Highlander napisał(a):
Starcraft - gra bez strategii... taaa....
Powiedziałbym, że SC i podobne rts-y to raczej mocno taktyczne są, a nie strategiczne. Nie mówie, że w ogóle nie ma tam planowania strategicznego, ale jednak bardzo mocny element zręcznościowy (imo większy niż w prawie wszystkich fps-ach) i mocny taktyczny to podstawa tych gier. Element strategiczny to dop. na 3 miejscu.
Gdzie w strategiach typu np. Civilization czy Master Of Orion względnie inne 4x, a nawet HOMM - to przedewszystkim strategia, potem taktyka. Elementu zręcznościowego często nie ma, a jak jest (np, seria Total War) to ma on mniejszą wagę niż w klastycznych rts-ach.
Dlatego są to imho inne gatunki gier i to dość diametralnie inaczej rozkładające to na co jest położony nacisk.
W klasycznej strategii możesz zupełnie nie mieć micro i być najlepszy (turówki) lub mieć go na standardy rts-ów słaby i (Real time strategie) i też być w top.
W klasycznym rts typu SC / War3 micro / zręczność jest mega-istotne. Oczywiście na wyższym poziomie samo raczej nie załatwi sprawy, ale mimo to jest niesamowicie istotne i różnica między niskim elo a stanami średnio-wysokimi to głównie micro jednak. (choć nie tylko).
Mimo, że rts-y wypoączkowały z gier strategicznych,a na początku swojej historii wręcz były do nich zaliczane.