yabaddi napisał(a):
Wall of text incoming!Pograłem przez ostatnie 4 dni w weekend pre-alpa SotA i mam kilka spostrzeżeń.
Już od pierwszej chwili widać, że gra jest nadal na etapie produkcji. Niedorobione UI kłuje w oczy. Po dłuższej chwili spędzonej w grze łatwo zauważyć braki w contencie - widać, że wielu rzeczy w grze jeszcze nie zaimplementowano. To co jest, stanowi fundament - pewne podstawy, które na tym etapie dają jednak pogląd na to w jakim kierunku gra zmierza.
Wiedząc, że mam do czynienia z fazą pre-alpha uzbroiłem się w cierpliwość i.. zostałem miło zaskoczony. Większość gier na tym etapie niewiele sobą prezentuje, natomiast SotA jest całkiem fachowo zrobiona. Mały instalator, w miarę szybkie pobranie klienta i doczytanie patchy (na tym etapie ostatni numer to 101 - od chwili uruchomienia alpha weekendu pojawiły się ze 2-3 nowe) no i stabilność aplikacji - w trakcie tych 4 dni, gra nie wyłożyła mi się ani razu. Pomijając graficzne glitche oraz rzadkie problemy z pozycjonowaniem niektórych elementów (np. ciał przeciwników) to nie natrafiłem na żadne inne niedoróbki. W trakcie testów trafił mi się dosłownie 1 bug dotyczący craftingu gdzie materiały do produkcji zostały oznaczone jako nie nadające się do dalszej obróbki - po przelogowaniu problem znikł samoistnie.
Ok, w kilku punktach podsumuję to co widziałem i co mogę ocenić:
- Świat gry nie oferuje całkowitej swobody w przemieszczaniu się - z chwilą gdy nasza postać zbliży się do granicy danej lokacji jej pole widzenia kurczy się aż do całkowitego zaniku, a na ekran wyskakuje mapa świata, po której wędrujemy wskazując cel kursorem. Jeśli we wskazanym celu jest coś to po dwukliku na tym punkcie załaduje nam się nowa lokacja.
- Gra jest nastawiona na samodzielne prowadzenie akcji od początku do końca - nie wskazuje/oznacza lokacji, postaci ani zadań. Wszystkiego tego trzeba dowiedzieć się samemu poprzez rozmowę z NPCami.
- Dostęp do mapy jest ograniczony - tzn. można oglądać ją jedynie w chwili przemieszczania się między lokacjami, w obrębie danej lokacji nawigujemy wyłącznie w oparciu o kompas oraz rozeznanie w terenie na podstawie wskazówek NPCów.
- Dialog z NPCami jest prowadzony w formie pisemnej - trzeba samodzielnie formować pytania. Wsparciem są słowa kluczowe, które są specjalnie podświetlone w odpowiedziach NPCów. Większość wypowiedzi NPCów jest dość oszczędna i odnosi się głównie do zadanego pytania. NPC może posiadać znacznie więcej informacji ale trzeba do nich dotrzeć odpowiednio zadając pytania.
- Walka jest dość uproszczona - poza atakami specjalnymi wynikającymi wprost z wyuczonych umiejętności (odpalane z paska na dole ekranu) postać ma do dyspozycji domyślny autoatak aktualnie wybraną bronią. Użycie ataków specjalnych wiąże sie z utratą energii, która w walce regeneruje się bardzo wolno. Cooldowny niby są ale dosłownie symboliczne. Niby w grze miały być uniki (doubletap na kierunek) ale jakoś nie udało mi się tego odpalić. Trudno się więc w tej chwili wypowiadać na ile zdolności manualne gracza będą mieć wpływ na wynik walki.
- Ataki specjalne, czary, inne umiejętności wynikają wprost z tego co nasza postać ma zaznaczone w drzewku umiejętności. Zdolności dzielą się na 2 grupy - Adventuring i Crafting. Na chwilę obecną w Craftcie nic nie było więc nie ma o czym pisać. W Adventuringu jest kilkanaście grup obejmujących walkę różnego rodzaju uzbrojeniem oraz magię. W ramach każdej grupy do dyspozycji postaci jest drzewko umiejętności obejmujące kilkanaście zdolności. Nie ma tu nic nowego, generalnie ten aspekt gry mnie rozczarował (wielu skilli nie było zaimplementowanych - widać było tylko ich nazwy i to co robią).
- W przeciwieństwie do UO są tutaj poziomy doświadczenia, które postać osiąga wraz ze zgromadzonymi punktami doświadczenia. Ile leveli jest dostępnych - nie wiem.
- Journal, czyli tutejszy Quest Log prowadzi (jak sama nazwa wskazuje) "pamiętnikowy" zapis naszych dokonań - z kim i o czym gadaliśmy, co nam powiedziano itd. Dość oszczędny trzeba przyznać.
- Mapa świata jest równie oszczędna bo nie ma na niej poza uproszczonymi rysunkami właściwie żadnych opisów (runy służą chyba wyłącznie wartościom estetycznym).
- Crafting w widoczny sposób wpływa na grę bo stanowi główny (poza lootem) dostęp do wyposażenia. Crafting jest mocno urozmaicony w wyborze potencjalnych produktów choć dość prosty jeśli chodzi o samą formę jego wykonania. Generalnie trzeba znać recepturę na dany przedmiot, jego części składowe, mieć odpowiednie składniki i często również formy do ich tworzenia. Jak to mamy to wrzucamy wszystko na odpowiedni warsztat i klikamy Create - w wersji oficjalnej gry będzie tak, że coś może wyjść lub nie albo być lepsze lub gorsze (czyli podobnie do UO).
- Loot jest zróżnicowany. W zależności od tego czy zatłuczemy zwierzę czy humanoida to dostaniemy co innego. Generalnie aby "dostać" coś ze zwierzaka to trzeba użyć odpowiedniego skilla z grupy Craftingu. Humanoidy rzucają gold, broń i zbroje. W skrzynkach znajduje się (przynajmniej na razie) głównie składniki do craftingu.
- Przeciwnicy są rozmaici, poza bandytami, nekromancerem, jego szkieletem, koboldem i paroma zwierzakami natknąłem się m.in. na mimica który objawił się w formie ożywionego kufra z wielkimi zębami i jęzorem
Podsumowując - jak na ten, wczesny etap gry to moim zdaniem jest nieźle. Gra jest stabilna, bugów wiele nie widziałem, wydajnościowo trudno mi ocenić bo gram na bardzo mocnym sprzęcie - ale mimo zastosowania max ustawień i rozdz. 2560x1440 nie było żadnych spowolnień. Osobiście czekam na dalszy rozwój wypadków, gra zapowiada się ciekawie.
Ps. Podwójny plus za brak żółtych wykrzykników lewitujących nad głowami postaci w grze
yabaddi napisał(a):
Cytuj:
liniowa?
Kolejność tego co robisz ustalasz sam. Niektóre sprawy trzeba posunąć naprzód aby akcja ruszyła ale poza wątkiem głównym zadań pobocznych jest cała masa - sam decydujesz czym i kiedy się zajmiesz.
Cytuj:
mocno otwarty swiat?
Na podstawie bety trudno powiedzieć ale gra wydaje się dawać dużą swobodę działania.
Cytuj:
nasze decyzje cos znacza?
Zdecydowanie. Każda decyzja (nawet prosty dialog z przypadkowym NPCem) buduje charakter postaci (Altruista-Egoista, Skromny-Śmiały, Odważny-Tchórzliwy - gdy dana cecha zaczyna dominować to postać otrzymuje odpowiednie modyfikatory). Decyzje wpływają nie tylko na reputację naszych bohaterów ale otwierają lub zamykają kolejne zadania.
Cytuj:
czy można być tylko gej paladynem i modlic się do pindola swiatlosci itp. ?
Możliwości tworzenia postaci jest sporo. Nie musisz wybierać jednej z kilkunastu przygotowanych archetypów - możesz sam rozdzielić punkty atrybutów i samodzielnie dobrać umiejętności, a później do nich konkretne ataki/skille.
Cytuj:
lepsze niż skyrim i Wiesiek?
Z pewnością inne. Skyrim mnie nudził, w Wieśka nie grałem bo nie lubię takiej formy walki. Divinity: Original Sin ma walkę turową.
yabaddi napisał(a):
Tor-Bled-Nam napisał(a):
To już jest w pełni grywalne czy trzeba poczekać na premierę i końcowego patcha?
Obecnie dostępna jest wersja beta, która z rzadka miewa jeszcze jakieś niedociągnięcia. Sądzę, że release wersja powinna być w porządku. Czytając forum Larian'a nie znalazłem jakiejś rażącej liczby błędów, a z pewnością nie takich które stawiałyby tę grę pod znakiem zapytania. Większość błędów, które ludzie zgłaszali dotyczyło różnych problemów sprzętowych ale tego do końca się nie da uniknąć - to jest pecet w końcu i miliony różnych konfiguracji.
Cytuj:
Key Features
Become part of a reactive, living and vast open world. Explore many different environments, fight all kinds of fantastical creatures and discover tons of desirable items.
Experience gripping party- and turn-based combat. Manipulate the environment and use skill & spell combos to overcome your many foes: Use magic to make it rain on your enemies, then cast a lightning spell to fry them to a crisp. Experiment with different skill combinations to ruin the day for enemies and townspeople alike.
Play with a friend in co-op multiplayer. Make decisions together (or disagree entirely), as your interactions and relationship with your partner influence the game.
Unravel a deep and epic story, set in the early days of the Divinity universe. No prior experience with other Divinity games is necessary, however. The game takes place well before its predecessors, Divine Divinity and Divinity II: The Dragon Knight Saga, but will still feel familiar to fans.
Classless character creation lets you design the character of your choice. Endless item interaction and combinations take exploration and experimentation to another level of freedom.
Create your own adventures and share them online. With Original Sin comes the powerful toolset used by the game's designers. Yours are endless new stories to make and share with other players!