montezuma napisał(a):
Litewski gazoport to statek, jego możliwości to przynęcie max 3mld gazy rocznie, z tym ze jednorazowo może przyjąć gazowiec o max pojemności 170 tys. m sześc. LNG co oznacza ze port nie może przyjmować największych gazowców.
Polski gazoport to port który może przyjąć 5mld gazu rocznie z możliwością zwiększenia do 7.5mld gazu bez rozbudowy portu. posiada 2 zbiorniki każdy po 160 tys. m sześc. LNG dzięki czemu może przyjąć największe gazowce które transportują jednorazowo 200 tys. m sześc. LNG
Zapotrzebowanie Litwy to obecnie ok 3mld gazu. Zapotrzebowanie Polski na gaz to ok 16mld gazu, pomyliłem się, powinno być 18.75%, zamiast 10 %, bywa.
niewątpliwie Litwiny będą mili swój gazoport szybciej, ale meli do zrobienia nieporównywalnie mniej. Statek wybudowali im Koreańczycy, u siebie musieli wybudować molo o dł 450 m i rurociąg o dł 18 km. Polski gazoport wymagał mola, ponaglenia toru wodnego, infrastruktury na brzegu z 2 zbiornikami i 2 rurociągowy łączących gazoport z siecią gazową.
Mozliwosci statku litewskiego to 11mln3 gazu dziennie, czyli cirka 4mld (przynajmniej ja widzialem takie dane).
Nasz Gazoport to 5mld, a kiedys, w blizej nieokreslonej przyszlosci i po kosztach takze jeszcze nieokreslonych 7,5mld
Litewski zrealizowali od podjecia decyzji 3.5 roku (sama budowa to jakies 2 lata), u nas na razie leci 9 rok i nastapilo nagle przyspieszenie po publikacji tasm kelnerskich.
Litewski przyjmuje gazowce do 170k m3 i takich jest na swiecie najwiecej, nie jest to zadnym problemem, ze nie obsluguje 200k m3.
Wystarczylo wiec w roku 2006 podjac decyzje o zakupie plywajacego statku i w 2010 moglismy juz miec tani gaz z Norwegii jako alternatywe dla drogiego rosyjskiego.
Swoja droga ciekawe jakie sa calkowiete koszty gazoportu w Swinoujsciu, a jakie bylyby gdyby na przyklad zakupic dwa plywajace gazoporty na modle litewska. Bo juz same koszty utraconych korzysci sa liczone w grubych miliardach.