Mówisz i masz.
Świat Regnum Online
Świat
Regnum Online podzielony jest na 3 części (2 oddzielne dla każdego królestwa oraz jedna wspólna zwana War Zone).
1) Initiation Zone
Jest to początkowy obszar gry (oznaczony na mapie na niebiesko dla Alsius, czerwono - Ignis, zielono - Syrtis), w którym gracze nie są narażeni na kontakt z przeciwnikiem. Rozpoczynając grę w tym obszarze gracz prowadzony jest przez pierwsze questy, zapoznające z mechaniką gry. Tutaj również znajdują się dwie wioski dla każdego królestwa, w których mamy możliwość m.in. dozbrojenia się u merchantów, pobrania questów etc. W Initiation Zone mamy możliwość osiągnięcia 10-12 levelu, po czym udajemy się do następnego obszaru, zwanego...
2) Inner Realm
Centralny obszar każdego królestwa, w którym mieszczą się 4 miasta w każdym królestwie, w tym jedno największe - stolica. Tam również dokonujemy wyboru między dwoma specjalizacjami, przypadającymi na każdą klasę: warrior wybiera między barbarianem a knightem, archer między hunterem a marksmanem, mage między warlockiem a conjuerem. Decyzja ta jest jedną z najważniejszych, jakie podejmiemy w grze, ponieważ po wybraniu subklasy nie jesteśmy w stanie zmienić później tej decyzji.
Inner Realm dostarcza największej ilości questów, tutaj również napotykamy najczęściej ubijanych bossów (5 na każde królestwo, w tym każdy realm posiada jednego smoka, o którego drop bardzo często biją się całe grupy). Strefa ta oddzielona jest od War Zone tzw. wielkim murem, który gwarantuje bezpieczeństwo spędzającym czas w Inner Realm graczom. Z jednym wyjątkiem - jeśli przeciwny realm przeprowadzi skutecznie inwazję (warunkiem do tego jest przejęcie i utrzymanie zamku oraz co najmniej jednego fortu, następnie zaś zniszczenie bramy, która w tych warunkach podatna jest na atak), przez pół godziny gracze przeciwnych realmów mają możliwość wkroczenia do Inner Realm w celu przejęcia dwóch gemów (zebranie przez jeden realm wszystkich 6 gemów umożliwia otworzenie portalu do smoka, spełniającego jedno z 5 życzeń dla realmu - bonusy dla realmu, negatywne bonusy dla jednego z przeciwnych realmów lub walka każdy na każdego w obrębie realmu, który otworzył portal, w celu odebrania przez jednego zwycięzcę mega bonusu, trwającego jeden tydzień).
Skoro już o inwazji wspomniałem w kilku słowach, warto opowiedzieć o 3 strefie którą jest...
3) War Zone
Strefa konfliktu zajmuje znaczną część całego świata, została ona podzielona na 3 pomniejsze części, przynależne do każdego królestwa - tutaj znajdują się bazowe dwa forty oraz zamek danego realmu. W strefie tej ponadto znajduje się po jednym super bossie dla każdego królestwa (Thorkul dla Alsius, Evendim dla Syrtis, Daen Rha dla Ignis - przy czym każdy realm może starać się o ubicie każdego z 3 super bossów). Zabawa w tej strefie jest esencją Regnum Online - otwarta walka między przeciwnymi realmami może mieć charakter zdobywania/bronienia fortów bądź zamków, polowania solo lub w grupie na przeciwników itd. Tutaj również znajdują się najmocniejsze moby, zatem sam grind od wyższych leveli ma tutaj sens oraz niejednokrotnie staje się koniecznością, jeśli chcemy liczyć na dobry drop czy szybkie zdobywanie kolejnych punktów doświadczenia.
Ważna uwaga: śmierć w RO nie niesie za sobą utraty punktów doświadczenia czy itemów - w wielu miejscach na mapie znajdują się tzw. Altar of Ressurection, które wybieramy jako miejsce naszego odrodzenia. W przypadku, jeśli zginiemy z rąk przeciwnika, jedyną tego konsekwencją jest przeniesienie do Altara. Jeśli natomiast zginiemy z ręki moba, otrzymujemy +2% do necrostacy, która procentowo obniża nasze współczynniki bazowe - aby pozbyć się tego, wystarczy ubić moba będącego dla nas co najmniej
Easy, wówczas "zbijamy" 1 punkt procentowy necrostacy.
Rozwój postaci
Punkty doświadczenia otrzymujemy za wykonane questy oraz zabijanie mobków. Osiągając kolejny level, nasze współczynniki bazowe zwiększają się automatycznie (które i o ile uzależnione jest od klasy postaci - wojownicy rozwijają głównie siłę i wytrzymałość, magowie inteligencję oraz koncentrację etc.), zaś oprócz tego otrzymujemy kolejne
discipline points oraz
power points. Punkty dyscypliny wykorzystujemy do rozwoju określonego drzewka umiejętności, zaś punkty mocy wykorzystujemy do rozwoju określonej umiejętności, do której dostęp otrzymujemy poprzez rozwój drzewka. Każda klasa bazowa posiada 4 grupy umiejętności, wybierając określoną specjalizację otrzymujemy jeszcze 2 dodatkowe grupy (magowie otrzymują 3).
Warto również wspomnieć, że możemy bez obaw eksperymentować w poszukiwaniu idealnego dla nas setupu - w każdej chwili możemy użyć komendy
/reset_powers (wystarczy wpisać ją w okienku dowolnego chatu), aby nasze drzewko umiejętności zostało zresetowane i wszystkie punkty dyscypliny i mocy przywrócone - wówczas od nowa budujemy nasz setup u trainera naszej klasy/subklasy.
Itemy
O
itemach można by pisać dość długo, dlatego postaram się wspomnieć o wartych zapamiętania szczegółach. Przedmioty jakie możemy otrzymać poprzez ubijanie mobków czy questy (uwaga: przedmioty od razu lądują w inventory, nie musimy penetrować zwłok w celu ich podniesienia) dzielą się na kilka kategorii:
- loot (skóry zwierząt, mięcho itd. czyli wszystko to co można jedynie sprzedać u merchanta),
- gemy (zwykłe, mające jedynie wartość pieniężną u merchanta),
-
magiczne gemy (kamienie, które możemy wbudować w naszą broń - jeśli posiada empty socket, dodając jej specjalne właściwości),
-
broń (miecze, topory, łuki, laski dla magów itd.),
-
elementy pancerza (zbroje, naramienniki, nagolenice, hełmy, rękawice, szaty itd.),
- pierścienie oraz amulety.
Każda broń oraz pancerz posiada również współczynnik określający jakość wykonania:
1. Defective (duży ujemny bonus)
2. Worn (mniejszy ujemny bonus)
3. Common (zwykły, bez bonusów)
4. Enhanced (mniejszy bonus)
5. Superior (itd..)
6. Great
7. Master (aż po super bonus)
Bonus ten w przypadku broni zwiększa/zmniejsza obrażenia bazowe, w przypadku pancerza zaś zwiększa/zmniejsza punkty ochrony.
Oprócz tego, bronie oraz pancerze mogą być jednego z typów:
- zwykłe (taka broń poza współczynnikiem obrażeń może posiadać jeszcze bonus do hit chance),
- special (oprócz możliwości broni zwykłej dodaje 1 bonus),
- magical (dodaje 2 bonusy)
- epic (dodaje 3 bonus).
Wspomnianymi wyżej
bonusami mogą być m.in:
+health, +mana, +stats (siła, koncentracja, inteligencja, wytrzymałość, zręczność), +attack speed, +cast speed, +attack range, +protection, +damage bonus, +hit chance, +resistance itd.
Każdy typ broni może być ponadto wyposażony w empty socket, w miejsce którego możemy wbudować magical gem, zwiększający możliwości danej broni. Możemy zatem przy olbrzymim szczęściu wydropić np. epicki dwuręczny topór dla naszego barba jakości master (wysoki dmg bonus), posiadający +hit chance, 3 bonusy (dmg, attack speed i siła) oraz empty socket, w którego wbudowujemy great gema - z takim toporem siejemy spustoszenie w szeregach przeciwników.
Na koniec jeszcze kilka słów o rodzajach obrażeń - każda broń może zadawać obrażenia z pośród 6 typów: slashing (miecze, topory etc.), blunt (młoty, maczugi etc.), piercing (włócznie, strzały etc.), ice, fire oraz lightning. Niektóre bronie mogą bazowo zadawać kilka rodzai obrażeń (np. slashing i fire, slashing i blunt itd.). Dodatkowo bonusy i gemy mogą dostarczać dodatkowy rodzaj obrażeń. Każdy rodzaj
pancerza posiada określoną odporność na dany rodzaj obrażeń, a może to być:
- Very bad (-30%),
- Bad (-15%),
- Normal,
- Good (+15%),
- Very good (+30%).
Warto zatem przy wyborze odpowiedniego pancerza kierować się również tymi kryteriami (np. w przypadku ochrony przed łucznikami należy stosować pancerz dający +30% do armor w przypadku obrażeń typu piercing itd.).
Kończąc ten długi wpis wspomnę jeszcze o jednej rzeczy. RO choć jest grą Realm vs Realm oferuje również tryb PvP w postaci duali - posiadając dual banner możemy wyzwać na pojedynek dowolnego gracza z naszego królestwa. Chcąc ponadto sprawdzić się w pojedynku ze znajomymi z naszego realmu, możemy udać się na Arenę (znajduje się w Inner Realm każdego królestwa) i tam pojedynkować się naszymi przyjaciółmi.
PS: pisząc ten poradnik bazowałem na
Regnum Online Wiki która jest kopalnią wiedzy na temat tej gry. Zainteresowanych odsyłam do jej lektury, warto się z nią zapoznać gdyż posiadając tą wiedzę będziemy mieć znacznie łatwiejszy start w grze.
PS2: Regnum Online to gra dostępna zarówno na windowsa jak i linuxa (małe sprostowanie, gdyby ktoś zasugerował się postem
solid_snake'a i pomyślał, że jest to gra jedynie dla pingwiniarzy).
Eyecandy screens: