@sula To wiem, tylko niekonieczne z tymi tytulami musialby sie wiazal boom esportowy jaki mial miejsce z LoLem i dota2. Zarowno Riot jak i Valve sztucznie pompowali esport na poczatku co wyszlo na dobre, czy inne firmy tez by tak robily? Tego nie wiemy, a patrzac przez pryzmat innych gier to nie zapowiadalo sie na jakis przelom. Ogolnie LoLa mozna nie lubic, ale tyle co on ruszyl biznesow to glowa mala. Pamietam poczatki streamingu na xfire czy ustreamie. Pomijajac casualowe streamy robione dla znajomych to wtedy chyba tylko gracze starcrafta, coda4 i wowa streamowali na powazniej(Hydra-jeden z bardziej rozpoznawalnych graczy pvp w WoWie jak streamowal to gromadzil ponad tysiac osob co wtedy bylo ogromem). Potem wlasnie pojawil sie LoL i boom na streaming sie rozpoczal. Pojawil sie own3d.tv na ktorym streamowali czolowi gracze LoLa, niektorzy gromadzili po kilka tysiecey osob, dzieki aktywnej promocji streamerow przez Riot. W slad poszedl justin.tv, ktory uruchomil twitcha jako platforme typowo pod streamowanie gamingowe. Platforme, ktora byla mega failem na poczatku(pamietam jak pierwszy raz zobaczylem twitcha to odrazu wiedzialem, ze twitch > own3d, ale bylem w mniejszosci, nawet sam jak zaczynalem streamowac lola to wlasnie na Twitchu zamiast na own3d, mimo ze own3d mial kilkukrotnie wiekszy ruch). Nawet deale z czolowymi streamerami LoLa nie pomagaly. Team SoloMid bodaj mial specjalny deal z Twitchem, gdzie cala druzyna przeniosla sie z own3d co skonczylo sie na tym, ze stracili 2/3 widowni. A teraz? Twitch jest gigantem, miliony ogladajacych dziennie, tysiace ludzi trudzi sie zawodem, ktory jeszcze 4 lata temu nie istnial, internetowi celebryci zarabiajacy lepiej jak jak ci z TV. Tez nie wiadomo, czy ta cala galaz by sie na taka skale rozwinela gdyby nie Riot.
@vivendi To prawda, byl taki okres gdzie robili herosow na sile. Trzeba im jednak przyznac, ze mieli mase swietnych herosow. Puppet Master, Engineer. czy Electrician mialy zajebisty design dla przykladu. Moim s2 zwyczajnie nie potrafil patrzec na sprawy tak jak Riot czy Valve i dlatego przegrali. Nie widzieli potencjalu w nowej epoce f2p. Riot tak zrobil swoja gre, ze kupowanie herosow mialo sens(synergia pomiedzy bohaterami byla znikoma i tak dlugo jak miales tego adc, junglera, supporta itp tak dlugo mogles grac). Hon/dota mialy zupelnie inny design i lockowanie postaci za paywallem musialo sie zle skonczyc, bo tam sie pickuje pod postaci, wiec caly draft mogl isc w pizdu jesli ktos nie mial danej postaci. Valve wykazal sie wiekszym pomyslunkiem i wiedzial, ze musi dac cala dote za free, bo inaczej nie ma szans w starciu z LoLem. Gdyby HoN od poczatku byl f2p jak dota2 to byc moze caly prjekt doty 2 bylby anulowany, bo HoN bylby zbyt silny.
_________________ Abuchat.com/bettingnation - otwarta grupa non-profit dla entuzjastow esportowych.
|