Korzystając z mojego poprzedniego tekstu n/t alphy (zapostowanego incognito przez Galenrosa
) naskrobałem małe porównanie ALPHA <-> BETA w kontekście wprowadzonych zmian...
Cytuj:
"Tak szczerze mówiąc to trochę nie rozumiem polityki SE. FF14 to tytuł ewidentnie dla graczy FF11, wątpię aby gra ściągnęła na dłuższą metę innych graczy."
Mniej więcej podtrzymuję to wcześniejsze stwierdzenie.
Cytuj:
Graficznie tytuł prezentuje się w gruncie rzeczy całkiem nieźle. Trochę na początku rażą tekstury otoczenia, które są powiedzmy "dziwne", ale po jakimś czasie człowiek przestaje zwracać na to uwagę. SE zastosowało powszechny zabieg "im dalej tym mniejsze detale" ale muszą to jeszcze dopracować bo efekt wymieniania tekstur jest bardzo widoczny, szczególnie w Limsa Lomsa gdzie dosłownie widać przesuwającą się z każdym krokiem linię szczegółowości otoczenia.
Grafikę zboostowali i dopracowali. Trzeba przyznać, że jak na mmo to grafika jest bardzo dobra. Grafika jest silną stroną FF14.
Cytuj:
Avatary (...) Można zmieniać wzrost, kolor skóry, kolor włosów, pasemka włosów, kolor oczu, twarz, fryzurę, głos. Na tą chwilę jest to jeszcze under development i może to rozbudują bo wyraźnie brakuje advanced opcji znanej np z AION, gdyż na dłuższą metę ludzie wybierają bardzo podobne opcje wyglądu jako że nie ma możliwości stworzenia niepowtarzalnej postaci.
Bardziej przeprojektowali menu tworzenia postaci niż je rozbudowali, ale opcji troszkę jest jakby więcej. Ogólnie to jest OK.
Cytuj:
I tu dochodzimy do samej walki... Jest po prostu beznadziejna. Statyczna, wolna, nieciekawa (...) walka w FF14 sprawia wrażenie jakby SE robiło ją pod 50letnich niedowidzących japańców, mam nadzieję, że to zmienią bo aktualnie jest to, lekko mówiąc, mało grywalne.
Zmiana na plus, poprzez spore przyśpieszenie zadawania ciosów, ale nadal cały system combatu to jest D N O w porównaniu nawet do koreańskich darmówek.
Cytuj:
Kolejna rzecz to UI
Jest lepiej niż było. Myślę, że gdyby były to testy wersji na PS3 i jedyną alternatywą w sterowaniu byłby pad, to nie można by było temu UI zbyt dużo zarzucić. Niestety to jest wersja na PC... o czym chyba SE zapomniało...
Cytuj:
Natomiast sterowanie to porażka a w połączeniu z UI to już po prostu tragedia. Podejrzewam, że gdyby SE produkowało auta to by się nimi sterowało rurą wkładana w odbyt... bo nie pojmuję czemu FF14 nie ma normalnego sterowania myszka + klawiatura, które jest sprawdzone i intuicyjne wręcz do poziomu fizjologii.
Dalej masakryczna chujnia... O przepraszam jest jeden plus - klawisz "E" nie odpowiada już za menu emotek... O sterowaniu było już tyle napisane na oficjalnym forum jak i tutaj, że po prostu szkoda się nad tym rozwodzić...
Cytuj:
Rozwój postaci jest trochę dziwny i niekonsekwentny, ale daje dużą swobodę. Co jakiś czas dostaje się pule punktów które można włożyć w co tylko chcemy. Można zarazem w STR, VIT.... jak i w health/mana pool. Jednak, co dziwne, przykładowo 100 punktów dodaje taką samą wartość do STR jak i health poola, czyli teoretyzując 1 punkt możemy wydać na 1 STR albo na 1 HP.
To trochę dopracowali i obecnie ma to jakiś głębszy sens. Brakuje jednak w dalszym ciągu opisów za co odpowiadają atrybuty...
Cytuj:
Harvesting
Na tym etapie już się tak zniechęciłem, że mi się nawet nie chciało sprawdzać jak to obecnie wygląda...
Cytuj:
Z innych denerwujących rzeczy, to podobnie jak w FF11, trzeba biegać dokładnie tymi ścieżkami które zaplanowali twórcy. Przeskoczyć się nie da nawet małego płotka a dochodzi do takich skrajności, że trzeba omijać nawet kałuże albo inne przeszkody, które teoretycznie i praktycznie nie powinny postaci zatrzymać. Druga sprawa to sztuczne wydłużanie rozgrywki poprzez wszechobecną enigmatyczność. Dobrze, że chociaż jest journal bo można jakoś się zorientować gdzie mamy w queście iść albo z kim pogadać. Obecnie ludzie biegają i błądzą, pytają jeden drugiego, a skończy się tak, że po retailu 99,9% graczy będzie spędzać ponad połowę playtime na ffXIVpedia jak to ma miejsce w przypadku FF11. Moim zdaniem jakiś chociaż prosty tracker by nie zaszkodził w obliczu faktu, że i tak jego funkcję przejmą serwisy www. Podobnie sprawa ma się z samą mechaniką, czemu SE robi takie tajemnice wokół tego.
Dodali prosty tracker. Poprawili journal. Ale ogólnie to dalej średniowiecze w tej kwestii...
Cytuj:
Co do wydajności to nie grałem na jakiejś kosmicznej specyfikacji jak na dzisiejsze czasy. Komputer z przed ponad roku, idealnie płynna gra, loadingi stosunkowo krótkie (powiedzmy 10-30sec):
i7 9200 2,67GHz
6GB RAM 667GHz
HD 4890 1GB
Vista Ultimate 64
Ze względu na remont, grałem na laptopie ASUS G51J. Grafika jest o niebo lepsza niż podczas alpha testów ale nie miałem problemów nawet w tłumie ludzi w full screen 1280x768. Reasumując wydajność w stosunku do jakości grafiki jest chyba na zadowalającym poziomie ja kna dzisiejsze czasy...
Cytuj:
No i teraz epilog. Gra się będzie głównie podobać fanom i fanbojom FF11. Jeśli SE dopracuje UI, zrobi sterowanie bardziej ludzkim i przyśpieszy/przemodeluje combat to mają szansę przyciągnąć do siebie nowych odbiorców, ale nie zmienia to faktu, że robią grę głównie pod swoich klientów. Nie wiem czy nie lepiej by było odświeżyć po prostu FF11 niż robić mu sztuczną konkurencję.
Obecnie to już kompletnie się pogubiłem dla kogo SE robi tą grę... Tak obiektywnie patrząc to FF14 na tą chwilę, nie oferuje oprócz nowej grafiki kompletnie nic czego by nie oferowało FF11. Nawet by można odważnie stwierdzić, że aby gra była tak grywalna jak FF11 to trzeba kilkunastu miesięcy albo nawet dłuższego okresu. Podczas alphy można wiele wybaczyć, ale wobec faktu, że jest to beta, a premiera zbliża się dużymi krokami, jedyna myśl jaka mi się nasuwa do głowy to WTF O_O ! Nie chcę źle wróżyć i negować potencjalnej świetlanej przyszłości FF14 bo gra ma klimat i sam chętnie bym w nią zagrał, ale niestety na tąchwilę nie wygląda to dobrze i obiecuąco... nawet nie wygląda to średnio.... a z poziomu "nie fanboya FF11 i ogólnie serii FF" wygląda to po prostu ŹLE...