mmorpg.pl


Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość

Posty: 2
Dołączył(a): 13.04.2006
Offline
PostNapisane: 13 kwi 2006, 12:39 
Cytuj  
Witam, chcemy ze znajomymi stworzyć grę mmorpg.

Gra, nad którą pracuję będzie multiplayerową grą RPG odbywającą się w czasie rzeczywistym, opierającą się o technologie Macromedia Flash, PHP, bazy danych SQL (MySQL lub Postgres) oraz aplikacji serwerowej w Javie. Cała grafika i animacja zostanie wykonana we Flashu, to wszystko bedzie jednak instalowane na dysku użytkownika, więc znacznie odciążymy serwer, który będzie zajmował się tylko przekazywaniem danych o pozycji graczy i obiektów na mapie, danych dotyczących obiektów i graczy, czynnościach graczy, oraz tekstu, który gracze będą pisali na chacie.

Z wczorajszych obliczeń, wszło mi, że średnie obciążenie łącza dla jednego użytkownika to 2 kbps co dla 10 000 jednocześnie grających użytkowników daje ok. 20 mbps. Obliczenia robiłem przy pomocy programu "Ethereal" na podstawie gry "Dofus" (http://www.dofus.com/en/), która w założeniach jest podobna do naszej, jednak jest o wiele bardziej rozbudowana.

Chciałbym dowiedzieć się jak mocnego serwera potrzebowałaby nasza gra przy 10 000 użytkowników grających jednocześnie.

*****

Posty: 2204
Dołączył(a): 10.07.2004
Offline
PostNapisane: 13 kwi 2006, 12:54 
Cytuj  
Wątpię aby ktoś był w stanie odpowiedzieć Ci na takie pytanie (Xanth?).

Ale raczej nie jest to żadna maszyna którą możesz sobie złożyć w domu. Pewnie w rachubę i tak wchodzi jakiś SUN albo inny IBM ;) (o ile nie cały cluster). To tak po pierwsze.

Po 2 - czemu 10k? To jest naprawdę b.dużo i większość płatnych mmorpg nie utrzymuje tylu ludzi na raz online na jednym serverze (przy czym 1 server nie oznacza wcale jednej fizycznej maszyny).

Ogólnie bez normalnego budżetu nie podchodziłbym do takiego projektu - niemniej powodzenia.


Edited:
Flash + PHP + Java ... + real time: coś mi tu nie gra albo moje trybiki wolno pracują. Jak Wy to sobie wyobrażacie? Z tego co rozumiem, chcesz aby PHP komunikowało sie z serverem i wrzucało par. do aplikacji flashowej? Trochę bez sensu - bo nie możesz wtedy robić tego w real-time... -right?


_________________
Sylvian's Chronicles
Beta Counters »
Obrazek

***
Avatar użytkownika

Posty: 17021
Dołączył(a): 21.11.2001
Offline
PostNapisane: 13 kwi 2006, 13:14 
Cytuj  
Musialbym obliczyc nie tylko transfer ale tez zuzycie procesora i pamieci. Najlepiej zrobic jakas symulacje albo prosciej -> skontaktowac sie z ludzmi, ktorzy zrobili gierke, do ktorej zapodales linka.

Tylko HEHE unikaj ich pomyslow np. na nazwy klas:

http://img139.imageshack.us/my.php?image=sram4wg.jpg

*
Avatar użytkownika

Posty: 6736
Dołączył(a): 18.09.2004
Offline
PostNapisane: 13 kwi 2006, 13:30 
Cytuj  
Jeśli planujecie robić mmorpga, to radziłbym zapoznać się z książką.


_________________
Obrazek

***
Avatar użytkownika

Posty: 10599
Dołączył(a): 26.02.2002
Offline
PostNapisane: 13 kwi 2006, 14:30 
Cytuj  
Jak najprosciej sprawdzic wydajnosc? Zainstalowac emu L2, wpuscic pare k graczy i patrzec, jak sie ladnie maszyna wywala ;)

A na serio, nie ma sensu nawet myslec o jakims zwyklym PCiku, jesli juz, to maszyna paroprocesorowa skierowana na obliczenia (np. P Xeon) i pare GB ramu. Z SQLem jako baza danych tez bym sie zastanowil, SQL ma to do siebie, ze jest malo wydajny. O silniku serwerowym w javie nie chce nawet wspominac (chyba, ze programista naprawde wie co robi, bo napisac wydajny program w javie, to naprawde wyzwanie). Lacze akurat tu jest najmniejszym problemem, wszystko zalezy od wydajnosci protokolu sieciowego. Jesli przesylane dane beda dobrze i wydajnie kompresowane, to nie trzeba jakis zawrotnych predkosci.

Wystarczy zreszta popatrzec wlasnie na emu L2, na ktorych gra po pare k graczy. Tam problemem nie jest lacze, tylko wlasnie wydajnosc procesora, pamieci i systemu bazodanowego (SQL).

X.


_________________
http://zaginiony.net

****

Posty: 1439
Dołączył(a): 7.09.2005
Offline
PostNapisane: 13 kwi 2006, 18:33 
Cytuj  
10 tys graczy na 1 serwerze ?! :o
przyznam że mnie zatkało
1 maszyna sobie nigdy z tym nie poradzi
najlepszy byłby klaster bo to umożliwi najszybszą rozbudowę gdy zabraknie mocy obliczeniowej
poza tym do obslugi samej bazy powinna być dedykowana druga maszyna (ewentualnie dodatkowa "szuflada" klastra) bo zakładając nawet tych 10 tys graczy to baza szybko się rozrośnie
nie mówiąc już o kopiach zapasowych

afaik najtańsza taka maszynka SUN'a kosztowała ~2400 $


_________________
MO - the last hope of mmoRPG

***
Avatar użytkownika

Posty: 18803
Dołączył(a): 26.09.2005
Offline
PostNapisane: 13 kwi 2006, 18:47 
Cytuj  
Mozna by zbudowac siec serwerow oparta na jakims popularnym tanim sprzecie ( AMD ma dobre rozwizania 2x procesor ) do tego szybkie dyski twarde napewno nie tradycyjne z pecetow.

******
Avatar użytkownika

Posty: 3185
Dołączył(a): 13.12.2004
Offline
PostNapisane: 13 kwi 2006, 19:13 
Cytuj  
Ja bym chcial zauwazyc panowie ze mowa jest o grze ktora od cudow typu 'vallhelru' bedzie sie niewiele roznila.
Wszystko zalezy od optymizacji kodu i mechaniki jaka sie w srodku dzieje.

Xanth ma faktycznie racje ze pobieranie wszystkiego z SQL'a bedzie bardzo zasobochlonne, wiec mozna to rozwiazac inaczej jakos.

Proponowalbym napisac ogolny silnik servera, a potem stworzyc 1000 obiektow 'gracz' i kazac wszystkim isc w prawo lewo czy ranomowo jakos i patrzec na stopien obciazenia servera i badac sredni czas miedzy wydaniem komendy do jej realizacji.

Takie gdybanie nie ma sensu, bo tworzysz gre ktora pewnie jest dwuwymiarowa i dosyc ograniczona, podczas gdy L2 jest o wiele bardziej zlozony i tam rzeczywiscie zadna domowa maszynka nie pomoze.


_________________
Nestor#1522


Posty: 2
Dołączył(a): 13.04.2006
Offline
PostNapisane: 14 kwi 2006, 11:08 
Cytuj  
Dzięki za odpowiedzi. Tak jak myślałem, nie jesteśmy w stanie tego przewidzieć jesli nie mamy gotowej gry. Dobrze mówie? Poza tym, wiem że 10 000 naraz to astronomiczna liczba, maksymalnie przewiduje 1 000 grających jednocześnie użytkowników.

Budżet mamy spory, więc tu nie powinno być problemu, w tej chwili mamy jednego HP (2xXeon 3GHz, 4GB RAM) i dokupujemy SUN (2xOpteron 2.8GHz, 8GB RAM) ale nie chemy na tym stawiać naszego mmorpga, żeby nie obciążać tych maszyn (mają obsługiwać kilka vortali) i chcemy dokupić nowy. Stąd pytanie jaki...

*****

Posty: 2204
Dołączył(a): 10.07.2004
Offline
PostNapisane: 14 kwi 2006, 12:00 
Cytuj  
Ciężko powiedzieć i podejżewam że sam masz tego świadomość.
Tak czy siak gdy prace nabiorą bardziej namacalnego wyglądu i tak będziecie potrzebować maszyny testowej. Aczkolwiek narazie to was nie boli, może to stać na zwykłej maszynie dopóki nie zaczniecie testować w większym gronie.

Proponowałbym spróbować wysłać maila do takich ludzi od wspomnianego dofusa czy innych developerów z delikatnym zapytaniem / prośbą o pomoc w wyborze maszyny. Na 99% nie napiszą jakich konkretnie maszyn używają ale mogą wspomnieć jaką to ma mieć wydajność etc.

Może popytać na forach związanych z developingiem mmo - bo tu siedzą w sumie gracze także o ile przypadkiem ktoś nie pracuje w podobnej tematyce to nikt żadnej konkretnej odpowiedzi raczej Ci nie udzieli. Bo po prostu nie ma takiej wiedzy.


_________________
Sylvian's Chronicles
Beta Counters »
Obrazek

*

Posty: 135
Dołączył(a): 5.09.2005
Offline
PostNapisane: 14 kwi 2006, 21:21 
Cytuj  
problem lezy tez w tym na co bedzie was stac...


_________________
Obrazek
serniczek = mniam
pre-cu swg veteran

*

Posty: 58
Dołączył(a): 6.03.2006
Offline
PostNapisane: 15 kwi 2006, 08:11 
Cytuj  
No skoro mówisz że fundusze są to napewno sobie poradzicie, tyle że z tego co widze to z wyborem sprzetu musicie isc do ludzi jak juz mówiono Dofusa lub też ludzi stawiających wieksze shardy L2 czy czegos podobnego...

Pytanie do autora: Czy można by powiedzieć coś wiecej o grze? Ze storny mniej technicznej (świat gry itp.)


_________________
http://www.swiat-reklam.net/pages/index.php?refid=mer
http://reklamowka.com/index.php?affiliate=1521
http://www.zielonymail.com/pages/index. ... d=marciner
http://www.skarbonka.net/pages/index.php?refid=marciner
Dzięki ^^

***

Posty: 826
Dołączył(a): 20.07.2005
Offline
PostNapisane: 15 kwi 2006, 09:59 
Cytuj  
MySQL = Nienajlepsze rozwiązanie do gry, która bedzie wywoływała często query, polecam SQLIte do takich rzeczy.


_________________
Shador von Dal napisał(a):
Podpisując się moimi inicjałami głaszczesz moje ego :*

SvD.

*****

Posty: 2204
Dołączył(a): 10.07.2004
Offline
PostNapisane: 15 kwi 2006, 11:28 
Cytuj  
Smashie napisał(a):
MySQL = Nienajlepsze rozwiązanie do gry, która bedzie wywoływała często query, polecam SQLIte do takich rzeczy.

ROFL... raczej ORACLE'a... ;)


_________________
Sylvian's Chronicles
Beta Counters »
Obrazek

****

Posty: 1439
Dołączył(a): 7.09.2005
Offline
PostNapisane: 15 kwi 2006, 13:21 
Cytuj  
mysql z grubsza nie nadaje się do tego (developerzy dofusa musieliby cuda wyczynić jeśli to działałoby na mysql'u) to jest owszem, szybka baza danych, ale jeśli postawiłbyś L2 na mysql'u to by stanęło jak muł i nie zrobiło kroku dalej
sylvian@ oracle dobry wybór, ale fundusze też są poniekąd ograniczone
oracle 9g (bo tu na pewno musi wejść grid w rachubę) jest najwydajniejszym systemem baz danych, ale jak to każdy z nas wie, 90% "markowych" mmorpg bazuje na mssql'u

postres już bardziej by się nadawał jeśli nie chcecie płacić szmalcu na system bazodanowy

w sprawie sprzętu: sun, hp, ibm mają w swojej ofercie klastry
zerknąłem tylko na ofertę sun'a: cena za 1 rack zaczyna się od 1tys $
problem w tym że trzeba mieć również samą "budę" na te szuflady, a tu już cena sięga 10tys (zawiera jednak conajmniej 2 racki + software + kilka innych)
pełna oferta pod linkiem: http://www.sun.com/servers/index.jsp


_________________
MO - the last hope of mmoRPG

Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Theme based on Zarron Media theme | Copyright © 2001-2012 MMORPG.pl Team
Redakcja MMORPG.pl nie ponosi odpowiedzialnosci za tresc komentarzy i odpowiedzi umieszczanych przez uzytkownikow.