mmorpg.pl


Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
*****
Avatar użytkownika

Posty: 2708
Dołączył(a): 10.08.2003
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 10:05 
Cytuj  
Mozecie sobie narzekac na areny farme punkcikow, zasady brak loota w wow ale sama mechanika, skille i dynamika rozgrywki sa na najwyzszym poziomie jak dla mnie

***

Posty: 627
Dołączył(a): 28.12.2001
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 11:56 
Cytuj  
coldzik napisał(a):
(...)
I nie uwazam, ze open pvp/ full loot, skill based etc. robi pogrom wsrod graczy pve... (...)
Open pvp oraz full loot nie przeszkadza w istnieniu pve...

Jesli chodzi o dungeon crawling, a pewnie 'wiekszosc' osob tak rozumie PvE, to full loot bardzo to utrudnia. Wtedy klepanie mobow po kolejnego epaxa nie ma sensu, bo po 213872 godzinach farmy mozna go zwyczajnie dropnac jak sie dostanie wpierdol. Tu w gre wchodzi player-based economy i/lub posrednie rozwiazania z PvE np. z EVE, gdzie to wszystko jakos sie kreci.

***
Avatar użytkownika

Posty: 10140
Dołączył(a): 13.10.2005
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 12:08 
Cytuj  
Vercin napisał(a):
Mozecie sobie narzekac na areny farme punkcikow, zasady brak loota w wow ale sama mechanika, skille i dynamika rozgrywki sa na najwyzszym poziomie jak dla mnie


Zgadza się. Liczę na to, że WHO to będzie mechanika WoW'a z całkowicie innym systemem PvP.

****

Posty: 1216
Dołączył(a): 21.07.2004
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 13:38 
Cytuj  
Jezeli Wy uwazacie, ze mechanika w wowie jest okey to chyba nie mamy o czym rozmawiac...

Gracz na 69 lvlu kompletnie nie ma szans z 70 (no chyba, ze jakims noobkiem, ktory kupil postac na ebayu), co wiecej... pomiedzy jedna 70, a druga 70 sa zajebiste przepasci, poniewaz to jest gra item based...
Kazdy oczywiscie ma swoja opinie, jednak nigdy nie zgodze sie, ze mechanika opierajaca sie o itemki, jest mechanika stojaca na najwyzszym poziomie... Szczerze mowiac w wowie 70% to itemki, a reszta umiejetnosci gracza... Czyli badz co badz wow polega na niczym wiecej, jak farmieniu i nie wazne czy farmisz AP, czy farmisz mobki, czy honor...

Dynamika?? Gdzie tu jest jakakolwiek dynamika? gralem swojego czasu w wowa, bawilem sie na arenkach 2v2 i 3v3... I jakos nie bardzo rozumie, w ktorym miejscu jest tutaj dynamizm... Bo jezeli uwazacie, ze dynamicznym jest fakt, ze dosyc szybko konczy sie walka, to ja podziekuje po raz drugi...



Wracajac do full loot i pve... Gralem dosc dlugo w uo, przez wiekszosc czasu pve i jakos nie balem sie tego, ze strace cokolwiek. Oczywiscie nie raz dostalem po tylku od pk, nie raz sie wqrwilem bo cos stracilem, ale wiedzialem, ze na tym ta gra polega... Co do epixow i innych szmerow, bajerow to raczej w grach skill based nie o to chodzi...
W sumie Eve jest dobrym przykladem tutaj, gdzie najlepszy stuff jest craftowalny, a epikami tutaj mozna nazwac loot z oficerow i rare spawnow... Ludzie ktorzy zakladaja taki sprzet wiedza o tym, ze na 100% go straca predzej czy pozniej. Czasami juz po paru minutach tracisz stuff warty majatek... Zalozenie takiego stuffu nie daje Ci kosmicznej przewagi... Prosta zasada tutaj wystepuje... Nie mozesz sobie na cos pozwolic, to tego nie zakladasz i tyle...
W eve nawet kilkudniowa postac jest w stanie rywalizowac z kilkuletnim graczem. Moze nie w pojedynke, jednak maly gang kilkudniowych postaci potrafi zdzialac wiele...

Jezeli ktos zdecyduje sie kiedys wypuscic gre z full lootem, nie moze pozwolic, aby ona byla item based... wtedy naprawde czlowiek by sie wqrwil tracac cos na co farmil iles tam tygodni...
Imo full loot jedynie w grach skill based, gdzie oczywiscie itemki, rowniez maja jakies znaczenie, ale nie takie jak to ma np. w wowie... powiedzmy 30%/70% na rzecz skilla....

**

Posty: 7311
Dołączył(a): 8.11.2001
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 15:52 
Cytuj  
A jak to właściwie wygląda w hellgate i przyszłym huxley'u ?

Takie bylo naturalne skojarzenie po PS, jako ze jedno i drugie to MMOFPS. Tylko ze FPS to byl taki MEGA Battlefield 2142 (a raczej BF2142 to taki mini PS - EA Dice ladnie rznelo), a Huxley to bedzie GW w wersji FPS - tak przynajmniej wynikalo z zapowiedzi, ktora czytalem ladny kawalek czasu temu. Czyli jakis matchmaking, jakies spotkania w no PVP area typu miasteczko/outposcik i potem przechodzimy do wlasciwej czesci gry - kilku/kilkunastoosobowego meczyku na niewielkiej mapce.

Odkąd siedzę na forum MO, już zaczynają się podjazdy wow-owców co im się nie podoba w dotychczasowym planie ramowym.

Moze bez loociku jednak? A moze jakis maly PVP switch? - Same old carebear bs.

*****
Avatar użytkownika

Posty: 2708
Dołączył(a): 10.08.2003
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 16:24 
Cytuj  
coldzik napisał(a):
Jezeli Wy uwazacie, ze mechanika w wowie jest okey to chyba nie mamy o czym rozmawiac...

Gracz na 69 lvlu kompletnie nie ma szans z 70 (no chyba, ze jakims noobkiem, ktory kupil postac na ebayu), co wiecej... pomiedzy jedna 70, a druga 70 sa zajebiste przepasci, poniewaz to jest gra item based...
Kazdy oczywiscie ma swoja opinie, jednak nigdy nie zgodze sie, ze mechanika opierajaca sie o itemki, jest mechanika stojaca na najwyzszym poziomie... Szczerze mowiac w wowie 70% to itemki, a reszta umiejetnosci gracza... Czyli badz co badz wow polega na niczym wiecej, jak farmieniu i nie wazne czy farmisz AP, czy farmisz mobki, czy honor...

Dynamika?? Gdzie tu jest jakakolwiek dynamika? gralem swojego czasu w wowa, bawilem sie na arenkach 2v2 i 3v3... I jakos nie bardzo rozumie, w ktorym miejscu jest tutaj dynamizm... Bo jezeli uwazacie, ze dynamicznym jest fakt, ze dosyc szybko konczy sie walka, to ja podziekuje po raz drugi...



Wracajac do full loot i pve... Gralem dosc dlugo w uo, przez wiekszosc czasu pve i jakos nie balem sie tego, ze strace cokolwiek. Oczywiscie nie raz dostalem po tylku od pk, nie raz sie wqrwilem bo cos stracilem, ale wiedzialem, ze na tym ta gra polega... Co do epixow i innych szmerow, bajerow to raczej w grach skill based nie o to chodzi...
W sumie Eve jest dobrym przykladem tutaj, gdzie najlepszy stuff jest craftowalny, a epikami tutaj mozna nazwac loot z oficerow i rare spawnow... Ludzie ktorzy zakladaja taki sprzet wiedza o tym, ze na 100% go straca predzej czy pozniej. Czasami juz po paru minutach tracisz stuff warty majatek... Zalozenie takiego stuffu nie daje Ci kosmicznej przewagi... Prosta zasada tutaj wystepuje... Nie mozesz sobie na cos pozwolic, to tego nie zakladasz i tyle...
W eve nawet kilkudniowa postac jest w stanie rywalizowac z kilkuletnim graczem. Moze nie w pojedynke, jednak maly gang kilkudniowych postaci potrafi zdzialac wiele...

Jezeli ktos zdecyduje sie kiedys wypuscic gre z full lootem, nie moze pozwolic, aby ona byla item based... wtedy naprawde czlowiek by sie wqrwil tracac cos na co farmil iles tam tygodni...
Imo full loot jedynie w grach skill based, gdzie oczywiscie itemki, rowniez maja jakies znaczenie, ale nie takie jak to ma np. w wowie... powiedzmy 30%/70% na rzecz skilla....

Czyli kazde pvp w wow to gracz full epix vs noobek co zrobil 70 level?
Przeciez jak ktos gra pvp i nie ma dwoch lewych rak to po miesiacu dwoch biega w takim samym gearze jak reszta pvperow wiec co sie wtedy liczy wedlug ciebie?
Jak nie chcesz gier opartych o itemki tylko Skill based to mzoe graj w jakies fpsy.Biegasz sobie zabijasz wroga wypada z niego bron mozesz podniesc i dalej zabijac. Full loot i pure skill based pvp !

Full loota nie zobaczysz juz nigdy w zadnym mmorpgu imo:D

edit: w sumie to moze nie do konca w zadnym ale napewno w zadnym ktorego tworcy beda chcieli miec wiecej niz 100k graczy.

****

Posty: 1216
Dołączył(a): 21.07.2004
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 16:48 
Cytuj  
Vercin napisał(a):
coldzik napisał(a):
Jezeli Wy uwazacie, ze mechanika w wowie jest okey to chyba nie mamy o czym rozmawiac...

Gracz na 69 lvlu kompletnie nie ma szans z 70 (no chyba, ze jakims noobkiem, ktory kupil postac na ebayu), co wiecej... pomiedzy jedna 70, a druga 70 sa zajebiste przepasci, poniewaz to jest gra item based...
Kazdy oczywiscie ma swoja opinie, jednak nigdy nie zgodze sie, ze mechanika opierajaca sie o itemki, jest mechanika stojaca na najwyzszym poziomie... Szczerze mowiac w wowie 70% to itemki, a reszta umiejetnosci gracza... Czyli badz co badz wow polega na niczym wiecej, jak farmieniu i nie wazne czy farmisz AP, czy farmisz mobki, czy honor...

Dynamika?? Gdzie tu jest jakakolwiek dynamika? gralem swojego czasu w wowa, bawilem sie na arenkach 2v2 i 3v3... I jakos nie bardzo rozumie, w ktorym miejscu jest tutaj dynamizm... Bo jezeli uwazacie, ze dynamicznym jest fakt, ze dosyc szybko konczy sie walka, to ja podziekuje po raz drugi...



Wracajac do full loot i pve... Gralem dosc dlugo w uo, przez wiekszosc czasu pve i jakos nie balem sie tego, ze strace cokolwiek. Oczywiscie nie raz dostalem po tylku od pk, nie raz sie wqrwilem bo cos stracilem, ale wiedzialem, ze na tym ta gra polega... Co do epixow i innych szmerow, bajerow to raczej w grach skill based nie o to chodzi...
W sumie Eve jest dobrym przykladem tutaj, gdzie najlepszy stuff jest craftowalny, a epikami tutaj mozna nazwac loot z oficerow i rare spawnow... Ludzie ktorzy zakladaja taki sprzet wiedza o tym, ze na 100% go straca predzej czy pozniej. Czasami juz po paru minutach tracisz stuff warty majatek... Zalozenie takiego stuffu nie daje Ci kosmicznej przewagi... Prosta zasada tutaj wystepuje... Nie mozesz sobie na cos pozwolic, to tego nie zakladasz i tyle...
W eve nawet kilkudniowa postac jest w stanie rywalizowac z kilkuletnim graczem. Moze nie w pojedynke, jednak maly gang kilkudniowych postaci potrafi zdzialac wiele...

Jezeli ktos zdecyduje sie kiedys wypuscic gre z full lootem, nie moze pozwolic, aby ona byla item based... wtedy naprawde czlowiek by sie wqrwil tracac cos na co farmil iles tam tygodni...
Imo full loot jedynie w grach skill based, gdzie oczywiscie itemki, rowniez maja jakies znaczenie, ale nie takie jak to ma np. w wowie... powiedzmy 30%/70% na rzecz skilla....

Czyli kazde pvp w wow to gracz full epix vs noobek co zrobil 70 level?
Przeciez jak ktos gra pvp i nie ma dwoch lewych rak to po miesiacu dwoch biega w takim samym gearze jak reszta pvperow wiec co sie wtedy liczy wedlug ciebie?
Jak nie chcesz gier opartych o itemki tylko Skill based to mzoe graj w jakies fpsy.Biegasz sobie zabijasz wroga wypada z niego bron mozesz podniesc i dalej zabijac. Full loot i pure skill based pvp !

Full loota nie zobaczysz juz nigdy w zadnym mmorpgu imo:D

edit: w sumie to moze nie do konca w zadnym ale napewno w zadnym ktorego tworcy beda chcieli miec wiecej niz 100k graczy.


ok biorac pod uwage, ze raz na tydzien sa naliczane punkty z aren... Przykladowo dostajesz ich 300... Ile kosztuje jedna czesc seta? 1000? nie pamietam dokladnie... Oblicz sobie ile tych tygodni musisz zapieprzac, zeby miec ten full set do pvp... Nastepnie dochodzisz do momenty, w ktorym masz full set... i co dalej? tylko i wylacznie arenki pozostaja... wiec bardziej ekstytujaca w tym momencie jest pierwsza wersja quaka niz ciagle jedno i to samo...

Tak wiem, o tym, ze o full loot bedzie ciezko, bo nastala era neostrady i internetu dostepnego dla kazdego, a jak to w zyciu realnym jest - kazde dziecko bedzie plakalo, gdy ktos obcy zabierze mu misia. W sumie gdybym pracowal przy produkcji jakiegos mmo wolalbym utrzymywac wszystko w tajemnicy, anizeli co chwile byc nekany przez placzace dzieciaki...
I nie chce tutaj nikogo obrazic, bo wiem, ze ludzie starsi, rowniez graja w wowa i inne produkcje item based, jednak kazdy wie, ze wiekszosc grajacych nie pamieta takich produkcji jak np. UO, a co za tym idzie pewnie nigdy nie skosztowala prawdziwego pvp...

i powtorze sie ponownie... imo pvp w wowie nie istnieje... Juz duzo bardziej ekscytujace jest w L2... bo tam jakakolwiek smierc kosztuje...


Ostatnio edytowano 30 cze 2008, 16:59 przez coldzik, łącznie edytowano 1 raz
**

Posty: 7311
Dołączył(a): 8.11.2001
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 16:56 
Cytuj  
po miesiacu dwoch biega w takim samym gearze jak reszta pvperow wiec co sie wtedy liczy wedlug ciebie?

Lotto.

Jak nie chcesz gier opartych o itemki tylko Skill based to mzoe graj w jakies fpsy.

Typowe wowopierdolenie osoby, ktora inne MMO zna tylko z opowiesci.

****

Posty: 1216
Dołączył(a): 21.07.2004
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 17:03 
Cytuj  
konrador napisał(a):
po miesiacu dwoch biega w takim samym gearze jak reszta pvperow wiec co sie wtedy liczy wedlug ciebie?

Lotto.


prawda... chociaz w sumie przeciez trzeba miec skilla do tego, zeby nacisnac kolejne klawisze... Albo ustawic sobie jakies makro, uzyc heal bota, czy jeszcze jakiegos innego gowna...
No i to obmyslanie taktyk przed walka... potrzeba skilla, zeby wydusic z siebie "Kogo lejemy pierwszego? - Paladyna"

*
Avatar użytkownika

Posty: 5356
Dołączył(a): 6.10.2004
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 18:16 
Cytuj  
Czemu... piszesz... jak... typowy... emo... nastolatek...?

Mam tylko jedno pytanie, wyszedles kiedys poza 1600 rating? Bo tylko 1600 rated scruby czekaja wieki na set.
Pomijam juz to, ze nawet jesli wylevelowales nowa postac to calkiem latwo wyciagnac set z poprzedniego sezonu, ktory praktycznie sie nie rozni od obecnego (roznice typu 5 sta, 10 +healing, 2 mp/5 wiecej itp.). Wiec argument o sprzecie raczej odpada.

W wowie jedyne pvp istnieje tylko na arenach i to jest smutna prawda. Mimo tego areny sa bardzo wymagajace jesli chodzi o osobisty 'skill' (cos takiego istnieje w mmo?), znajomosc innych klas, inteligentne switchowanie targetow, cc chainy itp itd.
Mi sie po prostu bardziej podoba idea rownej walki, bez zadnych external buffow niz jebanie sie w 100 osobowym zergu.

No, ale na 1500 ratingu tego raczej nie uswiadczysz. :wink:


_________________
cypis#2942
Obrazek

****

Posty: 1216
Dołączył(a): 21.07.2004
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 18:21 
Cytuj  
utrzymywalem sie raczej w przedziale miedzy 1500-1600, jednak nie dlugo sie w to bawilem, bo to "pvp" mnie cholernie szybko znudzilo

Dobra skonczmy rozmawiac na temat wowa, bo tak naprawde to jedna z gier, ktorych nie powinno byc w tym temacie. Wystarczy rzucic okiem na tytul topica.

A czemu uzywam ... ? najkrocej bedzie, bo lubie, a jak chcesz sie czegos na ten temat dowiedziec, to google prawde Ci powie...

***
Avatar użytkownika

Posty: 17021
Dołączył(a): 21.11.2001
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 23:21 
Cytuj  
oh... rany ... rany ... rany .... -_____________________-

:e

******
Avatar użytkownika

Posty: 3478
Dołączył(a): 27.05.2005
Offline
PostNapisane: 30 cze 2008, 23:39 
Cytuj  
W dodatku tlumaczysz sie jak gimbus (wiem z doswiadczenia).

******

Posty: 3152
Dołączył(a): 11.02.2005
Offline
PostNapisane: 1 lip 2008, 08:46 
Cytuj  
Uwazam ze oprocz PvP powinna byc jeszcze mozliwosc zgwalcenia przeciwnika (gangbang tbh).

****

Posty: 1439
Dołączył(a): 7.09.2005
Offline
PostNapisane: 1 lip 2008, 09:30 
Cytuj  
konrador napisał(a):
a Huxley to bedzie GW w wersji FPS - tak przynajmniej wynikalo z zapowiedzi, ktora czytalem ladny kawalek czasu temu. Czyli jakis matchmaking, jakies spotkania w no PVP area typu miasteczko/outposcik i potem przechodzimy do wlasciwej czesci gry - kilku/kilkunastoosobowego meczyku na niewielkiej mapce.

Nie dam sobie łapy obciąć, ale wpadł mi raz news pod oko że to jednak nie ma być 99% instance (ten 1% open to jak wiadomo wizyta w mieście)

Inaczej faktycznie, co to za mmo ... ot po prostu fps onilne

konrador napisał(a):
Odkąd siedzę na forum MO, już zaczynają się podjazdy wow-owców co im się nie podoba w dotychczasowym planie ramowym.
Moze bez loociku jednak? A moze jakis maly PVP switch? - Same old carebear bs.

Gorzej ....
Tak po prawdze to i ja nie byłem przekonany do 100% lootu (30-70% ok) ;), ale po kilku wypowiedziach stałem się nowym wyznawcą kultu 100%.
Różnica jest jednak ogromna w pojmowaniu rozgrywki opartej na item based a skill based.

Vercin napisał(a):
Full loota nie zobaczysz juz nigdy w zadnym mmorpgu imo:D
edit: w sumie to moze nie do konca w zadnym ale napewno w zadnym ktorego tworcy beda chcieli miec wiecej niz 100k graczy.


Jeśli wyjdzie takowa w 2009, kupisz mi pudło z grą i opłacisz min. półroczny abonament !
O ilość graczy nie mam się co martwić, raczej o miejsce w kolejce na login serwerze ;]


_________________
MO - the last hope of mmoRPG

*****
Avatar użytkownika

Posty: 2708
Dołączył(a): 10.08.2003
Offline
PostNapisane: 1 lip 2008, 09:49 
Cytuj  
Ja wcale nie jestem przeciwnikiem tego typu rozgrywki a nawet popieram Qraka ze powinni dodac tez mozliwosc gwalcenia zwlok a moze nawet robienia kupy na nie. Poprostu nie sadze aby ktos sie na to zdecydowal w jakiejs produkcji powaznej za duze pieniadze.

W kazdym razie mnie emocjonuje pvp nawet bez loota srania na glowe i gwalcenia zwlok czego i wam zycze o/
A to gadanie ze bez loota nie ma pvp i wogole to 0 skilla trzeba jest smieszne i dziecinne :|
W warhammerze nie bedzie loota ani wogole nawet low leveli nie bedzie sie dalo pogankowac a z tego co pogralem w bete sadze ze zabawa bedzie swietna


Przy okazji to jak mi ktos pisal prywatna wiadomosc na forum to niech napisze jeszcze raz bo mialem pelna skrzynke i dostalem maila ze doszla jakas a nic sie nie pojawilo.

*

Posty: 96
Dołączył(a): 28.04.2005
Offline
PostNapisane: 4 lip 2008, 00:13 
Cytuj  
W WurmOnline, na serwerze Wild (czyli PvP) jest full loot i jakoś to działa. Do tego walka jest bardzo nastawiona na skill, lecz dobry sprzęt to około 30-40% jednak (a i tak najważeniejsze to community podzielone na frakcje, działa to jak w prawdziwym zwaśnionym świecie). Tak więc można. Ale nie jest łatwo tak to skonstruować, by nie zniechęcać nowych (gankowanie) a jednocześnie nie przesadzić w ilości zabezpieczeń itp.
Ale sam wolę i tak raczej rozgrywki PvE i crafting :)

******

Posty: 3152
Dołączył(a): 11.02.2005
Offline
PostNapisane: 4 lip 2008, 12:12 
Cytuj  
Indoctrine napisał(a):
W WurmOnline, na serwerze Wild (czyli PvP) jest full loot i jakoś to działa. Do tego walka jest bardzo nastawiona na skill, lecz dobry sprzęt to około 30-40% jednak (a i tak najważeniejsze to community podzielone na frakcje, działa to jak w prawdziwym zwaśnionym świecie). Tak więc można. Ale nie jest łatwo tak to skonstruować, by nie zniechęcać nowych (gankowanie) a jednocześnie nie przesadzić w ilości zabezpieczeń itp.
Ale sam wolę i tak raczej rozgrywki PvE i crafting :)


Ile osob tak mniej wiecej w to gra? :)

**

Posty: 7311
Dołączył(a): 8.11.2001
Offline
PostNapisane: 4 lip 2008, 18:32 
Cytuj  
Mysle, ze raczej niewiele, biorac pod uwage, ze jest to amatorska produkcja z brzydka grafika i do tego w JAVA.

**

Posty: 451
Dołączył(a): 7.08.2005
Offline
PostNapisane: 5 lip 2008, 06:05 
Cytuj  
konrador napisał(a):
Mysle, ze raczej niewiele, biorac pod uwage, ze jest to amatorska produkcja z brzydka grafika i do tego w JAVA.


Co do brzydkiej grafiki sie jak najbardziej zgodze - ale gra jest mocno wciagajaca - gdyby nie brak czasu to bym dalej tam wisiala :)


_________________
Obrazek
Cytuj:
Mendol: zostalem wyruchany na maxa przez Microsoft

Cytuj:
Sathorn: U mnie role gowna odgrywa wielkosc ekranu

Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Theme based on Zarron Media theme | Copyright © 2001-2012 MMORPG.pl Team
Redakcja MMORPG.pl nie ponosi odpowiedzialnosci za tresc komentarzy i odpowiedzi umieszczanych przez uzytkownikow.