Jako że powstało już kilka topiców o Palach, lecz żaden się nie utrzymał (głównie dzięki "fanom" tej klasy) pozwalam sobie na założenie kolejnego. Nie zaczynam przygody z tą klasą (osiągnąłem już całkiem wysoki level, ale to już niestety przeszłość - postać w jakiś "dziwny" sposób zniknęła) Pozwolę więc sobie, aby napisać więc krótki poradnik dla Palladynów (od razu mówię, że Palem grałem tylko po stronie Hordy, Człowiekiem ani Krasnoludem nie grałem)
No więc po pierwsze zady i walety tej klasy:
Zalety:
- Może nosić najcięższe zbroje, również takie jak Warrior
- Dzięki swym Aurom, Blessingom i Sealom może zwiększać współczynniki swoje, jak i całego party.
- Na 40 i 60 lvl. ma możliwość wykonania questa, dzięki któremu ma zajefajnego mounta.
- Może pełnić rolę zarówno tanka, healera, jak i Damage Dealera.
A wady to:
- Nie ma takieg owyboru broni jak Warrior (brak jakichkolwiek broni dystansowych, choć te do meele są i tak wystarczające)
- Jego mana schodzi dość szybko
- Jest bardzo zależny od posiadanego ekwipunku.
Na wstępie więc ostrzegam i apeluję: NIE OSZCZĘDZAJCIE !!! To naprawdę nie jest klasa dla skąpców, tutaj Gold zarabiasz jedynie po to, aby wydać go na lepsze uzbrojenie, czy też naukę nowych zaklęć. Skąpcy niech sobie grają Warlockiem.
Teraz porównajmy wszystkie rasy i klasy. Pomijając indywidualne preferencje (jak ktoś chce grać Hordą, to nie ma wyboru) wg. mnie obiektywnie najlepszym wyborem jest właśnie BE Początkowe różnice w Strenght i Stamina są niezbyt duże, natomiast BE mają wyższy armor i masakrują wszystkich pod względem many. Sporym problemem jest natomiast dużo niższy HP. Natomiast jeśli chodzi o przymierze, to wg. mnie The Best is... Draenei. Strenght, Stamina, Spirit i Mana, stoją tu na bardzo wysokim poziomie. A zresztą nie będę się wiele rozpisywał. Współczynniki macie tutaj:
Rasa Str. Agi. Sta. Int. Spi. Arm. HP. Mana
Human 22 20 22 20 22 42 58 80
Dwarf 24 16 25 19 20 34 88 79
Blood Elf 19 22 20 24 20 48 38 140
Draenei 23 17 21 21 23 36 48 95
Natomiast jeśli chodzi o raciale:
Human: Perception - active
Activate to dramatically increase stealth detection - Lasts 20 sec - 3 min cooldown
The Human Spirit - passive
Increase Spirit by 10%
Dość przydatne, bo od Spirit zależy przecież szybkość regeneracji HP i many
Diplomacy - passive
10% bonus to faction point gain
Do gry niby nieprzydatne, ale lepiej jest mieć te 10% więcej, niż nie mieć
Sword Specialization - passive
Humans get +5 to Sword skill
Na początku dość przydatne, ale tylko tam.
Mace Specialization - passive
Humans get +5 to Mace skill
Jak wyżej
Dwarf:
Stoneform - active
While active, grants immunity to Bleed, Poison, and Disease effects. In addition, Armor increases by 10%. Lasts 8 sec. - 3 min cooldown
Niezłe, ale 3 min. cooldown to trochę za dużo
Gun Specialization - passive
Dwarves get +5 to Gun Skill
Zupełnie nieprzydatne, Paladyn nie używa strzelb/pistoletów
Frost Resistance - passive
All Dwarves get +10 Frost Resistance
Jak na mój gust średnio przydatne, choć oczywiście lepiej mieć, niż nie mieć
Find Treasure - passive
Activate to see treasure chests on mini map - lasts until canceled - no cooldown
To akurat chyba najlepsza i najbardziej przydatna umiejętność, jaką mamy grając krasnoludem. Wykrywa nam skarby i pokazuje je na mapie.
Draenei :
Gemcutting - passive
Jewelcrafting skill increased by 5.
Gift of the Naaru - active
Heals the target 50 + 15/Level over 15 sec - 40 yd range - 1.5 sec cast - 3 min cooldown.
Bardzo dobra umiejętność, choć ma trochę długi cooldown
Inspiring Presence - passive - (Mages/Priests/Shaman only)
Increases chance to hit with spells by 1% for you and all party members within 30 yards.
Paladyn nie ma tej umiejętności !!!
Heroic Presence - passive - (Hunters/Paladins/Warriors only)
Increases chance to hit by 1% for you and all party members within 30 yards.
1% to niedużo, ale lepiej mieć...
Shadow Resistance - passive
Shadow Resistance increased by 10
W sumie chyba nieprzydatne (nie grałem żadną postacią z Shadow Res.)
Blood Elves:
Arcane Affinity - passive
Enchanting skill increased by 10.
Dość dobre, każdy Paladyn powinien mieć Ebchanting
Arcane Torrent - active - (Hunters/Paladins/Mages/Priests/Warlocks only)
Silences all enemies within 8 yards for 2 sec. In addition, you gain 5 + 1/Level Mana restored per Mana Tap charge currently affecting you - Instant - 2 min cooldown.
Dobre, ale 8 jardów zasięgu to mało, cooldown też nie krótki
Magic Resistance - passive
All resistances increased by 5.
Wszystkie odporności podwyższone o 5 - a więc znacznie lepiej niż u Ośmiorniczek
Mana Tap - active
Reduces target's mana by 51 and charges you with Arcane energy for 10 min. This effect stacks up to 3 times. Amount of mana reduced is 50 + 1/Level - 30 yd range - Instant - 30 sec cooldown.
Ciekawy czar, tym bardziej, że może być aktywny na 3 przeciwnikach na raz, a jego śmierć nie kończy działania czaru. Cooldown też dość krótki.
No dobrze, wybraliśmy naszą postać (zakładam, że BE), robimy kilka pierwszych questów i dochodzimy do Silvermoon. Tam znajdujemy Orb of Translocation do Undercity, a stamtąd Zeppelinem do Oggrmmaru. To wg. mnie najlepsze miejsce na levelowanie (choć warto co kilka leveli wrócić do Silvermoon, gdzie zakupimy nowe umiejętności)
Nie ukrywam, że leveling Palem to (jak dla mnie) dość przyjemna rzecz.
Dzięki Blessingom (ja na 10 levelu używam Blessing of Might) i Aurom (Devotion Aura) mamy bardzo wysoki armor i siłę ataku, Seale (w moim przypadku Seal of Crusader) zwiększają na jakieś pół minuty szybkość lub siłę ataku. Należy także jak najszybciej nauczyć się Divine Protection (przez 6 sekund po rzuceniu jesteśmy odporni na wszelkie obrażenia, co wystarcza na ucieczkę przed co wolniejszymi przeciwnikami, ale ma 5 minut cooldown, więc radzę używać rozważnie) oraz Lay on Hands - leczy Paladyna, lub przyjaciela o maksymalną ilość HP Pala, lecz zużywa 100% many(z tego względu wszelkie krótko działające Seale, trzeba rzucać przed, bo może nam zabraknąć many) i ma aż godzinny cooldown! (choć można używać buildów, które skracają cooldown do 20 minut) Dzięki tym wszystkim czarom Paladyn jest z pewnością klasą o najlepszej defensywie w grze, panuje przecież opinia, iż ma przynajmniej trzy życia.
Choć jednak Pala cholernie trudno utłuc, to i jemu niełatwo jest zabić przeciwnika. Ma jedynie jeden czar ofensywny (Holy Shock) i aby gp uzyskać trzeba wpakować ponad 30 punktów w Holy, co pokazuje nam jasną drogę rozwoju. Aby walczyć musi więc podejść do przeciwnika na zasięg miecza (Holy Shock można mieć najszybciej bodajże za 45 levelu) I tu pojawia się spory problem: przeciwnicy często chodzą bardzo blisko siebie, a walka z dwoma o level wyższymi na raz, często kończy się tragicznie. Natomiast oponenci w Durotarze mają tą brzydką cechę, że zaraz przed śmiercią zaczynają uciekać. Ma to swoją dobrą stronę, gdyż jeśli obydwu wam prawie całkowicie zeszło HP, to mob ucieka i już nie walczy, ale też często sciąga innych, z pełnym HP, co zazwyczaj kończy ę wycieczką na cmentarz. Tak więc polecam jak największą czujność i gonienie przeciwników, a nie pozwolenie im uciec.
Teraz opiszę rolę Palla w party:
Panuje opinia, że Paladyn nadaje się do wszystkiego, jak i do niczego. Może healować, ale ze względu na małą ilość many nie będzie w tym tak dobry jak Priest. Może być tankiem, ale nie ma aż takiego HP jak Warrior, czy Feral Druid. Może wreszcie być i DPS, jak i nawet casterem, ale w tym pierwszym przypadku ginie bardzo szybko, a w drugim mana złazi z prędkością światła. Kim jest więc Paladyn? Ja najbardziej lubię grać jako "Gość od wszystkiego". Kiedy zaczyna się walka, staję razem z casterami i rzucam Holy Shock. Kiedy kończy się mana, staję obok tanka i tankuję razem z nim, lub, kiedy mi się nudzi, robię DPS
kiedy wreszcie HP schodzi prawie na zero, rzucam Divine Shield i uciekam do priesta, gdzie healuję. To wg. mnie najlepszy sposób walki, należy jednak cały czas bacznie obserwować sytuację. Kiedy healerów jest dość, a brakuje tanków, idę tankować. Kiedy tankuję, a healerowi schodzi mana, idę healować, do czasu kiedy odnowi się im mana. Podsumowując: Pall musi bacznie obserwować walkę, i w zależności od jej rozwoju modyfikować swe poczynania. Po to dostaliśmy tak wszechstronne umiejętności, aby ich używać. Healowanie to nie jest dyshonor, i nie zawsze trzeba rwać się do walki.
Teraz słowo o broni: jak używać 2H. swords, które są wg. mnie najlepsze. Zbroja oczywiście o jak najwyższym Armor.
I wreszcie buildy: ja używam tego:
http://www.wow-europe.com/en/info/basic ... 0000000000
jest on wg. mnie idealny po PvE, choć i w PvP sobie poradzicie.
Na koniec proszę o wyrozumiałość, bardziej dościadczonych w grze tą klasą. Moje doświadczenie zamyka się w nabitym 65 lvl. i przejściu kilku instancji. Jeśli ktoś szuka mojej pomocy, zapraszam na serwer Jaedenar, do gildii Legio Victrix (Horda) chętnie przyjmiemy wszystkich, w szczególnosci Pallów, nawet tych niedoświadczonym.
Do zobaczenie w Slvermoon !!!