Z tego co widze to wyglada to obecnie tak:
Sphere - w sumie umiera smiercia naturalna, mozna o niej nie mowic. Na naszym laczu - bo pod tym katem w chwili obecnej moge jedynie mowic, moze grac na sphere okolo 25-30 osob, potem sa lagi juz tak niemozebne, ze nie da rady - no chyba ze makaron krecic. Latwo wywracalna z zewnatrz. skrypty laduja sie jak chca i kiedy chca nadpisujac sie wzajemnie i wchodzac w przedziwne mutacje.
POL - obecnie zamkniete zrodla, zajebisty jezyk programowania - cos jak polaczenie C z TurboPascalem, duza modulowosc i latwosc administracji. Duzo rzeczy mozna wlaczac i wylaczac "w locie" ale duze obciazenie systemu (procesor non stop na okolo 99%) Ramu bierze tyle ile ma (obecnie 360), stosunkowo latwo wywracalny z zewnatrz, na naszym laczu sadze ze grac moze kolo 35-40 osob potem juz lag was wszystkich zabije. Dodatkowo czeste zwisy jesli ktos wchodzi jakims zrabanym softem. Na pewno sam w sobie POL jest bardzo skalowalny, ma duzo narzedzi no i jest wygodny plus panuje w nim porzadek w pakietach - wiadomo co sie laduje w jakiej kolejnosci i co ewentualnie nadpisuje co a co wchodzi w konflikt z czym. Zapis plikow swiata w osobnych plikach, dzieki czemu moge zachowywac osobno stan postaci a swiat moze sie krecic dalej. Silny engine, dobra metodologia i skalowalnosc, ale wywrotny. A no i stosuje bardzo udziwniona statystyke skille/statsy - co sami widzicie, bo to nie jest real/normal, tylko postep algorytmiczny 1... 1024... itd...
Nox - Chyba najstabilniejszy po ustaleniu "sztywnego klienta i sposobu dostawania sie emulator z jakim mialem do czynienia. Ma Power. Jest ciagle w fazie rozwijania i testow ekipa na forum (engine taki sam jak mmorpg.pl - poczulems ie jak w domu
) reaguje dosc szybko i konkretnie, nie owijajac w bawelne a jakby co wrecz piszac niezbedne skrypty do implementacji. Bardzo duzo konfiguracji samego swiata jest w jednym pliku, ktory mozna modyfikowac z konsoli administratora i... zmiany zachodza dynamicznie w swiecie. Co wiecej... Jest mniejsza kontrola ekonomiczna niz na POL'u gdzie moge ustawic konkretna cene skupu/sprzedazy ale jak pamietacie, mozna ustawic latwo i ilosc skupywanych rzeczy i wlaczyc tzw ekonomie, obnizajaca ceny jesli czegos jest za duzo. Z tego co widzialem to bylismy na NOX'ie jednym z wiekszych serwerow, jesli chdozi o rozmiar swiata i ilosc graczy, co pozwolilo zaobserwowac rzeczy, ktorych nie wzieto tam pod uwage - szykuja sie zmiany, byc moze rowniez w zapisie pliku swiata - bo ten w zasadzie jest jeden. Nie znam sposobu aby zrobic przejscie z NOX'a w OSI style miedzy serwerami, ale nie widze aby sie na cos takiego zanosilo, wiec raczej skazani jestescie na zestaw plikow typu login.cfg, zwlaszcza ze IP pozostalych darmowych serwerow w Polsce zmieniaja sie jak w kalejdoskopie. NOX byl rowniez najbardziej wydajny - lag zaczynal byc odczuwalny przy 60 osobach na laczu, a zdazalo sie kolo 80 i gralo.
Jesli mam mowic o przyszlosci emu - aktualnie znajac POL'a uszeregowalbym to tak:
NOX
POL
=====================
Sphere (ew moze UOX ale go nie znam)
Co do robienia postaci na NOX'ie to nie bylo takie uciazliwe o ile pamietam, ba robiliscie je nawet "za szybko"
no ale pozwolilo to na pozniejszy rozwoj swiata w przyjemnym kierunku. Niestety dobil nas "brak lodek" - tych "dobrze zrobionych" i codzienne latanie z "stracilem skrzynke", "stracilem wlosy".
To tyle ode mnie