zaboleq napisał(a):
Dlaczego Taki Stalker/Gothic/TES są wysoko cenione przez graczy? Bo są tą jedne z gier w których udało się zbudować żyjący świat i dano graczom ogromną swobodę. Stworzenie dobrego AI i tchnięcie życia w NPCów to jest problem programistyczny(o ile chcemy aby wszystko wyglądało normalnie a nie w uj sztucznie) i wymaga ogromnego nakładu pracy. Nie potrzeba tutaj zajebistej mocy obliczeniowej. Większość mocy pochłaniają graficzne bajery i ujowa optymalizacja.
Potrzeba.Jeśli mowimy tu o prawdziwym AI, a nie wczesniej ulozonych drzewach decyzyjnych.
Rozwoj AI stoi w miejscu, bo od wielu lat rozwoj tej dziedziny nauki, jest bardzo powolny i nie ma jakis wielkich przelomow.
Do symulacji zachowań, które będą naprawde interkatywne, potrzeba i duzej mocy obliczniowej i efektywnego sposobu przechowywania informacji.
Nie wspominajac o tym, ze AI musi miec informacje o otoczajacym je swiecie. Zazwczyaj ilosc takich informacji redukuje sie do absolutnego minimum, wlasne, ze wzgledu na ilosc mocy obliczeniowej jaka jest potrzeba zeby te wszystkie informacje przrobic.
Teraz AI tworzy sie poprzez tworzenie behavior trees, i do tego to nawet nie trzeba programisty (no poza tym, ze ktos musi napisac odpowiedni system ;p). Potem, to juz kazdy kto potrafi laczyc prostokaty, bedzie potrafil tworzyć AI. Albo pisac pliki XML. Whatever.
To co jest w Skyrim/Gothic/Stalker, to nie jest jakas zaawansowana sztuczna inteligencja. Ot poprostu bardziej zlozony system zachowań, który tak naprawde nie wiele sie zmienił od reaper bota do queka. Po prostu teraz boty maja wiecej mozliwych opacji, niz tylko urznac gracza.
Takich gier sie nie robi, bo to kosztuje, a zysk na nich nie jest pewny.
tl;dr
Nie bedzie zadnego duzego postepu w tej dziedzinie, jesli nie pojawia sie bardziej efektywne sposoby programowania robotow. A ta dziedzina chociaż zaawansowana, to dopiero raczkuje. Grafika, to glownie opis fizyczny otaczajacego nas swiata. Sztuczna inteligencja, to matematyczny opis mozgu czlowieka.
Zgadnij, ktora dziedzina jest bardziej do przodu.
Niektóre algorytmy graficzne ktore teraz sie implementuje zostaly poraz pierwszy opisane około 40 lat temu (!). Dlatego, ze wczesniej nie było dostepnej odpowiedniej mocy obliczeniowej.