Tworzę tego posta, ponieważ to forum jest jednym z pierwszych miejsc, gdzie Polak, planujący grać w AO, będzie szukał o niej info, jako że to chyba najlepsze polskie forum dotyczące gier MMO. Jednak jeśli chodzi o AO, jest bardzo ubogie, co dobrze widać (nawet jeśli są jakies poradniki, to mocno przestarzałe). Chciałbym trochę je wzbogacić i zachęcić ludzi do tej, mimo wszystko, wspaniałej gry lub ułatwić start nowym.
Trochę historii
AO, dzieło norweskiego FunComu (twórcy The Longest Journey, The Dreamfall i Age of Conan) ma już pięć lat, to jedna z pierwszych gier MMO w trójwymiarze, kiedyś dość popularna wśród graczy (dodatek SL dostał nagrodę najlepszego MMO roku w jakimś plebiscycie/konkursie, sami zobaczcie
recenzje ), teraz trochę zapomniana w community.
Chciałbym chronologicznie przedstawić jak rozwijała się gra (fabularnie i gameplay'owo) od podstawki do Lost Eden, planowanego dodatku, i na końcu podsumować jak gra wygląda teraz.
Podstawka: Anarchy Online Classic. Miała charakter Sci-Fi, CyberPunkowy, w niektórych miejscach wręcz Falloutowy.
Mamy 200 lvli, 12 profesji, bardzo duży świat.
Fabuła: Akcja gry toczy się na planecie Rubi-ka w bardzo odległej przyszłości, w 300 wieku naszej ery. Rubi-Ka to jedyne miejsce we wszechświecie, w którym znajdują się złoża Notum - pierwiastka, który znajduje zastosowanie w najbardziej skomplikowanej technologii. Pierwiastka, za możliwość kontroli którego każda wielka korporacja oddałaby wszystko,
Rubi-Ka pierwotnie była w całości pustynną planetą. Kiedy odkryto na niej złoża Notum, została skolonizowana i na ogromną wręcz skalę przystosowana do potrzeb człowieka (w grze zwanego Homo Solitus). Skolonizowana i przejęta przez jedną z największych inter-galaktycznych korporacji - Omni-Tek. Dzięki szybko rozwijającej się technologii wykorzystującej Notum, specjaliści O-T dokonali niesamowitych wyczynów, powstało wiele fantastycznych wynalazków. W laboratoriach Omni-Med, jednej z frakcji w OT, stworzono trzy nowe, bardziej przystosowane do życia na RK rasy:
Homo Atrox - ogromna, silna, wytrzymała rasa, specjalizująca się w ciężkiej pracy. Stworzona została tylko do pracy w kopalniach Notum... Przedstawiciele tej rasy mają jeden mankament - nie mają płci.
Homo Nano - do jej kodu DNA wszczepiono cząstki Notum. Jest to zabójczo inteligentna rasa, stworzona przede wszystkim do lepszej kontroli nad Nano-Programami, maleńkmi botami, stworzonymi dzięki technologi Notum, które można kontrolować siłą umysłu. Nano-Programy mogą zwiększać umiejętności osoby sterującej nimi, mogą leczyć, mogą ranić...
Homo Opifex - bardzo zwinna i szybka lecz delikatna rasa, lepiej przystosowana do życia na RK, lecz mniej wytrzymała niż Solitus.
Od kiedy pierwsza ludzka stopa stanęła na RK, na planecie za pomocą wielkich maszyn przeprowadzono terraforming, sztucznie utworzono ekosystem, sprowadzono z Ziemi zwierzęta i zmodyfikowano je genetycznie by lepiej przystosować je do życia na RK. Biosystem żyje teraz własnym życiem, a na RK można też znaleźć masę mutantów - skutków ubocznych badań OT. Dużą rolę w zasiedleniu RK przez mutanty odegrał klan EcoWarriors, który w swej 'misji' wypuścił wiele mutantów z llaboratoriów OT, gdzie skazane byłyby na śmierć i cieprienia.
Powstało wiele miast i małych osiedli. Z innych części Wszechświata sprowadzono setki tysięcy pracowników, by osiągnąć kilkaset milionów mieszkańców. Niektórzy spokojnie żyją w miastach, jednak część robotników została zaciągnięta do kopalń Notum, gdzie była wykorzystywana ponad swoje siły przez OT.
Po pewnym czasie zaczęły sie strajki robotników. Po zmasakrowaniu pracowników jednej z kopalń przez Omni-Pol, zostały utworzone związki robotników, które przekształciły się w Klany. Klany stały się globalnym ruchem, do którego dołączali obywatele, którzy mieli dość tyranii OT. Klany, wspomagane przez inne korporacje inter-galaktyczne, mające zatargi z OT, zdobyły broń, zbroje, przystąpiły do otwartej walki z OT. Dość szybko przejęły kilka kopalni Notum, a także wielkie miasta należące do OT. Największym z nich jest Omni-2, które po zdobyciu dostało nazwę Athen, na cześć generała tak się nazywającego. Zbudowano także nowe miasta.
Klany z OT walczą do teraz, oprócz nich planetę zamieszkują obywatele neutralni, którzy nie chcą mieszać się w ten konflikt. W chwili wydania gry siły między OT a Klanami są mniej więcej wyrównane, chociaż Klany działają raczej partyzancko, jako, że ich siły są znacznie mniejsze.
Rubi-Ka Timeline
Polskie tłumaczenie fragmentu Timeline
Notum Wars
Jakiś czas po premierze AO wyszedł dodatek Notum Wars. Główną nowością było wprowadzenie do gry pól Notum, na których organizacje mogły budować Control Tower, wydobywającą Notum, by czerpać z nich kasę. Walki miały w założeniu być Mass PvP między stronami konfliktu, i tak w rzeczywistości jest.
Shadowlands
Dodatek ten wprowadza właściwie nowe 'uniwersum' do gry. Shadowlands to inny wymiar, odkryto połączenie między nim a Rubi-ka. Okazuje się, że historia SL i RK przeplata się ze sobą. Gracze dostają możliwość odwiedzenia ogromnych obszarów w SL. Shadowlands, inaczej sfery (jest ich 7: Nascense, Elysium, Scheol, Adonis, Penumbra, Inferno i Pandemonium), mający klimat raczej fantastyczny niz Sci-Fi, choć ciężko porównać klimat SL do jakiejś innej MMORPG. Moim zdaniem psuje on ten CyberPunkowy klimacik AO. Zamiast pustynnej planety mamy dziwne sfery, każda różni się od siebie. Nascense jest raczej zielone, łąki, trochę lasów, trochę gór. Elysium jest niesamowicie piękną, zieloną krainą, po której biegają stworzenia typu jednorożec. Scheol jest cały pokryty skałami, Adonis jest prawie całe zalane wodą, pod którą zresztą można chodzić w specjalnym skafanfrze. Penumbra jest cała zaśnieżona, to wieczna zima, a Inferno, jak sama nazwa wskazuje, wygląda jak piekło, wszędzie wulkany, lawa. Pandemonium ciężko jest opisać, jest to właściwie duży dungeon, do którego regularnie się rajduje.
Shadowlands jest bardzo dużym dodatkiem, dodaje 20 nowych poziomów, perki, niezliczoną ilość armorów, broni, także dwie nowe profesje. Osoba nie mająca SL nie może się równać osobie mającej je, róznica jest ogromna.
Alien Invasion
Najnowszy dodatek, wprowadzający możliwość walki z obcymi, zieloną rasą Kyr'Ozch. Dostajemy 30 nowych Defender Ranks (normalnie zwanych Alien Leveli), które się zdobywa równolegle z normalnymi lvlami za walkę z obcymi. Za każdy AL otrzymuje się nowy perk dający bonusy do umiejętności lub umożliwiający użycie nowych ataków. Wprowadzona zostaje masa broni, i armorów (bardzo mocnych i drogich). Każda organizacja może mieć miasto, które musi bronić przed obcymi, można też "wbić" się na statek obcych, którzy zaatakowali miasto. Dodatkowo gracze mogą lecieć w skaliste, niezamieszkane miejsca na RK opanowane przez obcych, gdzie dokonują zadym (tak zwane APF - Alien Playfields).
Fabuła:Konflikt między Klanami a OT zostaje załagodzony, ponieważ całej RK zagraża nowy wróg - rasa Kyr'Ozch. Klany i OT razem walczą przeciwko wrogowi, chociaż wciąż nie zapominają o konflikcie, atmosfera jest w dalszym ciągu napięta. OT wynajmuje (czy też sam powołuje do życia, pewien nie jestem) Unicornów, elitarny oddział wojskowy, do których należą ogromni, najprawdopodobniej zmodyfikowani genetycznie żołnierze, których zadaniem jest walka z Obcymi. Na RK rozwija się technologia pozwalająca wykorzystać/przetworzyć technologię Obcych.
Lost Eden
Dodatek ten jest w produkcji, można jednak już teraz powiedzieć, jak będzie on wyglądał. Postawiono tutaj na Mass PvP, a także na dalszą walkę z obcymi. Gracze przeciwnych frakcji będą mogli teraz walczyć przy użyciu mechów na polach bitwy, wprowadzone zostaną stacje orbitalne, z których będzie można sterować nalotami na pole bitwy. Gracze będą mogli odwiedzić Mothership obcych... to tyle prawie pewnych informacji, przewiduję premierę tego dodatku na zimę 2006. Często skrót LE tłumaczy się jako Lag Everywhere, ponieważ mass PvP jest już zlagowane , ciekawe co będzie w LE, skoro FC chce wprowadzić większy rozmach, ale obiecują poprawienie serwerów.
Więcej o LE
Jak to wygląda teraz i czy warto w ogóle grać?
Chciałbym tutaj ogólnie przedstawić poszczególne aspekty gry.
Klimat
Premiera SL niewątpliwie spowodowała zmienienie klimatu. Jak mówiłem, Sci-Fi został pomieszany z fantasy. Jednak w tej chwili więcej jest fantasy, większość potężnych itemów pochodzi z SL, ich wygląd nie wygląda zbyt cyberpunkowo, jednak nie jest tak źle, AI wprowadziło bardzo klimatyczne bronie i zbroje, LE będzie rozwijać sie w tym kierunku. AO to jedyny MMORPG w takim klimacie, a na pewno tak wysokiej jakości (SWG to jednak trochę coś innego, zresztą ponoć ciężko w to w ogóle grać, za to w natarciu są już Face of Mankind i Tabula Rasa, sam na nie czekam), coś dla graczy znudzonych obrabianym do znudzenia klimatom fantasy lub mangowym
Świat gry
Ten jest wręcz ogromny, ja gram półtora roku, a zwiedziłem pewnie z 75% całej gry (choc trzeba przyznać, że wielki globtrotter ze mnie nie jest
)
Sama RK nie jest dość duża (FC chyba dość mocno ograniczył jej wielkość przed wydaniem, nie wiem czemu, w grze czasami pojawiają się teksty o miejsach, których nie ma na mapie), ale Shadowlandsy mogą przytłoczyć. Po RK można poruszać się Yalmahą (pojazdem latającym szybko i wysoooko, co zmniejsza powierzchnię RK), ale w SL nie da się jej używać. AI i NW prawie nie wnoszą nowych terenów, tylko rozwijają już isniejące na RK.
Jeśli chcesz zobaczyć mapy:
RK
SL
Stara mapa RK - nie wiem skąd pochodzi, pewnie sprzed premiery AO
Serwery
Serwerów jest trzy: RK 1 (Atlantean), RK2 (Rimor) i RK3 (Die Neue Wellt) - niemiecki, o którym tu wspominać więcej nie będę.
Oba serwery są pełne ludzi, nie widać w ogóle żeby liczba graczy malała, może przeciwnie, co można zobaczyć po coraz większej liczbie ludzi na rajdowych botach. Na RK1 jest chyba mniej Polaków niż na RK2 i prawie wszyscy w Omni. Natomiast na RK2 Polaków jest masa i większość w Klanach.
Grafika
Im bliżej teraźniejszości, tym lepiej. Pierwotna grafika na RK może razić, SL i AI za to nie ma się czego wstydzić i nawet teraz wygląda nieźle w porównaniu do nowszych MMO. Mnie najbardziej razi sztywna animacja postaci.
Screeny (graczy z RK2)
Dungeony i Rajdy
Na RK jest kilkanaście dunegonów. Do najczęściej uczęszczanych należą:
Subway - opuszczone metro dla noobów, Temple of the Tree - świątynia opanowana przez fanatyków i tajemnicze mutanty typu Aztur. ToTW jest pełne noobów i debili, tacy zazwyczaj po zaliczeniu ToTWa kończą grę, w ToTW są wieczne trainy, ninjalooty, nie można ufać ludziom w teamie. Najlepiej do ToTW wskoczyć tylko na chwilkę, zdobyć wszystko co nam potrzeba i uciekać stamtąd
.
Innym dungeonem jest Foreman's Office, inaczej Biomare. Nie byłem tam od kiedy zrobili górną granicę 100 lvl, ale słyszałem, że po ostatnich modyfikacjach jest tam ekstra, przede wszystkim ze względu na klimat. Mamy też Inner Sanctum, taki większy ToTW, najpopularniejszym dungeonem jest Camelot, zamek, w którego lochach rządzi Tarasque, smok trzymający naprawdę mocny loot. Co ciekawe, Camelot nie jest zwyczajnym dungeonem, panuje tam strefa PvP (o PvP więcej za chwilę), co oznacza, że można się lać z przeciwną frakcją. W efekcie żeby zabić Tarę, najpierw trzeba rozwalić przeciwną frakcę. Co 9 godzin (respawn Tary) każda z frakcji organizuje rajd (czasami 150 ludzi po jednej stronie) i walczą ze sobą o prawo do lootu ze smoka. Przy większych liczbach graczy dungeon jest zalagowany strasznie, ale zazwyczaj zabawa jest przednia
.
Oczywiście jest więcej dungeonów i Unique bossów, ale nie ma sensu wymieniac tu wszystkich. W SL jest wiele dungeonów, ale nie różnią sie zbytnio od siebie, mało unikalności. Jedynym różniącym się od reszty jest sfera Pandemonium z zodiakami i Bestią, na które odbywaja się regularnie rajdy. Alien Invasion wnosi wspomniane wcześniej APF, co 8h Unicorny organizują 'rajd' na planetę obcych, tam na ich bossach jest masa lootu i dużo AXP.
Ogólnie na high end w AO sa 3 wielkie rajdy, które odbywają się regularnie co kilka godzin, organizowane są przez całe frakcje: Tara (Cameloot), APF oraz Pande (zody+beast). Na przykład Klany na RK2 mają bota Phatznet, na którym rajdują wszyscy Klannersi regularnie co 8h na Zodiaki, dodatkowo mamy porozumienie z Omni, tydzień rajdują oni, tydzień my. Jest też masa unique lokacji i bossów, na które rajduje się mniejszymi grupami, pod tym względem jest naprawdę co robić.
Poziomy i XPowanie
W podstawce jest 200 poziomów. SL dodaje ich 20, jednak dają więcej bonusów i robi się je dłużej niż te pierwsze 200. AI dodaje 30 Defender Ranks, które się zdobywa równolegle z tamtymi 220-oma. Każda osoba może mieć do 70 perków, specjalnych bonusów (można je kasować i zmieniać na inne co 24h). Do lvlu 200 dostaje się je co 10 leveli. Potem już co level, razem 40. Za każdy AL (Alien Level) dostaje się jeden, więc razem 70 mamy perków.
Pierwsze 200 lvli można zrobić zarówno na RK jak i w SL, jednak na RK idzie znacznie wolniej. Na RK ekspuje się przede wszystkim na randomowizowanych team misjach, dość schematycznych, które wyglądają bardzo podobnie. Mozna też pokusić się o ekspowanie w dungeonach, ale nie ma za to w ogóle kasy, na misjach zawsze można znaleźć jakiś itemek, który da się sprzedać.
W SL ekspi się przede wszystkim na nuuudnych Hecklerach, dających za to dużo XP. Nie tak dawno weszły też misje SL, zawsze jakaś odmiana. Powyżej lvlu 200 można SKować (powyżej 200 zdobywa się Shadow Knowledge, nie Experience Points) tylko w SL, wybór to wcześniej opisane Hecklery, spawnujące się na obrzeżach Inferno oraz także opisane wcześniej misje. Powyżej 200 jest już ciężko dingnąć (levelnąć), a powyżej 215 może to być droga przez mękę...
Alien Levele zdobywa się za AXP (alien xp), które się dostaje tylko za bicie obcych. Można je bić we własnym mieście, w którym się robi spawny, wyłączając Cloaking Device, urządzenie maskujące. Obcaki atakują miasto, wyskakując ze swoich statków, który można potem zaatakować i wyczyścić boss room. AXP można też dostać lecąc na APF w niezaludnionych strefach RK, rajdy odbywają się co 8 godzin.
Rasy
W grze istnieją cztery rasy: solitus i jego trzy mutacje: atrox, opifex, nanomage. Aby zrozumieć o czym będę mówić, trzeba wiedzieć, że w AO jest 6 podstawowych cech każdej postaci: Agility, Stamina, Strenght, Psychic, Intelligence, Sense. Podniesienie każdej z nich podnosi także inne skille, które się na nich opierają. Na przykład skill Aimed Shot opiera się w 100% na Sense. Podniesienie Sense o 4 punkty zwiększa AS o 1 punkt.
Solitus ma wszystkie 6 cech wyrównane, Nanomage ma najwięcej Psychic i Intelligence, za to obniżone Stamina, Strenght, Agility. Atrox ma bonusy do Stamina i Strenght, obniżone ma Intelligence, Psychic, Sense. Opifex ma najwięcej Sense i Agility, za to mniej Stamina, Strenght i Psychic.
Dokładna tabela cech poszczególnych ras
Profesje
Mamy do wyboru 14 profesji, dość znacznie różniących się od siebie, opiszę je z grubsza.
Adventurer - najmocniejsza profesja w grze, słynne powiedzenie 'nerf advs' jest jaknajbardziej słuszne. Adv ma leczenie, duży damage, mase HP, evady, absorby, może zmieniać się w zwięrzęta (morph nanoline), itd...
Agent - dośc dobry damage dealer, najlepszy skradacz. Posiada możliwość używania nanosów (Nano-Programy) innych profesji, najczęściej używa doca. Bardzo dobry w PvP, choć wymaga dużo doświadczenia.
Bureaucrat - biurokrata, jego siła leży w jego droidzie - pecie, który walczy za niego. Crata jest powszechnie lubiany za XP buffy, które znacznie zwiększają XP w teamie.
Doctor - nazwa mówi za siebie. Najlepszy healer w grze, bez doców wiekszość rajdów nie ma racji bytu, na niskich poziomach docom gra się trudno, ale na 220 są najlepsi w PvM (PvE), z dobrą bronią i umiejętnościami rządzą też w PvP.
Enforcer - profesja melee, używająca wielkich dwuręcznych mieczy i młotów. Najlepsze tanki (tzn robienie za meatshield), posiadają masę HP oraz nanosy tauntujące (Mongo), które zbierają aggro z całej okolicy.
Engineer - Inżynier, jego siła to, tak jak u craty, bot (na wyższych poziomach dostaje drugiego - mechdoga). Najlepszy trade-skiller. Na wyższych poziomach jest ubah w PvP, przede wszystkim dzięki swoim różnego rodzaju shieldom. Potrafi także warpować team do siebie.
Fixer - bardzo ciekawa profesja. Jej cechą jest szybkośc, zwinność. Posiada ogromne możliwości rozwoju evadów oraz run speed, dzięki Grid Armor/SWS posiada naprawdę ogromne evady, i jego siłą jest to, że strasznie ciężko jest go trafić. Dzięki dostępowi do fgrid - specjalnego 'środka transportu' przemieszcza się błyskawicznie, oferując także ta usługe innym.
Keeper - jedna z profesji wprowadzonych przez SL; posiada masę damage i HP, jego aury działają jak HoT (Healing over Time), także evady robią swoje. jedna z najmocniejszych profesji w grze.
Martial Artist - mistrz sztuk wschodnich, bardzo mocna profesja, posiada i dmg, i evady i leczenie. Jego siłą jest właśnie to wszystko połączone razem.
Meta-physicist - metafizyk, profesja specjalizująca się używaniem petów, które sprowadza z innych wymiarów. MP posiada 3 pety: atakujący, leczący i mezzujący (to znaczy usypiający przeciwników). Posiada duże buffy do nano-skilli i ma ciężkie życie, bo jest oblegany prośbami o te buffy
Nano-technician - Jego najmocniejsza stroną są nano-programy, zadające potężny damage. Gra NT jest dość trudna, jako, że jest niezbyt wytrzymały, ale z pewnością daje duzo radości.
Soldier - żołnierz, robi duży damage i ma dużo HP, specjalizuje się w broni ranged, jego siła to TMS/AMS, shield, który tymczasowo redukuje obrażenia, jakie otrzymuje o wielką ilość. Na wojnach widziałem soldów, którzy dzięki leczeniu doców tankowali damage kilkudziesięciu ludzi! (dopóki nie zszedł TMS, trwający minutę i 20 sekund).
Shade - druga z dwóch profesji wprowadzona w SL. Shade to jeden z najlepszych (może i najlepszy) damage-dealerów, choć ma malutko HP, posiada duże evady.
Trader - ciekawa, choć trudna profesja. Jego celem jest jak największe osłabienie przeciwnika, debuffuje go, samemu się wzmacniając. Wysokiego tradera dodatkowo ciężko trafić, doskonały trade-skiller. Powszechnie lubiany za buff do broni/nano-skilli, trwający krótko, ale umożliwiający założenie wysokiej ql broni.
Frakcje
Uważny czytelnik pewnie już wie z tekstu ile jest frakcji w grze, lecz wolę je dokładniej przedstawić. Nie ma wielkich różnic między Omni i Klanami, natomiast Neutrale są dość mocno do tyłu na obu serwerach.
Omni-Tek Corp: wielka korporacja, fabularnie mają wielką siłę zbrojną i większość władzy. Na RK mają więcej ciekawych itemów, więcej ułatwień, w SL Omni współpracują z frakcją Unredeemed, brzydkimi stworami (imo
).
Clans: rebelianci, walczący o wolność na RK (według OT to brudni terroryści, choć prawdy w tym trochę jest
). Na RK mają troszkę słabsze itemy. W SL współpracują z Redeemed, 'anielskimi' istotami, które dla mnie są trochę zbyt 'cukierkowate'.
Neutrale: neutralni osadnicy RK, nie chcący się mieszać w wojnę między OT a Klanami, oni to wogóle mają przechlapane z powodu dość wielu uniedogodnień. W SL trzymają z kim chcą (na RK2 większośc Neutrali trzyma z Omni i z nimi walczą przeciwko Klanom)
Jeśli chodzi o społeczności frakcji, to raczej są wyrównane, tyle samo debili po obu stronach
Patrząc na liczebność, tutaj także jest równowaga między Klanami a OT, natomiast neutrali jest znacznie mniej. Tak samo bonusy frakcji: neutrale są do tyłu, nię będe wymieniać powodów dlaczego. Dla wielu wybór frakcji może mieć znaczenie RPowe, miasta OT mają wspaniały klimat ze względu na swoją monumentalność, grając OT czuć potęgę tej frakcji. Klany to rebelianci, i ich miasta wyglądają ubogo, jednak dla osób czujących te falloutowo-diunowe (ze wskazaniem na diunowe) klimaty pustyni będzie spoko. Neutralni mogą się wydawać nieatrakcyjni ze względu na swój power, a raczej jego brak, ale to świetna frakcja dla RP-owców, postacią neutralną świetnie można się wczuć ten klimat, chyba najwięcej RPowców należy do Neutrali. Dodatkowo Neutrale mają dostęp do wszystkich kanałów publicznych (Clan nie widzi OOC i Trade Omnich i vice versa), i może swobodnie się poruszać po wszystkich miastach na RK bez bycia zaczepionym przez guardów (oprócz Tir, gdzie rządzi radykalny Klan Sentineli).
Questy
Tych jak na lekarstwo, w dodatku niezbyt ciekawe, prawie wszystko i tak się sprowadza do zabicia czegoś, chociaż wyjątki się zdarzają.
Itemy
Itemów w grze jest po prostu masa, liczone są w dziesiątkach tysięcy, dodatkowo większość z nich ma quality level, więc występują w różnych wersjach. Bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, gdy spotykają sie dwie identycznie ubrane osoby, niektóre profesje mają dowolnośc wyboru broni (teoretycznie każda ma, ale tylko przy jednym typie broni działają jak powinny).
Tradeskilling
Myślę, że to całkiem mocna strona tej gry. Nie dostaje się wprawdzie wiele XP za to i nie da się w ten sposób levelować. ale większość najmocniejszych itemów w grze musi być stworzona przez graczy. Tradeskillerzy na wysokich lvlach dostają za to naprawdę duże pieniądze.
Społeczność AO
To niewątpliwie zaleta tej gry. Tutaj prawie nie spotkasz dzieciaków typu Tibia, AO to gra dość skomplikowana, gdzie nie ma miejsca dla takich (na przykład 'na oko' średnia wieku w mojej organizacji wynosi jakies 22 lata). Każdy żebrak dostaje od razu /ignore, dodatkowo może zostać wyśmiany. Ninjalooterzy na rajdach często dostają bana na wszystkie boty. Prawie nie ma czegoś takiego jak GANK w granicach jedej frakcji, osoba, która zgankuje inną osobę z tej samej frakcji dostaje opieprz od lidera swojej organizacji, a po kilku, lub nawej jednej takich sytuacjach musi być przygotowana na /org kick.
Społeczność w AO jest dość zgrana, wszystkie największe rajdy są robione wspólnie przez całą frakcję, wielkie wojny o pola Notum także są prowadzone przez siły całej frakcji. Jeśli bardzo jesteś zaangażowany w RP, masz szansę wpływania na fabułę gry, na przykład dzięki staraniom Council of Truth odbudowano Old Athen. CoT to rada Klanów, istniejąca na obu serwerach, co jakiś czas jej członkowie (każda organizacja może mieć w niej jednego przedstawiciela} zbierają się i robią sesję RP, Omni mają swój odpowiednik)
Cały czas powstają nowe poradniki, boty (boty w AO, to nie boty cheatowe, tylko ulepszające chat gry), mapy, programiki tworzone przez graczy. Tak, AO żyje i ma się całkiem dobrze jak na takiego staruszka.
Tweakowanie postaci
Chciałbym omówić ten wątek, zanim opiszę PvP, ponieważ te sprawy są mocno ze sobą powiązane. Otóż AO to chyba jedyna MMO, która daje takie możliwości dopakowania postaci itemami i buffami. Bawiąc się implantami, itemami buffującymi, itp możemy niesamowicie boostnąć nasze możliwości. By założyć jakiś armor, który był zaplanowany na znacznie wyższy lvl postaci, można siedzieć tygodniami. Wprawdzie każdy gracz zajmuje się w jakiś tam sposób tweakowaniem, to największe efekty daje to na niskich poziomach, na postaciach, które są używane w Notum Wars, ale także i dla czystego duelowego PvP. Na przykład mój znajomy z orga (zarejestrowany jako Pomidor na tym forum) zrobił kilka postaci, które na swoich lvlach absolutnie wymiatają: doc lvl 15, soldier lvl 110 i engineer lvl 155 (ma tez masę innych, prawdziwy maniak
). O wyczynach jego soldiera krążą wręcz legendy o tym jak sam bronił pola Notum, a engiem to na gankfestach w Borealis rozwala kilka twinków na raz.
Jak skomplikowane (przynajmniej na początku) jest to zajęcie, można zobaczyć
tutaj
PvP:
Za to najbardziej kocham AO. Chyba bez tego by już nie byłoby mnie w grze. Nie wiem jak jest w innych MMO, ale AO daje masę możliwości na przygotowanie postaci pod PvP. Jest mnóstwo osób, które poświęcają prawie cały swój czas na robienie twinków, i od ich pasji zależy większość Side Bonus XP (w zależności od ilości przypadających pól Notum na daną frakcję zależy wielkość tego bonusu). Mnie to średnio interesuje, kocham PvP swoim agentem na TL7. PvP w AO jest dynamiczne, szybkie, grając niektórymi profesjami trzeba mieć zręczność jak w FPS-ach. Przeciwnika można debuffnąć na tysiące sposobów, rootnąc, zestunować, zesnare'ować, zDoTować...
Jak już mówiłem wcześniej, praktycznie nie ma gankowania w granicach jednej frakcji. ale gankowanie przedstawicieli drugiej frakcji to normalka, i na tym się w dużej części skupia PvP w AO, jednak są przedziały lvlowe, nie ma mowy o byciu zabitym na pierwszym lvlu przez gracza 220. Nie można też walczyc wszędzie, RK jest cała przykryta gazem 'obezwładniającym' (nie pamiętam dokładnie jak to fabularnie było, ale Omni-Tek to wprowadził iirc), różne strefy mają różne stężenie tego gazu, wyróżniamy takie strefy:
100% - w ogóle nie da się walczyć
75% - da się walczyć tylko z mobami (jakies 97% całej gry liczonej z zamkniętymi pomieszczeniami)
25% - da się walczyć tylko z graczami innej frakcji
5% - da się walczyć tylko z ludzmi z innej organizacji (gildii). Ten gaz panuje tylko na polach Notum i tylko przez godzinę na dobę
0% - arena, walka dozwolona ze wszystkim, co się rusza (i jest w naszym przedziale)
Oprócz tego, po zaatakowaniu guarda-NPCa w mieście, dostaje się "flagę" (trwającą 15 minut), z taką flagą można być atakowanym wszędzie i przez każdego z przedziału lvlowego oprócz strefy 100%. Po zaatakowaniu gracza z "flagą", także się taką dostaje. Najlepsze walki (gank-festy) toczą sie właśnie w miastach, w których panuje 75% gaz przy użyciu takich właśnie flag.
Oprócz tego na arenach (jedna w Tir i jedna w Omni-1 Ent) najczęściej odbywaja się duele 1vs1.
No i jeszcze zostaje PvP na towerkach (Notum Wars), ale tam jest mniej zabawy, bo często chłodne kalkulacje liczą się bardziej niż fun z samego PvP, no i laguje, gdy nawala się 100 vs 100 lub więcej.
Nie mozna zapomnieć o Camelocie, o którym pisałem juz wcześniej. PvP w tych wąskich korytarzach, taktyka i współpraca całej frakcji jest naprawdę cool, choć przy większej liczbie ludzi laguje niemiłosiernie.
Jeśli chcesz zobaczyć, jak wygląda PvP TL7 w AO, polecam pooglądać filmiki (niektóre wielkie) z tych topiców na forum AO:
RK1
RK2
Szczególnie polecam filmiki Obtrusive'a z RK1.
W tytule zadałem pytanie "czy warto w ogóle grać?". Ale nie potrafię, nie chcę, nie mogę na nie odpowiedzieć. Mnie ta gra często wkurzała, jednak po jakimś czasie chęć do gry wracała. Niewątpliwie jest to w dużej części zasługa super ludzi z organizacji, z którymi aż chce się grać.
Każdy powinien spróbować i stwierdzić, czy mu się podoba. Mam nadzieję, że mój opis pomoże trochę.
Anarchy Online za darmo oraz o płatnościach za dodatki
Jak większość ludzi zapewne wie, podstawka, AO Classic, jest darmowa. Nie jest to trial, FunCom nie może zabić kury znoszącej złote jajka. Ogromna część froobów (darmowych graczy) po jakimś czasie wykupiła dodatki, zresztą FC na bilboardach na RK reklamuje towary innych producentów.
Tak więc za darmo otrzymujecie to, za co na początku trzeba było płacić a nawet więcej po wszystkich patchach. Wprawdzie w porównaniu do wielkości dodatków jest to niewiele, ale to najlepszy darmowy MMORPG. Żaden nie oferuje tyle, co AO.
Froobów w tej chwili jest mało, albo odeszli, albo wykupili dodatki
Teraz trochę o płatnościach za AO.
Najważniejsze jest to, że gracze otrzymali prezent w postaci kluczy do free upgrade konta AO konto do wszystkich dodatków i otrzymać miesiąc gry z dodatkami za free (jak ktoś chce klucz aktywujący dodatki, to na priv plz). Normalnie za SL trzeba wybulić 10 euro a za AI ok. 30! NW dostaje się do każdego z dodatków za free.
Abonament za wszystkie dodatki (niezależnie od tego, ile masz dodatków) wynosi:
Kod:
Koszt/miesiąc ($) Koszt razem ($)
Anarchy Online 1-month recurring 14.95 14.95
Anarchy Online 3-months recurring 11.95 35.85
Anarchy Online 6-months recurring 9.95 59.70
Anarchy Online 12-months recurring 7.95 95.40
W zależności od sposobu zapłaty, abonament możecie mieć podany w euro (płacąc kartą chyba tak jest). Ja płaciłem przez firmę PayByCash w dolcach (trochę słabszy kurs), wysłalem przekaz pocztą, wadą jest to, że PBC oczywiście pobiera jakąś prowizję, ja zbyt wiele innych możliwości nie miałem, bo i tak nie mam karty
.
Skąd i jak zdobyć instalkę AO?
Jest ona dostępna na oficjalnej stronie AO,
tutaj.
Masz do wyboru dużego i małego klienta. Duży klient ma od razu wszystkie dane potrzebne do grania z dodatkami, nie będziesz musiał ściągać dwa razy. dodatkowo ma lepszą grafikę. Innym powodem, dla którego polecam dużego klienta jest fakt, że szłyszałem o dużych problemach z patchowaniem małego.
Wielkim udogodnieniem jest to, że clienta ściągamy jako torrentem.
Linki
Polska strona o AO
Oficjalna strona AO
Oficjalne forum AO - nieprzebrana ilość materiałów na temat AO, wystarczy tylko umieć szukać.
Auno.org - baza danych wszystkich itemów z gry, dodatkowo jest tu parę ciekawych narzędzi.
Anarchy Mainframe - alternatywa dla auno.org, ma parę innych możliwości, nieźle się obie uzupełniają.
Hacker's Quest Forum - lista najważniejszych użytecznych narzędzi do AO
AOWiki.de - niemieckojęzyczna encyklopedia AO, mimo, że po niemiecku, można łatwo się zorientować o co chodzi w większości przypadków.
Anarchyarcanum.com - Już nieżywa strona z poradnikami n/t AO (w większości poradniki do trade-skilli), ale wciąż mało jaka jej dorównuje pod względem designu i łatwości odbioru.
AO Universe - Kolejna zbiór poradników do AO.
AO Vault - i jeszcze jeden zbiór poradników.
Tir School - strona dla engineerów, oprócz tego są tam jeszcze ciekawe poradniki do trade-skillowania.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na razie to tyle. W razie błędów, niejasności, piszcie. Ja też pewnie jeszcze coś znajdę, czym można byłoby uzupełnić ten topic. Na pewno jest trochę błędów 'klawiaturowych', dziwne zdania, zgubione literki. itp, jutro skoryguję.
Proszę też moderatora, żeby przykleił ten temat, myślę, że może się przydac wielu graczom, w końcu z takim zamierzeniem go stworzyłem.