Lorath napisał(a):
Zawsze jest "levelowanie" jesli tylko przybywa postaciom jakis tam cyferek. Wezmy taki Skyrim na przyklad. Uzywaz skillow a one wraz z uzyciem wzrastaja. Gra dynamicznie skaluje kontent. No a teraz sporobowac tak w MMO... Nie masz wyboru - musza byc obszary gdzie wyzwanie beda mieli ci ze 100 heavy armor i one handed i obszary gdzie beda mogli sie bawic ci z 20 bo gra nie moze sie dynamicznie skalowac dla kilku graczy jednoczesnie. A jak zrobisz: masz tu 1000 punktow, wiecej nie bedziesz mial, kombinuj no to masz to o czym pisalem.
Nikt nie mówi o tym, żeby pozbyć się rozwijania postaci. Przynajmniej ja, nie wiem jak inside.
Mi przedewszystkim chodzi o pozbycie się leveli. Jest to najgorszy z możliwych sposobów rozwijania postaci.
Wiadomo, że rozwój postaci będzie w taki czy inny sposób, ale levele totalnie szatkują content. Na przykładowo 60 levelu możesz sobie wejść i wybić samodzielnie cały dungeon z levelu 20 i się nawet nie spocisz.
Bzdura? No raczej.
Mechanika leveli z niższego levelowo contentu (od walki po crafting) robi coś co nic zupełnie nie znaczy, a z wyższego robi coś absolutnie niemożliwego.
Nie wiem jakie książki fantasy czytałeś i gry fabularne grałeś, bo odnosisz się do tego, ale mało jest takich przypadków, że chłopek radzący sobie ledwo z jedym przysłowiowym orkiem staje się pół-bogiem zdolnym wejść do obozowiska tysiąca orków wytłuc wszyskich i nawet nie specjalnie być draśniętym.
Raczej zostaje kimś kto będzie w stanie ubić takich orków na raz kilka-no może kilkanaście.
Nie mówiąc o idiotyźmie, że np. smok mający lvl 10 jest popierdółką dla nędznego goblina który ma level 30.
Już abstrachując od dodatków zwiększających level cap, które WSZYSKIE poprzednie rzeczy sprowadzają do roli śmieci.
Dzielenie graczy - używając twojego przykladu - gracz mający topór na 50 i drugi mający miecz na 60 mogą sobie spokojnie razem iść coś porobić. Jeden będzie miał trochę trudniej ale da radę.
W grach z levelami jak gracz mający lvl 50 pójdzie z drugim który ma level 60 coś zrobić na levelu 60 dla dwóch graczy - to nawet nie draśnie nikogo a sam będzie dostawał niemiłosierne baty.
Nie mówiąc o tym, że można rozwój postaci jeszcze inaczej rozwiązać.
Zawsze będzie jak to określasz "levelowanie" czyli rozwój postaci, czy to będą rosnące skille, czy to będzie polowanie na nowe zdolności albo jeszcze coś innego (późno jest nie chcę mi się teraz konkretnych systemów przypominać / opisywać / wymyślać), ale levele w formie znanej z 90% mmorpg są wyjątkowo prostackim rozwiązaniem, które jest ze szkodą dla wszystkich.
Ułatwia może projektowanie gry, ale jednocześnie zmusza do produkowania olbrzymich ilości bzdurnego contentu typu "idź zabij 10 dzików".
Zresztą to jest pogadanka na dłużej a jest późno jestem zmęczony i nie jest to temat do tego.