity jest o tyle wygodny, że pozwala na bardzo efektywne solo PvP. Opiera się na kite'owaniu swojego celu i poprawianiu na nim w kółko dotów uciekając zarazem. Jedziemy Gloom Of Night (na start) => Absorb Vitality => Word Of Pain => Chwillwind => Vision Of Torment => Impending Doom (jesli mamy). I tak w kółko. Jeśli sytuacja pozwala nam stac i spokojnie dpsować to dorzucamy Gloomburst do rotacji (po Vision Of Torment)
Jak rozwijać:
Calamity to bardzo wygodny build. Slotuje się trochę tego, trochę tego. Z racji, że leczy nas Absorb Vitality możemy sobie pozwolić na wrzucenie paru talismanów do inta. Całkowicie jednak z wounds zrezygnować nie możemy. Trzeba pamiętać, że każdy prawie czar Calamity to instant i grozi częstym backlashem.
Path of Destruction - Ścieżka AoE. Daje JESZCZE większą siłę naszym czarom AoE. Dosyć wygodna i bezpieczna ścieżka z racji na czary channelowane. Świetna w zergach i na keepach. Słaba w walkach mniejszego formatu i 1 on 1 (chociaż to tez zależy od wybranego drzewka). Czary podstawowe podpadające pod drzewko Destruction: Shattered Shadows, Infernal wave, Stricken Voices, Surging Pain, Pit Of Shades.
Piercing Shadows (poziom 3) - TAKTYKA. Połowa naszego backlashu wali w przeciwników w zasięgu 30y. Nie warto.
Black Horror (poziom 5) - Kopia Shattered Shadows. Robi tyle samo dmg, kosztuje 10 ap wiecej i buduje mniej DM. Syf w skrócie. Jedynym plusem jest to, że zadaje corporeal damage.
Lenghtering Shadows (poziom 7) - TAKTYKA. Niegłupia taktyka zwiększająca zasięg IV i SP. Wedle uznania.
Disastrous Cascade (poziom 9) - Wyjątkowo niedoceniany czar. Imo genialny. W przeciagu 3ech sekund robi niesamowity burst wszystkim w koło. Genialne gdy przeciwnicy nas obsiądą. Robi rzeź na taktyce Close Quarters.
Neverending Agony (poziom 11) - TAKTYKA. Taktyka pozwalająca na spam Pit OF Shades. Do IW tez całkiem przydatna.
Shadow Knives (poziom 13) - Odpowiednik Pit Of Shades, z tą różnicą, że rzuca się ją na gracza, nie na ziemię. Robi siekę. Drugi najlepszy czar AoE.
Paralyzing Nightmares (15) - MORALE. Syf i malaria nr 3.
Przykłady buildów Destruction:
-
http://www.wardb.com/career.aspx?id=24#0:0...70:9537:671:672
-
http://www.wardb.com/career.aspx?id=24#9:6...70:9537:671:672
-
http://www.wardb.com/career.aspx?id=24#0:0...70:9537:671:672
-
http://www.wardb.com/career.aspx?id=24#7:1...70:9537:671:672
Jak grać:
Easy mode. Nie musimy wybierać konkretnego celu (ew bierzemy na cel tanka lub healera, coś co za szybko nie zginie). Walimy w to co stoi w kupie. Gloom Of Night (jeśli mamy) => Icy Spikes (można sobie darować) => Infernal Wave => Pit Of Shades/Shadow Knives (co w danej sytuacji jest wygodniejsze). Można też się pobawić w meele sorc z kaskadą jeśli mamy dobry heal na plecach. Tyle.
Jak rozwijać:
Int. W Destruction praktycznie tylko się channeluje więc, szansa na backlash jest minimalna. Talismany pod int zwiększa jeszcze bardziej zniszczenie jakie dokonujemy.
SORCA W PVE:
Najczęściej będziemy robić AoE. Rotacja do single target damage w zależności od buildu. W AoE podobnie. KONIECZNIE I ZAWSZE trzeba mieć wrzuconą taktykę na redukcję aggro (Sleight Of Hand). Inaczej zerwiemy aggro z tanka w parę sekund. Warto również pobawić się taktyką Close Quarters oraz Infernal Gift. Ogolnie sorcą PvE gra się dosyć łatwo i przyjemniee. Gdy przypadkiem złapiemy agrro => detaunt. Gdy moby lecą na healerow lub innego ranged dps który jest noobem i łapie aggro => Grip Of Fear. Używamy też Obsessive Focus na Herosach gdy tylko zejdzie cooldown. Gdy bijemy jakiegoś bydlaka pokroju świń w kanałach IC => disarm.
Ja osobiscie uzywam takich taktyk. w 90% przypadków => Endless Knowledge, Close Quarters, Frozen Fury, Sleigh Of Hand. W przypadku, gdy trzeba coś bić z większego dystansu CQ zamieniam na Devour Energy.
FARMA AOE:
Mały bonus bo ponoć wiele osób to ciekawi. Główny myk polega na odpowiednim dobraniu taktyk. Close Quarters, Triuphant Blasting, Tapping The Dark, Frozen Fury, Bathing In Blood to taktyki z którymi musicie poeksperymentować sami. Infernal Wave => Icy Spikes => Pit Of Shades i wszystko pada.
PARĘ SŁÓW OD OJCA PROWADZĄCEGO:
Czy warto wybrać sorce jako swoją klasę? Na pewno tak. Zapewnia masę zabawy na każdym polu. Nie jest tak stresowa jak klasy meele. Jeśli ktoś kocha zabijać szybko, dużą ilość krytów i miliony cyferek na ekranie podczas AoE => jest to klasa dla ciebie :). Na co się przygotować? Jesteśmy z papieru. Prawie każdy meele to nożyczki. Efekt wyobraźcie sobie sami. Ciężko gra się bez healera (czasem to wręcz niemożliwe). Coś za coś. "Prawo równowagi" jakby powiedział główny bohater pewnego anime ;). Najważniejsza ceacha tej klasy? PRZYDATNOŚĆ W RVR. Grając sorcą poczujesz się przydatny/a. Nie trzeba chować się po krzakach czy stać bezczynnie na murach, ślepiąc się w podłogę. Sorca to atut każdego warbandu :).
PRZYDATNE LINKI:
- Spis czarów:
http://www.wardb.com/search.aspx?browse=6.1.24#spells:0+4
- Spis taktyk (tylko klasowe):
http://www.wardb.com/search.aspx?browse=6.3.24#spells:0-4+6
- Spis morale (tylko klasowe):
http://www.wardb.com/search.aspx?browse=6.2.24#spells:0+4+5
- Temat sorców na warhammeralliance:
http://www.warhammeralliance.com/forums/fo...isplay.php?f=60
- Temat sorców na forach oficjalnych (US):
http://forums.warhammeronline.com/warhamme....id=darkelf_sor
- Kalkulator speców:
http://www.wardb.com/career.aspx?id=24
- Kalulator RvR:
http://www.wardb.com/renown.aspx?id=24
I to by było na tyle. Mam nadzieję, że komuś się przyda.
Autor: Bierzgal
UPDATE. PATCH 1.2.1:
Pomyślałem, że napiszę parę słów po zmianach, które zaszły w najnowszym patchu. Zmiany ogólne, ale ważne dla sorc.
1)
GTAOE (PIT OF SHADES) NIE STACKUJĄ SIĘ. Oznacza to tyle, iż gdy w jednym miejscu zostanie położonych parę Pit oF Shades, będzie działa tylko ten położony jako pierwszy. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, w której w damy miejscu stoi więcej niz 9 osób (jako, iż jedno AoE moze bić max 9 osób). Jak sobie z tym radzic? Albo rzucać Pit Of Shades jako pierwsi, albo rzucic Pit w inne miejsce, albo (najlepiej) użyć innych czarów. Shattering Shadows, Disastrous Cascade i (przede wszystkim) Shadow Knives.
2)
NAPRAWIONO CAST LAG. Co oznacza, że np. Dommbolt, który chcemy rzucić i który powinien castowac się 3 sekundy, naprawdę castuje się tylko 3 sekundy (a nie np. 5-6 jak wcześniej). Zmiana jest absolutnie genialna. Widać to zwłaszcza podczas używania Focused Mind (morale rank 2).
3)
WPROWADZONO SOFT-CAP NA STATY. Oznacza to, iż nie warto imo pakować więcej niż 1050 inta, gdyż każdy ponad tę wartość dostajemy już tylko połowę. Czyli => jeśli ktoś osiągnął soft-cap niech lepiej ładuje w inne staty (wounds, willpower wedle woli).