mrynar napisał(a):
Nie widzialem danych ale watpie zeby sie kurczyl. Jest poprostu strasznie rozdrobniony.
Przyklad FF XIV pokazuje ze mmo oplaca sie robic.
Ja tam wierze w ten gatunek, tylko musi sie wyzwolic spod schematu zaproponowanego przez wow (levelowanie przez questy, a potem napieprzanie instancji). Tylko to musza byc projekty na miare cyberpunka (zyjace miasta itp). CD projekt moglby zrobic fajne mmo przy tym poziomie kapitalizacji ktory osiagneli.
Wracaja do funcomu to sa wizjonerzy i mysle ze jeszcze nie jeden fajny projekt wypuszcza, szkoda ze tak kuleje u nich wykonczenie gier :/
10 lat temu MMORPG-i zgarniały bardzo duży procent nowych graczy online (takich co dysponowali jakąś kasą i komputerem, ci co tego nie mieli grali w F2P gry przeglądarkowe), a dzisiaj? To nie jest wzrostowy rynek nie tak jak kiedyś, twardych danych nie chcę mi się szukać, ale zdziwiłbym się gdyby było inaczej niż myślę. Tzn. MMORPG globalnie może dalej rosnąć, bo na zachodzie MMORPG weszły dość szeroko na konsolę, a więcej ludzi z Eur. Wschodniej, biedniejszych części Azji, Ameryki Płd, itp płaci dzisiaj jakieś mikrotranzakcje i inne oplaty za gry niż dekadę temu.
Jednak główne rynki PC AAA MMORPG w NA, EU, Korei i Japonii wątpie, aby dalej rosły. Teraz to inne typy gry online zbierają wiekszość graczy.
Co do rozdrobnienia - to czemu myslisz, że tak jest? No może daltego, że nie są w stanie MMORPG nic nowego zaproponować. Wielki Boom na MMORPG się zaczął jak ulepszono PVE gameplay wprowadzając instancjowane dungeony z duża ilością skryptów. I od tego czasu nic nowego nie ma. Public Questy z Warhammera czy GW2 na dłuższą metę oferują ten sam typ gameplayu co grindowanie stojących hord mobów w starszych mmorpg. Tryby PVP też już wszystkie były - OpenPVP z lootem i bez, RVR i instancjowane arenki/bg/scenariusze.
Nie są w stanie stworzyc nic naprawdę mocno nowego na chwilę obecną to jak chcą ściągnąć tłumy?.
FF XIV i SE to bardzo mocno specyficzna sytuacja. Zresztą nie chodzi o to czy można zarobić na AAA MMORPG dalej. Można. Pytanie tylko jak duże jest ryzyko i jak duże ewentualne zyski. I już mamy odpowiedź czemu nowych projektów AAA MMORPG jest tak mało. Wola hajs wlożyć w coś innego.