Jako, iz nie zgodze sie z paroma pktami wiec przedstawie tylko te pkt
choc uwazam ze kompletnie za wczesnie na oceny z FF11 po tak wielu zmianach jakie mial FF11, aczkolwiek devsi majac juz bagaz doswiadczenia wlasnie z poprzedniczki powinni wystartowac lepiej.
II. UI, granie padem i klawiatura
Opik jak moze na tej plaszczyznie wygrywac FF14 ? Przeciez to co jest teraz zaimplementowane to jakis prymityw, minelo kupe lat a tutaj mamy gorzej niz w poprzedniczce, ok mini mapa to wielki plus, ale chat to najgorsze gowno jakie moze byc - nic z tym badziewiem nie da sie zrobic, sterowanie imho jest tez gorsze, wolne, kompletnie nie wyobrazam sobie jakichs tam wspolnych kombinacji, a regiment to jak narazie opcja kompletnie spierdzielona.
Biorac to wszystko + postep i czas, to korzystnie FF11 wypada.
VI. Expowanie
Naprawde nie kumam Cie Opik jak mozesz pisac ze to plus ze mozesz solo grindowac OMG, pomsta do Boga. Wlasnie jesli juz mialbym grindowac to tylko w party, solo to masochizm imho. Poza tym to jest gra MMO, powinno sie umozliwic expowanie przede wszystkim w party ale pozostawic furtke na solowanie, w takich priorytetach. W FF14 jest calkowicie na opak. Tutaj mamy podzial na dwie linie fizyczny lvl czyli exp czysto stricte oraz rank czyl skill up broni. Co do expa to jest wiele drog aby go pozyskacc czy to bedzie grind czy craft czy nawet gathering, bardzo fajne rozwiazanie, ale rank up to makabra. Aby skill up otrzymac trzeba tego moba walnac, a nie ma 100% szansy na uzyskanie skilla, tutaj solo kroluje, bo caly mob jest dla nas samych, natomiast w party im wieksze tym gorzej, czasem przy tych lagach to zanim uderzy sie moba to juz go nie ma, albo uderzy sie 2-3 razy a skill nie podskoczy ani razu. Fakt, ze w malych grupkach i w niektorych GL jest super, bo moby bija stosunkowo srednio i da sie wyleczyc a maja duzo HP tak tez skill jest, ale w wiekszosci to GL sa praktycznie tylko do zdobycia gili a nie do lvlingu :/ (oby to zmienili) Tak wyglada na razie, nie wiem jak bedzie potem wiec zastrzegam
Reasumujac w FF11, czekanie na party bylo meczace, a jak juz sie po godzinach te party znalazlo to czasem wychodzilo sie po 10 minutach i bylo to frustrujace, ale czasem mialo sie grupe ktora mozna bylo swietnie sie bawic, poznac ludzi itd Natomiast w FF14 grupa to praktycznie do zrobienia GL i zarobku gili, malutkie party z 2-3 osob moze jeszcze cos pogrindowac, aczkolwiek z doswiadczenia to solo szybciej sie ten rank up wbija LOL, moby mocno wala i maja malo HP jak tu partowac ?
Tak tez patrzac z doswiadczenia FF11 i subiektywnie to wielki minus, ale obiektywnie to remis.
X. Crafting
IMHO o wiele lepszy, jest trudny, ale nie bezsensowny. Latwo to jest jak sie chce zrobic item o kilka lvli nizej, ale sprobuj sobie Opik zrobic item z lvlu o +1-2 to naprawde ciezko, szczegolnie po ostatnich zmianach
GL na craft na 10lvl to nie moge zrobic a mam wycrafcic 2 itemy na 5 prob, mam 11lvl
Poza tym lubie miec jakis wplyw na to co robie, nie trzeba grindowac itemow aby go lvlowac, ale aby wycraftowac jakas rzecz to wymaga juz troche trudu, bo konwencja zostala przeniesiona z FF11, czyli skladniki z innych craftow i zaleznosci od lvl w pozostalych. Do 10lvl w miare szybko leci ale im dalej w las tym ciemniej i nie bedzie to latwe do wylvlowania, aczkolwiek nie tak czasochlonne jak w FF11
No i craft jest niesamowicie potrzebny, bo itemy jak narazie tylko i wylacznie z craftu, bo za GL z Battlefields poza kasa nic nie ma
Szkoda ze sposob dystrybucji kompletnie spieprzony, brak mailboxow, Auction Haousow - zalamka
Reasumujac na PLUS
XII. Elementy fabularne w grze
Opik, a czy nie uwazasz ze na takie wnioski to zdecydowanie za wczesnie ? Osobiscie Main Plot jest swietny, ale to tylko poczatek i jesli w takiej formie bedzie to przedstawiane dalej to uwazam osobiscie, iz w 100% bedzie lepszy anizeli w FF11
tyle odnosnie moich zastrzezen co do porownania