Desh- powinieneś jeszcze wiedzieć o jednej rzeczy, mianowicie w WoWie istniala zawsze pewna nierówność- oprócz skilla liczył się ekwipunek jeden gracz mial lepszą broń, czy zbroje- w GW tego nie ma- każdy ma dostęp do wszystkiego. Liczy sie jedynie rodzaj pancerza jaki wybierzesz np. w przypadku woja musisz sie zastanowić czy wolisz większą klasę pancerza ,czy też chcesz zafundować swojej postaci dodatkowe pkt energii. Co prawda są droższe wersje pancerzy, ale różni je jedynie wygląd- statystyki nie zmieniają się nawet o gram- posiadanie takiej zbroi może świadczyć jedynie o prestiżu.
Chociaż w przypadku pve możemy wskazać na drobne niezrównoważenie (dobrą broń, tarcze, amulet musisz albo kupić od gracza, albo znaleźć sam)- to już w pvp wszyscy mają równe szanse pod każdym względem. Dlaczego? Już tłumaczę- pvp i pve jest wyraźnie oddzielony- po kupieniu gry możesz od razu stworzyć postać na 20 maksymalnym lvlu i dobrać jej swobodnie ekwipunek- zlozyc bron z najlepszych czesci i wybrać jakie chcesz umiejętności...no dobra troche przesadziłem
![:]](./images/smilies/icon_har1.gif)
aby mieć dostęp do owego sprzętu i skilli trzeba je jeszcze odblokować, a wiąże sie to jedynie z nabiciem kilku tzw faction points (mozesz to zrobic gotową postacią przygotowaną przez ArenaNet) za które kupujesz co Cię interesuje. Zaznaczyć muszę iż postaci pvp są całkowicie obdarte z pve, podczas gdy charaktery pve mają dostęp do wszystkich opcji.
Bardzo to ułatwia wszelkie eksperymenty i pozwala cieszyć się grą. Masz necro, ale chcesz zobaczyc jak to jest poleczyc? Żaden problem tworzysz monka w pvp i grasz- no czasem moze sie okazac iż brakuje kilku umiejetnosci i trzeba nabić troszke faction points, ale uwierz mi trwa to o wieeele krócej niz nabicie jednego poz w wow.
Inna kwestja krórą poruszono- babranie się w statystykach i poznawanie gry- "uczenie się jej" bez tego ani rusz" - tylko że tu wiedza o sprzecie nie jest aż tak istotna, w gw mamy go stosunkowo mało. Koniecznym za to jest poznanie działania umiejętności nie tylko klasy postaci którą grasz, ale wszystkich, aby móc układać buildy wymierzone w inne buildy (np antytank vs tank), aby móc się bronić (np. wojek musi zadbac o to jak się obronić przed blindem który go wyłącza całkowicie z gry, przed degeneracją hp i przed różnymi stanami itp.) Na każdy skill jest jakas odpowiedź. Może sie tak zdarzyć ,iż starannie przymyślana kombinacja umiejętności zostanie zburzona przez jedną czy dwie um.
Guild Wars to gra druzynowa, bez teamu w pvp nic nie zrobisz (w pve w sumie tez ciezko jest) W gw liczy się bardzo kombinowanie przed walką, później należy wykonać co ustalono- w czasie bitwy mamy dużo mniej spontaniczności i swobody niż w wow, ale spryt, opanowanie i pomysł nadal pomogą.
Porównując Wow i Gw- Zaznaczam na wstępie, iż obie gry są mi bardzo bliskie, do każdej wracam po pewnym czasie i grając dłużej w jedną tęsknie za drugą. Obie oceniam 8/10 - tak więc jestem full obiektywny

.
Tak więc- pierwsza z wymienionych to taka gierka na dluzsza mete do przeżywania przygód i zwiedzania świata, bardziej pve niz pvp. Wymaga poświęcenia niesamowitej ilości czasu oraz specyficznej wiezi z prowadzona postacia(dopieszczanie statystyk, sprzetu itp) i nie jest prawdą, że można usiąść do niej zawsze i zawsze odejść (to jest- usiąść można zawsze, ale gorzej z tym "odejśc"

). Idealna gierka jeśli masz urlop lub wakacje, a nigdzie nie wyjeżdżasz. Nie graj jeśli boisz się o pracę lub chodzisz do szkoły, a nie jesteś geniuszem.
GW- Wspaniala i piękna pozycja z dużo lepszą grafą i muzyką niż w wow. Jeśli kochasz pve przedewszystkim to potraktujesz tą gierkę jako dobry rpg i odstawisz bo po przejściu gry za dużo do roboty nie ma. Jeśli natomiast interesuje Cię rywalizacja to będziesz w raju, a to za sprawą świetnego systemu pvp- z dobrą gildią możesz grać latami.
Nie posiadając gildii oraz czasu również będziesz sie świetnie bawił- nawet 15 min przed wyjściem na ważne spotkanie!!! W Gw można grać hardcorowo i nie. Polecam jednak tą gierkę tym którzy mają szkołę, nieunormowany dzień lub często gdzieś wychodzą.