Jednak tzreba sobie jedno powiedziec, czy sie gra na darmowym, czy na platnym, wiekszosc MMO jest tak samo schematyczne, i polega na tluczeniu ( i tu wstawic dowolne ).
Akurat w tym momencie argument "grales na darmowym = nie grales wcale" jest kula w płot.
Autorowi chodziło pewnie raczej o rozczarowanie wszytskimi MMO jako gatunkiem, a WoW jako jego typowym" reprezentantem. Rozczarowanie tym, ze jesli grales w jedne MMO, to grales we wszystkie, bowiem we wszystkich ponad polowe czasu spedzisz celujac mobka myszka, a nastepnie wwciskajac skrot do jakiegos ataku, specjala.
Malo osob w zasadzie dostrzega tak starszliwa schemtycznosc rozgrywki MMO - tak jak w polowie lat 90-tych mielismy setki klonow Warcrafta i C&C - a kazdy z tych klonow roznil sie tylko nazwami jednostek i frakcji, tak teraz mamy na rynku czolowe 5 czy 10 tytulow, ktore sa taka naprawde klonami pierwszego Everquesta w nowej grafice i swiecie.
Taka kalkomania musi upasc. Cos sie w tym celu robi - powstaja coraz czesciej hybrdyowe MMO, czy zmieniaja sie wielkie tytuly, tak jak ostatnio zmienil sie podobno SWG. Tylko ze wciaz WoW/EQ2/GW/CoV/L2 + kilka mneijszych tytulow to typowe MMO , z paskiem buffow i specjali, krazacymi jak sniete mobkami.
Co z tego ze w jednym z tytulow nie ma PvP, w drugim nie ma typowego equipmentu, a w trzecim oplat - jak dla mnie w kazda z tych gier gra sie tak samo. Tak samo, jak gralo sie w Everquesta 1. Zeby to ocenic, starcza 2 godziny, a nie robienie tzw endgamu... bo co? teza jest tak, ze po 60 lvl gra sie w WoW zupelnie inaczej? No chyba ktos tu kogos uwaza za idiote. Nadal celujemy mobki ( ew. graczy ) i wciskamy skroty
Dlaczego wszytskie gry MMO sa grami w tluczenie mobów?
Kto i kiedy kazal kazdej grze, w ktora ma grac masa ludzi na raz, wygladac tak samo? A poki co taki EQ2 rozni sie od WoWa mniej wiecej tym czy roznil sie KKnD od C&C ( jesli ktos potrafi siegnac pamiecia wstecz do II pol lat 90-tych):) czyli szczegolami.
Czekam na rewolucje w gatunku. Tzn gre MMO INNA niz wszystkie. Poki co na prozno. Poki co tworcy tzw. gier MMO prezentuja zupelny brak swiezosci, i mysle ze jeszczejakies 4-5 lat i ludzie zaczna sie kisic powtarzalanoscia rozgrywki, jesli nie nadejdzie NOWE.